Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Irritatie door honden uitlaters

hayes

hayes 12 aug 2017 11:11

Vwoila. Exact.
Ik zat gisteren achter een zo'n elektrische scooter/rolstoel/mobiel ding op het fietspad. De mijnheer was hoogbejaard. Ik was ook met wind achter 36-37 aan het rijden.
Dan ben ik een 200 meter aan 10 per uur blijven rijden. Ik zag dat er zo goed als geen plaats was en wilde de mijnheer geen stress bezorgen. ;-)

Rekening houden met elkaar. Dat lijkt het de sleite te zijn. Of het nu over honden, fietsers, auto's,... gaat.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8550
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 12 aug 2017 11:15

hayes schreef: 12 aug 2017 11:11 Vwoila. Exact.
Ik zat gisteren achter een zo'n elektrische scooter/rolstoel/mobiel ding op het fietspad. De mijnheer was hoogbejaard. Ik was ook met wind achter 36-37 aan het rijden.
Dan ben ik een 200 meter aan 10 per uur blijven rijden. Ik zag dat er zo goed als geen plaats was en wilde de mijnheer geen stress bezorgen. ;-)

Rekening houden met elkaar. Dat lijkt het de sleite te zijn. Of het nu over honden, fietsers, auto's,... gaat.
Het verschil wat je nu beschrijft is "onmacht" van die scooter, in veel andere situaties is het onwil.

dixy100
Forum-lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 04 aug 2011 21:49

dixy100 13 aug 2017 21:28

Eergister een tijdje in de slipstream achter een scooter op het fietspad , ging eigenlijk onbedoeld.
Uiteindelijk ging hij,een oudere man, rechtsaf en zwaaide nog even naar elkaar.
Was wel grappig.

runcyclerun
Forum-lid
Berichten: 219
Lid geworden op: 24 aug 2016 09:52

runcyclerun 15 aug 2017 10:04

Kom net pas weer kijken op de discussie. Ik heb een hond maar loop ook hard en fiets zelf ook. Hoe kan het nu toch zo zijn dat als er een fietser op me af komt met een pestvaart en ik de hond eventjes pak, stil ga staan etc. de bewuste fietser gewoon niets zegt? Ik krijg dan de neiging om de volgende keer maar niks te doen. Want jullie schrijven wel 'waarom moet ík rekening houden met een hond' maar zo vraag ik me wel eens af waarom IK rekening moet houden met fietsers die over een gemengd pad rijden met een pest vaart. Zeggen jullie netjes 'bedankt' ofzo als je voorbij iemand rijdt die wél de hond pakt? Of kijken jullie ook alsof het zo hoort/ En waarom moet ik al hardlopend wijken voor een racefietser????

Je ziet, ergernis van alle kanten en voor alle zienswijzen is wel iets te zeggen. Volgens mij is het een beetje geven en nemen op de paden. Als fietser hou ik altijd even in. Ik heb zelf gewoon geen zin om te vallen door een hond, een kind op fietsje etc. Ik rijd geen tour de france. Zo vind ik de fietser die laatst met een langzame gang langs iemand met een hond reed en even moest remmen en dus keihard ging schelden vooral een beetje belachelijk.

MarcoV
Forum-lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 30 sep 2011 18:59
Locatie: Beverwijk

MarcoV 15 aug 2017 10:53

Waarom moet iemand perse bedankt zeggen voor 'normaal' gedrag? Dat komt bij mij een beetje over als bevestiging zoeken dat je goed bezig bent, als je zelf weet dat je het goed doet is het toch ook prima?

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8960
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 15 aug 2017 10:59

Wat voor de één een "pestvaart" is, is voor de ander een rustig toervaartje. Natuurlijk moet JIJ met je hond rekening houden met met het overige verkeer (je kunt je hond moeilijk zelf als volledig handelingsbekwaam opvatten). Als jij niet er niet 100% zeker van bent dat je hond niet zomaar de weg op kan schieten, dan hoort het dus inderdaad dat je de hond vastpakt. (Dat laat overigens onverlet dat je als verkeersdeelnemer op dient te letten, bijvoorbeeld door even in te houden, een beetje extra ruimte te geven, etc)

Alhoewel ik veel honden best leuke beesten vind, heb ik een pesthekel aan honden (en hun baasjes daarbij) die niet onder controle te houden zijn. Ik heb op mijn MTB rondjes meermalen meegemaakt dat een hond al blaffend vanuit het niets achter me aan kwam sprinten. Met het baasje tientallen meters verderop hysterisch de naam van het beest roepend. Ik kan op zo'n moment echt niet inschatten of de hond wil spelen of bijten, dus fiets gewoon stevig door, die hond geeft het na een paar honderd meter wel op. Ik hoop dan maar dat het baasje de rest van de dag bezig is met het zoeken naar de hond en de vorige keer uit voorzorg de hond maar aan de lijn doet (of met het beest op cursus gaat, dat mag ook) :twisted:
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

runcyclerun
Forum-lid
Berichten: 219
Lid geworden op: 24 aug 2016 09:52

runcyclerun 15 aug 2017 11:00

MarcoV schreef: 15 aug 2017 10:53 Waarom moet iemand perse bedankt zeggen voor 'normaal' gedrag? Dat komt bij mij een beetje over als bevestiging zoeken dat je goed bezig bent, als je zelf weet dat je het goed doet is het toch ook prima?
Is normaal gedrag ook niet gewoon even gedag zeggen ofzoiets? Even een blik of hand is genoeg. Jouw antwoord bevestigt alleen maar dat een wandelaar of hardloper moet WIJKEN voor de racefietser. Waarom? Waarom zou ik niet gewoon keihard door mogen trainen met de hond links naast de knie en houdt de racefietser even in?????

53x11 schreef: 15 aug 2017 10:59 Wat voor de één een "pestvaart" is, is voor de ander een rustig toervaartje. Natuurlijk moet JIJ met je hond rekening houden met met het overige verkeer (je kunt je hond moeilijk zelf als volledig handelingsbekwaam opvatten). Als jij niet er niet 100% zeker van bent dat je hond niet zomaar de weg op kan schieten, dan hoort het dus inderdaad dat je de hond vastpakt. (Dat laat overigens onverlet dat je als verkeersdeelnemer op dient te letten, bijvoorbeeld door even in te houden, een beetje extra ruimte te geven, etc)
Nee we gaan er dus echt niet uitkomen. Want er wordt slecht gelezen. Mijn hond is toevallig keurig getraind en zal nooit voor een fiets gaan staan. Maar ik vraag me gewoon als fietser/hardloper/hondenuitlater uit WAAROM ik mét hond altijd me moet schikken naar een fietser, pestvaart of langzaam vaartje of niet. Maakt geen bal uit. Het is een pad waar wandelaars, kinderen en honden komen. Neem dan de dijk zou ik zeggen.

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1092
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 15 aug 2017 11:06

Ik zeg wel altijd even dankjewel als een hond onder controle wordt gehouden. Soort van positieve versterking, ik ga er van uit dat die mensen de volgende keer dan ook weer meer geneigd zijn om de hond vast te houden. Als mensen het niet doen, krijgen ze dat ook meestal wel even te horen (op rustige toon, zonder scheldkannonade oid)
Op de fiets ben ik doodsbang voor honden en katten, ik weet gewoon niet wat ze gaan doen, dus als iemand die angst voor mij wegneemt ben ik daar blij mee.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5975
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 15 aug 2017 11:22

runcyclerun schreef: 15 aug 2017 11:00.....Maar ik vraag me gewoon als fietser/hardloper/hondenuitlater uit WAAROM ik mét hond altijd me moet schikken naar een fietser, pestvaart of langzaam vaartje of niet. Maakt geen bal uit. Het is een pad waar wandelaars, kinderen en honden komen. Neem dan de dijk zou ik zeggen.[
Omdat de wetgeving zegt dat je honden aan de lijn moet houden. Daarom. Was dat nu zo moeilijk :?
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6139
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 15 aug 2017 11:34

runcyclerun schreef: 15 aug 2017 11:00
MarcoV schreef: 15 aug 2017 10:53 Waarom moet iemand perse bedankt zeggen voor 'normaal' gedrag? Dat komt bij mij een beetje over als bevestiging zoeken dat je goed bezig bent, als je zelf weet dat je het goed doet is het toch ook prima?
Is normaal gedrag ook niet gewoon even gedag zeggen ofzoiets? Even een blik of hand is genoeg. Jouw antwoord bevestigt alleen maar dat een wandelaar of hardloper moet WIJKEN voor de racefietser. Waarom? Waarom zou ik niet gewoon keihard door mogen trainen met de hond links naast de knie en houdt de racefietser even in?????
Ik vind het niet normaal om iedereen die ik tegenkom gedag te zeggen. Denk dat er dan vrij snel mannen in witte jassen mij meenemen.
Tijdens het fietsen een handje opsteken naar andere fietsers... dat gebeurde wel in noord drenthe, niet hier in de randstad. cultuurverschilletje.
Tijdens het hardlopen iemand groeten, als je elkaar in de weg gezeten hebt, of even hebt moeten schikken, dan vaak wel.

Als de hond links naast de knie moet lopen. Loop je dan zelf links van het pad (wat ik zelf vaak wel doe om verkeer aan te zien komen).
Maar als jij een goed getrainde hond hebt, mag je prima keihard doortrainen. Het gaat juist om de hondenbezitters waar de hond alle kanten op vliegt.
Als wielrenner een hond passeren zou ik ook niet op volle snelheid doen, ook niet als alles er "gecontroleerd" uit ziet. Als ik mijn benen stil houdt, en zoveel mogelijk ruimte pak om de hond en het baasje heen. Zou het baasje dan ook "bedankt" moeten zeggen? Of moet de fietser "bedankt" zeggen tegen het baasje van de hond omdat er niets geks gebeurd is? Van mij hoeft het allebeide niet.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16426
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 15 aug 2017 12:08

Blijkbaar zijn er alleen maar perfect getrainde honden met perfect baasjes en ongeleide projectielen met incompetente baasjes :? .

Waarom geen rekening houden met hondenbezitters en er vanuit gaan dat een hond (of voetganger!) iets onverwachts kan doen? Als ik in de auto zit wil je toch ook dat ik met een ruime afstand jouw passeer? Als wielrenners nooit onverwacht gedrag zouden vertonen dan kan ik er ook wel met een paar cm marge langs knallen. Zo moeilijk is het niet om een beetje rekening met elkaar te houden.

Zelf neem ik de hond graag mee met een kort ritje door het bos of over zandwegen. Het beste van twee werelden :like: .
Campagnolo Ultra Dork

kawouter
Forum-lid
Berichten: 842
Lid geworden op: 22 jun 2010 10:53
Locatie: Arnhem

kawouter 15 aug 2017 12:25

Juist!

Volgens mij gaat het uiteindelijk gewoon om rekening houden met elkaar.

Door af te remmen (fietsend of hardlopend) geef je het baasje de kans te reageren en de hond onder controle te nemen. Die paar seconden kunnen net het verschil maken tussen wel en niet een blaffende en rennende hond. Die paar seconden maken potentieel dus net het verchil tussen een prettige ontmoeting en ellende. Er zijn natuurlijk altijd (en steeds meer?) mensen die niet reageren en in hun eigen wereld (telefoon) lijken te leven.

@Rob74 de wetgeving zegt helemaal niet dat je de hond aan de lijn moet houden. https://www.licg.nl/45k/praktisch/wetge ... ijnen.html

Plaats reactie