Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Nieuwe fiets gekocht....

luvene
Forum-lid

Gebruikersavatar luvene 15 jul 2017 13:26

Hoi allemaal,

Wil gewoon even mijn verhaal kwijt ;) Ik kom regelmatig in Zuid-Limburg en De Voerstreek. Neem meestal dan ook mijn racefiets mee om daar wat te fietsen. Zelden langer dan 2 a 3 uurtjes per keer. Moet leuk blijven. Ik ben bijna 59 en de jaren gaan tellen. Had voor het laatst drie jaar geleden daar gefietst en ik dacht dit wel eventjes ongetraind te kunnen doen... :oops: :shock: What the heck!

Ik had mijn oude stalen Koga meegenomen uit 1995 met als lichtste verzet 39/26. Natuurlijk was ik ongetraind en dat kon ook eigenlijk niet maar toch proberen. Stukje gefietst van Gemmenich naar Sippenaeken. Ik ging zowat dood op de kleinste hellinkjes. Weer terug naar Gemmenich en daar de hele middag zowat bij moeten komen van slechts 10 kilometertjes.... :mrgreen: :oops: De 4 Grimbergen Dubbels smaakten wel heerlijk :mrgreen:

Nu was ik toch al van plan een aantal jaren geleden al (!) om een andere fiets te kopen met een compact crankstel met minimaal een 28 achter. Dan zou het natuurlijk al een stuk makkelijker gaan en dan zou ik tevens weer motivatie hebben om fanatiek voor mijn doen (3x per week met in totaal 150 km) te gaan fietsen.

Na dit hachelijke avontuur van de 10 kilometer ben ik samen met mijn vrouw naar Bike Nation in Landgraaf gereden om eens te gaan kijken voor een mogelijke nieuwe fiets. Alléén kijken hè ;) Mijn oog was toen gevallen op een Stevens Aspin met een volledige Ultegra groep. Deze was wat afgeprijsd omdat het een model was waar al wat op was gefietst. Eigenlijk was de zaak al min of meer beklonken maar we moesten natuurlijk nog wel even kijken of de geometrie van deze fiets wel in orde zou zijn voor mijn lichaamslengte van 1.77. Normaliter zou dit moeten kunnen met een frame van 54 maar het bleek dat ik toch echt naar een 56 frame moest. Dat klopte ook wel want mijn oude Koga heeft ook een frame van 56.

Teleurgesteld was ik maar dat duurde niet lang. Bike Nation had nog een hele mooie aanbieding van een Stevens Ventoux 56 cm.....volledig Carbon (!) en ook voor mij wenselijk kunnen maken met een compact crankstel van Ultegra en met minimaal een 28 achter. Het bleek wel een fiets te zijn uit 2011 maar dat interesseert mij helemaal niets. Het is een dure fiets van destijds € 2999 welke ik nu voor € 1574 kon bemachtigen. Dus veel meer fiets dan de Aspin, ook nog eens lichter maar dat boeit me allemaal niet zo. Ook nog een helm erbij gekocht, bidonhouders en ergens anders nog een fietspompje om mee te nemen. Omdat het een fiets uit 2011 is zit er een 10-speeds op in plaats van 11. Lekker belangrijk.....

Er is nu een cassette op geplaatst van 12-30. Daarmee kom ik dus overal echt wel op.

Natuurlijk heb ik een poging gedaan om met deze fiets inderdaad te proberen of ik een klein rondje kon maken. Via Gemmenich via het drielandenpunt omhoog en weer naar beneden richting Vaals om vandaar via Esberg richting Camerig / Epen te fietsen. Daarna linksaf beneden richting Sippenaeken om daarna weer linksaf naar Gemmenich te rijden. Afstand 24 km. Ja, ik weet het, kinderachtig misschien maar voor mij al een hele overwinning en bedenk dat ik dit ongetraind heb gedaan. Dat laatste ga ik dus echt never nooit meer doen.... Ongetraind kan sowieso niet maar al helemaal niet in die pittige heuvels daar in Zuid-Limburg en De Voerstreek.

De fiets die ik nu heb is misschien wat TE overkill voor iemand van mijn leeftijd maar je leeft maar één keer hè :)

Ik hoop dat de fiets mij inspireert tot goede prestaties, wil volgende keer als ik daar weer ben moeiteloos Camerig, Cauberg als ook Keutenberg weer kunnen nemen.

Gaat lukken hoor :D
Stevens_Ventoux.jpg
Sportieve groet,
Johan

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 15 jul 2017 13:41

Gefeliciteerd met je aankoop. Aan zo een Stevens kun je geen buil vallen!

vincent75
Forum-lid

Gebruikersavatar vincent75 15 jul 2017 14:55

Mooi verhaal, veel fijne en veilige kilometers gewenst.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 15 jul 2017 15:15

Als je met 59 de hobby weer oppakt kan je nog een hoop uitgestelde progressie maken....kwestie van doorzetten en erin blijven geloven.
Ik ben met 57 weer begonnen en ben nu op m'n 64e beter dan ooit de laatste 7 jaar.
Ook geen reden om op een oud barrel te blijven rijden....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

luvene
Forum-lid

Gebruikersavatar luvene 16 jul 2017 10:03

Dank voor de leuke reacties. Dank je Keezx voor je enthousiasme over je progressie. Ik heb afgelopen donderdag voor het eerst hier in het vlakke Noord- en Zuid-Holland gefietst. Klein rondje van 32 km. Moet weer ff opbouwen. Ga straks een lusje Noordwijk doen. Vanaf Haarlem, waar ik nu nog woon, is het een rondje van ca. 50 km. Rustig trappen Johan.... afgelopen donderdag ging ik weer veel TE hard van stapel. Af en toe denk ik dat ik nog 30 ben en goed getraind. Ik hoop binnen een half jaar in Het Heuvelland te wonen, daarom heb ik ook een compact crankstel en een 30 achter voor noodgevallen.

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 16 jul 2017 15:19

Leuk verhaal.
Live fast; die young. mijn blog

Plaats reactie