Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Waarom is slepend remmen slechter dan afwisselend

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8946
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 12 jul 2017 10:07

Van motoren heb ik geen verstand, maar in mijn ervaring dragen vaardigheden opgedaan in andere fietsdisciplines (in mijn geval MTB, baanfietsen, wedstrijdjes op de racer) zeker bij aan een beter daalgevoel. Ik zou niet weten waarom dat voor de motor niet zal gelden.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 12 jul 2017 10:16

Omdat de enige overeenkomst tussen fiets en motorfiets 2 wielen is....staat er te ver van af.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
dropje73
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 28 okt 2010 01:08

Gebruikersavatar dropje73 12 jul 2017 10:19

Ik gok zo maar dat het percentage motorrijders onder de wielrenners hier erg laag ligt...

Als motorrijder zijnde kan het niet anders dan dat je de overeenkomsten (bochtentechniek) ziet)



Maar goed, Hier gaat het eigenlijk niet over....
Carbon from the planet X
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37801
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 12 jul 2017 10:22

Met als verschil dat een motor veel beter op zijn kant door de bocht gaat dan een racefiets. Kijk maar naar de vorm van de band.
Less is bore

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16261
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 12 jul 2017 10:38

Het zal best iets toevoegen maar ik denk niet dat het geld en de tijd goed besteed zijn. Genoeg rijlessen om echt met het serieuze bochtenwerk aan de gang te gaan kost ook een lieve duit.
Je zult naast het motorrijden alsnog voldoende daalkilometers op de fiets moeten maken om beter te worden.

Maar uiteindelijk hebben we er niet zoveel aan om snel te leren dalen. Veilig dalen is veel belangrijker. Velen hebben hier op het forum van alles te melden over de veiligheid. We moeten al een helm op als je rustig een rondje op de racefiets peddelt in je eentje maar in een afdaling zou dan opeens het randje opgezocht moeten worden. Met een betere bochtentechniek kun je weliswaar iets harder door de bocht maar echt veiliger wordt het er niet op.
Op je eigen weghelft blijven, Alert zijn op tegenliggers die dat niet doen (motorrijders!) een snelheid aanhouden waarop jij je nog op je gemak voelt en voldoende en goed remmen is dan genoeg. Je mag best op een recht stuk de snelheid er even uithalen door te remmen zolang je dus maar niet slepend remt of als een idioot in de remmen knijpt. Je hoeft niet met 80 op een bocht af te komen en dan pas te beslissen wat je gaat doen.
Veilig dalen kan bijna iedereen leren!
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
dropje73
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 28 okt 2010 01:08

Gebruikersavatar dropje73 12 jul 2017 10:42

daniel1975 schreef: 12 jul 2017 10:22 Met als verschil dat een motor veel beter op zijn kant door de bocht gaat dan een racefiets. Kijk maar naar de vorm van de band.
Ik denk eerder dat dat eventueel komt door de hogere snelheid en massa van een motor. (middelpunt vliedende kracht)
Er zijn motorrijders die met autobanden rijden (darkside) en die gaan ook gewoon een bocht door.

Nogmaals, de bochtentechniek (kijken, remmen, aansnijden) is grotendeels overeenkomstig
Laatst gewijzigd door dropje73 op 12 jul 2017 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Carbon from the planet X
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1271
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 12 jul 2017 10:45

Met een paar motorrijlessen krijg je de goede bochtentechniek niet onder de knie.
Daarvoor moet je wel enige jaren goed berg op en berg af oefenen.
Datzelfde kun je ook doen door veel te fietsen op dat soort wegen.
Begin rustig en bouw het langzaam op zou mij credo zijn.
...

Mitchel
Forum-lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 05 nov 2016 10:58

Mitchel 12 jul 2017 11:09

Ik sluit me bijna volledig bij Keezx aan.

De kijktechniek van het motor rijden zal nog wel overeenkomen maar verder houdt het wat mij betreft ook wel op.

De motorfiets remt gigantisch af op het motorblok (zeker bij boxers) waardoor de remtechniek sowieso al totaal anders is.

Ik blijf erbij dat slepend remmen in een afdaling soms noodzakelijk is voor de veiligheid. Ik heb zelf op zowel de mtb als racer schijven en merk niks van enige vorm van oververhitting oid. Doe gewoon waar je je prettig bij voelt.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 12 jul 2017 11:17

Of motorrijders nu het juiste voorbeeld van goede bochtentechniek zijn.... Eén van de belangrijkste lessen die ik kreeg bij een daalcursus was altijd op je eigen weghelft blijven. En juist dat heb ik weinig motorrijders op de Stelvio zien doen.

Het probleem is vooral dat veel wielerrecreanten de bergen in gaan zonder nagedacht te hebben over het onderdeel afdalen. Uiteindelijk doen ze maar wat (handen bovenop shifters, jasje aantrekken tijdens afdaling, verkeerde weghelft, noem maar op) en dan kan het flink misgaan (zelf ook ondervonden). Verdiep je in materiaal (bijvoorbeeld tubeless), verdiep je in techniek, en de kansen op een ramp in de afdaling zijn al behoorlijk kleiner.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 12 jul 2017 11:32

Ik zit aardig in de techniek, maar hoe me dat helpt bij een afdaling zie ik niet zo...de eerste keer dat ik in een afdaling boven de 50 kwam kneep ik ook gewoon in de remmen net zolang tot ik het vertrouwen kreeg dat het harder kon en geleidelijk ga je beter en sneller dalen, veel moeilijker hoeven we het niet te maken.
Het helpt natuurlijk een beetje als je al een soort van wielercarriere achter de rug hebt, snel bochtenwerk is je dan niet vreemd, maar voor mijn 57e was ik nog nooit een echte berg afgedaald, 1x in Jura tel ik dan maar niet mee (kan ik me ook niks van herinneren qua afdaling)
Beter 10x teveel in de remmen knijpen dan 1 x te weinig.
Met een alu velgje en butyl tuubje hoef je ook bij langdurig remmen geen zorgen te maken, maar velen willen het allemaal te snel met de fancy carbon spullen en ervaring moet nu eenmaal opgebouwd worden.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
dropje73
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 28 okt 2010 01:08

Gebruikersavatar dropje73 12 jul 2017 11:43

JoostG schreef: 12 jul 2017 11:17 Of motorrijders nu het juiste voorbeeld van goede bochtentechniek zijn.... Eén van de belangrijkste lessen die ik kreeg bij een daalcursus was altijd op je eigen weghelft blijven. En juist dat heb ik weinig motorrijders op de Stelvio zien doen.
Ah ja, en dat doen fietsers natuurlijk wel altijd, op de eigen weghelft blijven ;)

ik heb het vaker geroepen op dit forum en op een groot motor-forum, veel fietsers en motorrijders zijn geen fan van elkaar, maar de overeenkomsten tussen beide groepen zijn veel groter dan menigeen toe wil geven.
Carbon from the planet X
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.

FryskBloed
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 05 sep 2016 20:22
Locatie: Groningen

FryskBloed 12 jul 2017 12:03

Het belangrijkste dat ik van motorrijden heb "meegenomen" naar fietsen is om soms heel bewust tegen te sturen om de bocht door te gaan / de bocht krapper te maken. Dus als je naar rechts wilt dan duw je rechts het stuur van je af.

Voor- en achterrem niet tegelijk gebruiken als je hard wilt remmen is een 2e (voor wie het nog nooit heeft ervaren: druk op achterwiel wordt kleiner en daardoor blokkeert'ie, zonde van het rubber).

Plaats reactie