Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Waarom is slepend remmen slechter dan afwisselend

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 11 jul 2017 16:09

Een motorfiets is volledig geveerd. Staat op véél breder banden, op véél lagere druk. Heeft een véél lager zwaartepunt. Heeft veel meer vermogen. Kan veel harder remmen zonder stabiliteitsgevolgen.

Natuurlijk zouden veel fietsers er beter aan doen hun bochtentechniek te oefenen, ikzelf incluis. Maar een opmerking dat het nuttig zou zijn voor fietsers om "te starten met motorrijden" is domme onzin.
Vorsprung durch Pedantik

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16261
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 11 jul 2017 16:13

Een motor weegt het dubbele van een persoon, een racefiets een tiende deel, een motor heeft geen pedalen en uiteraard een motor zodat je de bocht kunt uit accelereren.

Al met al genoeg verschillen om motorrijles een onzinnige investering te vinden als je het alleen voor het betere afdalen op de fiets doet. Ga dan een keer ergens een clinic in de bergen doen. Dat zal qua kosten ongeveer hetzelfde zijn.
Campagnolo Ultra Dork

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 11 jul 2017 16:55

Een motor gaat wel 80km/h, die snelheid krijg je in Nederland niet op de fiets. In de bergen ga je dan plots met 80km/h op een bocht af...

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 11 jul 2017 17:09

Een auto gaat wel honderddertig, dus autorijden lijkt me nóg betere voorbereiding. Oh, wacht: vanmiddag zat ik in de ICE en die ging wel 320km/u. Nou, dan kan ik vanaf nu helemáál goed afdalen!
Vorsprung durch Pedantik

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 11 jul 2017 18:48

Sieper schreef: 11 jul 2017 15:49

Veel plezier! Ik vond het gewoon behoorlijk eng (en ondanks dat ik geen goede daler ben) zit hem dat meestal niet zozeer in de angst, meer in het niet in kunnen schatten hoe ver ik nu van de limiet van wegglippen zit (hoe schuin je kan, met welke snelheid) en daarom maar op zeker spelen (dus meer remmen voor de bocht). Er waren daar ook nog een paar bochten (sowieso al weinig) waar het asfalt slecht was (grit). brrr.
Bedankt.

Eens een keertje over de limiet gaan hé, dan weet je exact waar die ligt :lol: (doet even pijn maar het is een les voor de rest van je leven :mrgreen: )

Over het algemeen kan je fiets veel sneller door de bocht dan je zelf durft (en dat geldt ook voor een motor en een auto :geek: )
Afbeelding

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 607
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 11 jul 2017 19:43

Hoe meer luchtweerstand hoe minder potentiële energie er in de remmen gedissipeerd moet worden inderdaad. En bij hogere snelheden is de afkoeling van de velgen ook beter (dunnere grenslaag).
Verder kun je bij hogere snelheden effectiever gebruik maken van de luchtweerstand door je lichaam omhoog te brengen, knieën naar buiten, klapperend jackie aan en je mond wagenwijd open ;-)

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 11 jul 2017 19:48

TL@ schreef: 11 jul 2017 18:48Eens een keertje over de limiet gaan hé, dan weet je exact waar die ligt :lol: (doet even pijn maar het is een les voor de rest van je leven :mrgreen: )
Hoe lang of kort dat ook is…

Afbeelding
Vorsprung durch Pedantik

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 11 jul 2017 20:12

Waar is dat? Echt te gek! Mijn filosofie qua bochtenwerk is mezelf juist niet te veel over mijn eigen limieten te pushen, ik merk dat ik vanzelf beter wordt. Heb al genoeg physieke problemen gehad om ze niet nog extra op te zoeken.
Afbeelding

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 11 jul 2017 22:39

Zou vlakbij de Col de la Machine in de Vercors kunnen zijn, heet daar Combe Laval, ...paar jaar geleden heb ik daar een paar dagen rondgetoerd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16261
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 11 jul 2017 23:18

bve schreef: 11 jul 2017 16:55 Een motor gaat wel 80km/h, die snelheid krijg je in Nederland niet op de fiets. In de bergen ga je dan plots met 80km/h op een bocht af...
En vervolgens rem je op dezelfde manier als op je lesmotor met ABS...
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
dropje73
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 28 okt 2010 01:08

Gebruikersavatar dropje73 12 jul 2017 10:02

alien schreef: 11 jul 2017 17:09 Een auto gaat wel honderddertig, dus autorijden lijkt me nóg betere voorbereiding. Oh, wacht: vanmiddag zat ik in de ICE en die ging wel 320km/u. Nou, dan kan ik vanaf nu helemáál goed afdalen!
Een motor is net als een fiets een balansvoertuig, een auto niet.

Of je echt moet beginnen met motor rijden om je bochtentechniek op de fiets te verbeteren, zal een beetje overkill zijn. Dan kun je beter inderdaad een soort lessen volgen op de fiets.

Aan de andere kant, als je al motor rijd, dan heb je daar m.i. wel degelijk profijt bij op de fiets. Je leert wel het benaderen van bochten en de te volgen lijnen van bochten.
En daarbij moet ik zeggen (ik rijd al 26 jaar motor) heb je daar echt wel wat aan. Benadering van bochten komt echt wel op veel zaken overeen met elkaar.
Remmen voor de bocht, hoog beginnen, binnenkant bocht aansnijden en weer hoog uit komen (proberen de bocht in een zo recht mogelijke lijn door te komen), juiste moment van gas geven (beginnen trappen) in de bocht, eventueel met slepende rem rijden. En de allerbelangrijkste; kijktechniek! Waar je naar kijkt daar ga je naartoe.

Ik ben geen goede coureur, maar als je de bochtentechniek van sommige fietsers ziet.... echt bedroevend..
Laatst gewijzigd door dropje73 op 12 jul 2017 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Carbon from the planet X
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.

Gebruikersavatar
dropje73
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 28 okt 2010 01:08

Gebruikersavatar dropje73 12 jul 2017 10:04

Ernie C. schreef: 11 jul 2017 23:18
bve schreef: 11 jul 2017 16:55 Een motor gaat wel 80km/h, die snelheid krijg je in Nederland niet op de fiets. In de bergen ga je dan plots met 80km/h op een bocht af...
En vervolgens rem je op dezelfde manier als op je lesmotor met ABS...
gelukkig ben ik nog 'old school' geschoold op de motor. Heb eigenlijk nog nooit een motor met ABS gereden.
remtechniek komt overigens op de fiets overeen als op de motor, aanzetten, opbouwen en dan pas door knijpen.

Echt, er zijn echt wel overeenkomsten tussen motor en fiets... (balansvoertuig)


Maar om weer on-topic te gaan. Keer in de afdaling met fietsmaat (Oostenrijk)
hij velgremmen ik schijven. Kwamen we achter een autootje te hangen die niet erg door reed (konden ook niet veilig passeren). Dus al remmend in de afdaling, gevolgd door een klapband (voorzijde) bij fietsmaatje.
Ging gelukkig niet op zijn plaat, maar een klapband behoort dus wel degelijk tot de mogelijkheden (en hier betrof het nog wel een mountainbike (grotere banden, lagere druk)
Laatst gewijzigd door dropje73 op 12 jul 2017 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Carbon from the planet X
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.

Plaats reactie