Alles over vakanties op én met de fiets

Maratona dles Dolomites

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 23 jun 2017 13:39

SSSander schreef: 23 jun 2017 13:12.... maar toch zou ik graag binnen de 7 uur binnen willen zijn.
. Dat zou je op basis van je tijden van de voorbereidingsritten moeten kunnen uitrekenen (met een slag om de arm). Je Spaanse ritten komen qua afstand en hoogtemeters in de buurt van de lange afstand van de Maratona. Als je daar mee rekent, waar kom je dan op uit?
Als je die 140 km 7 uur wilt rijden, moet je 20kmh rijden. Als je her en der een kwartiertje kwijtraakt (eten, drinken, plassen, jackie aan, jackie uit) ben je zo een half uur kwijt aan stops. Kom je uit op 6,5 uur netto fietstijd. Dan moet je al 21,5kmh gem. rijden.
Hoe verhoudt zich dat tot je Spaanse tijden?

Dit soort rekenwerkjes geven uiteraard geen zekerheid, maar ze helpen wel met indelen van je koers. En je weet vooraf of je plan haalbaar is.

pinarello
Forum-lid

pinarello 23 jun 2017 14:25

SSSander schreef: 23 jun 2017 13:12 Het is idd mijn eerste granfondo, maar niet de eerste keer in het hooggebergte. Eind maart ben ik bijvoorbeeld met 3 kameraden naar Ronda, Spanje gegaan om een weekje te trainen. De twee zwaarste dagen bestonden uit 130km, 3700hm en 143km en 3300hm.

Verder heb ik de laatste weken vooral de km's meer en meer opgebouwd, met de laatste 2 weken 979 km. 2 ritten daarvan bestonden uit 170km 2000hm en 145km 2000 hm (ik woon dichtbij Tongeren, dus in de buurt van de Ardennen).
Deze week heb ik als rustweek ingepland. Dus enkel losgereden op donderdag en ook morgen (zaterdag) en op zondag dan nog een langere rit.
Ik hoop dat dit de juiste voorbereiding is, want verder rijkt mijn kennis op dit moment niet

De dagen voor de Maratona wil ik donderdag en vrijdag dan een rondje gaan fietsen, zaterdag halfuur losrijden en zondag dan de Maratona. Ik vind het spijtig dat er enkel een finishers diploma is en geen diploma's op basis van de tijd, maar toch zou ik graag binnen de 7 uur binnen willen zijn.
(Wel geen idee of dit realistisch is :p )
Gelukkig doen ze in Italie niet aan die onzin :lol:
Tijd staat toch gewoon in de uitslag.
Je kunt beter gewoon gaan genieten; ongeacht de tijd smaakt het bier na afloop hetzelfde :mrgreen:

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 23 jun 2017 15:33

Je moet ten eerste sowieso zorgen dat je op tijd bij de afslag Cernadoi richting Giau bent (voor 11:45u) anders mag je al niet de hele rit rijden. Ik ken mensen die op hun gemak hebben zitten "genieten" en vervolgens daar 5 minuten te laat waren.
Haal je die afslag in ongeveer 3,30u en zit je niet kapot dan haal je de 7uur wel vrij makkelijk. Dat betekend dat je Sella Ronda zo een beetje in 2:45u moet kunnen rijden zonder moe te worden want anders krijg je een flinke inzinking op de Giau.
Afbeelding

SSSander
Forum-lid

SSSander 23 jun 2017 17:54

In Spanje reed ik toen rond de 20-21 km/u
+ vroeg op het jaar
+ nu nog nooit zo veel getraind
- 2x langdurige stop per rit met vast voedsel (broodje kip, koffietje, fanta)

Als ik zo naar het weer kijk, begin ik me daar wel meer zorgen over te maken. Koude kan ik goed tegen, maar regen totaal niet ..
Nuja genieten ga ik sowieso doen en ik weet dat je eig nog vrij goed moet zitten aan de voet vd Giau. De rest zal ik maar op me af laten komen ;)

Iig heb ik de rit naar de tre cime toch maar veranderd naar een rondje campolongo - (eventueel pordoi) - falzarego :lol:

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 23 jun 2017 17:59

Het wordt heldenweer

bever
Forum-lid

bever 23 jun 2017 18:46

ericpeters schreef: 23 jun 2017 15:33 Je moet ten eerste sowieso zorgen dat je op tijd bij de afslag Cernadoi richting Giau bent (voor 11:45u) anders mag je al niet de hele rit rijden. Ik ken mensen die op hun gemak hebben zitten "genieten" en vervolgens daar 5 minuten te laat waren.
Haal je die afslag in ongeveer 3,30u en zit je niet kapot dan haal je de 7uur wel vrij makkelijk. Dat betekend dat je Sella Ronda zo een beetje in 2:45u moet kunnen rijden zonder moe te worden want anders krijg je een flinke inzinking op de Giau.
hehe, ik was daar net op tijd, heb hem destijds ook niet in 7 uur uit gefietst, Was volgens mij net binnen de tijdregistratie :lol: Maar ik denk dat TS beter is voorbereid dan ik toen ;)
Let wel goed de op weersomstandigheden !!! In 2015 was het meer dan 35 graden op de Giau, ik heb mensen aan het infuus zien liggen langs de kant...

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 23 jun 2017 21:41

als je die afslag in 3:30u haalt dan is het 10:30u als je om 7 u start, dan ben je nog 1 uur en een kwartier sneller dan de tijdslimiet.

Ik ben in 2015 boven op de Giau toch maar even gaan zitten in de schaduw met 1,5 liter water want het was idd echt niet te harden in die hitte. In 2013 reed ik op zowat alle toppen door de sneeuw.
Afbeelding

pinarello
Forum-lid

pinarello 23 jun 2017 21:49

ericpeters schreef: 23 jun 2017 21:41 als je die afslag in 3:30u haalt dan is het 10:30u als je om 7 u start, dan ben je nog 1 uur en een kwartier sneller dan de tijdslimiet.

Ik ben in 2015 boven op de Giau toch maar even gaan zitten in de schaduw met 1,5 liter water want het was idd echt niet te harden in die hitte. In 2013 reed ik op zowat alle toppen door de sneeuw.
Die keren was ik er ook; Idd 2013 overal sneeuw en 2015 erg warm.
Je kunt kwa weer in de bergen alles verwachten, het blijft onvoorspelbaar.

SSSander
Forum-lid

SSSander 26 jun 2017 11:17

De winterkledij steekt al in de valies. Nu maar hopen en bidden dat het op zijn minst droog of mistig blijft.
Ook nog een tip gekregen om gaten in een vuilzak te knippen om zo tot de effectieve start droger en warmer te blijven! De vuilniszak zou je dan ergens in de nadarhekken kunnen wegstoppen.

Wat gebeurt er eigenlijk als de rit afgelast wordt? Wordt deze op maandag gereden, wordt je inschrijving naar 2018 verzet of ben je gewoon gekloot en je geld kwijt??

pinarello
Forum-lid

pinarello 26 jun 2017 11:32

SSSander schreef: 26 jun 2017 11:17 De winterkledij steekt al in de valies. Nu maar hopen en bidden dat het op zijn minst droog of mistig blijft.
Ook nog een tip gekregen om gaten in een vuilzak te knippen om zo tot de effectieve start droger en warmer te blijven! De vuilniszak zou je dan ergens in de nadarhekken kunnen wegstoppen.

Wat gebeurt er eigenlijk als de rit afgelast wordt? Wordt deze op maandag gereden, wordt je inschrijving naar 2018 verzet of ben je gewoon gekloot en je geld kwijt??
Wordt iig dan niet meer gereden. Kwa inschrijving: zie de voorwaarden op hun site.
Maar de kans op afgelasten is niet groot.

Pijp ie
Forum-lid

Pijp ie 26 jun 2017 12:37

Ik doe ook voor het eerst mee. Wij gaan donderdag vroeg weg en ik wil die vrijdag nog het Sella rondje op mijn gemak doen.

Ik wist trouwens niet dat je voor 11:45 aan de voet van de Giau moet zijn. Dat zal nog een uitddaging voor mij worden vrees ik (ik start in de laatste groep en ben geen geboren klimmer).

Wel onwijs veel zin in, wordt mijn 2e cyclo, in 2014 de Marmotte gedaan. Ik hoop op goed weer maar als ik de vooruitzichten zo zie...

beren040
Forum-lid

Gebruikersavatar beren040 26 jun 2017 14:54

Volgens verschillende Italiaanse meteosites is het zondag wel droog.
De temperatuur is wel een dingetje...
Beste maar van hopen, mocht het toch erg regenen dan blijf ik in mijn bed. :oops:
Geen zin om in de zeikende regen af te dalen, ik hoef er niet van te eten en vind het dan gewoon te gevaarlijk :mrgreen:
Allard

Plaats reactie