Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Amateur wedstrijden?

luud
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 22 mei 2017 09:30

luud 22 jun 2017 09:51

Hallo mede-fietsers,

Ik vroeg mij af of er toertochten zijn waar je tijd wordt geregistreerd. Bij veel hardloop wedstrijden is dit het geval. Ik weet dat er wedstrijden worden gereden met tijd maar ik heb het idee dat alleen echt goede fietsers hier aan meedoen (semi-profs). Ik zoek dus eigenlijk iets waar men voor de lol meedoet maar er toch iets van competitie in zit (zoals bij hardlopen dus).

fietsernl
Forum-lid
Berichten: 601
Lid geworden op: 29 apr 2004 13:35

fietsernl 22 jun 2017 10:01

Dat valt toch best mee. Bij clubwedstrijden rijdt iederene samen van nieuwelingen tot (als er eentje meedoet) prof. Op dat niveau kun je ook met minder training goed meekomen.

Ander een cyclosportive gaan rijden.

luud
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 22 mei 2017 09:30

luud 22 jun 2017 10:14

Ben vooral bang dat bij de start iedereen me inhaalt en dat ik vervolgens voor lul sta (bijvoorbeeld dat iedereen 35 km/h gemiddeld rij en ik 30).

Weet iemand een goede clubwedstrijd/cyclosportive in het zuiden van het land (~60 min rijden vanaf Eindhoven)?

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6128
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 22 jun 2017 10:35

Even googlen op locale wielerverenigingen.., meestal rijden die wel trainingskoersen op afgesloten parcoursen in de regio. Heb je wel een basislicentie van de knwu voor nodig, maar die kost maar een paar euro per jaar. Kan via een vereniging (als je zoekende bent naar koersjes, informatie, uitdaging, zou aansluiten bij een vereniging sowieso een goede optie zijn), maar je kan die zelfs individueel aanvragen.
En de cyclo sportieven zouden dan meer seizoensdoelen kunnen worden. bekenden zijn natuurlijk de marmotte en de trois ballons in frankrijk. Of de velomediane in belgie, maar bij de arlberg giro in oostenrijk, of jedenmannrennen in duitsland (zie website " http://www.cyclokalender.nl voor vrijwel alle toertochten, cyclo's en races). In Nederland hebben wij deze niet (meer). Verschil tussen cyclo en toertocht is dat bij een cyclo de start op 1 tijdstip is (soms op 2 of 3, verdeeld in startvakken) waar een toertocht vaak starten tussen tijd X en Y is. Bij de cyclo is het vooraan echt koers. Maar daarachter wordt ook lekker doorgereden. Meestal liggen er nog wat uitdagingen bij zoals het rijden binnen een bepaalde tijd voor het goud of zilver diploma. Dus zit je op vrijwel elk niveau tussen renners die ook voor henzelf zo vlot mogelijk bij de finish willen komen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3125
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 22 jun 2017 11:07

En anders gaan tijdrijden?
Volgens mij zijn er op het forum ook mensen die daar ervaring mee hebben.

luud
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 22 mei 2017 09:30

luud 22 jun 2017 11:21

EmPeHa schreef: 22 jun 2017 11:07 En anders gaan tijdrijden?
Volgens mij zijn er op het forum ook mensen die daar ervaring mee hebben.
Tijdritten zijn toch juist extreem competitief? Ik zoek juist een middenweg tussen tijdritten en een toertocht (waar niks wordt bijgehouden).

@MARKVEENSTRA Bedankt! Ben al van plan om lid te worden bij een toerclub om ervaring op te doen (in peleton rijden, bochten nemen, etc).

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 22 jun 2017 11:33

luud schreef: 22 jun 2017 11:21
EmPeHa schreef: 22 jun 2017 11:07 En anders gaan tijdrijden?
Volgens mij zijn er op het forum ook mensen die daar ervaring mee hebben.
Tijdritten zijn toch juist extreem competitief? Ik zoek juist een middenweg tussen tijdritten en een toertocht (waar niks wordt bijgehouden).
Zoek je dan iets waarin je alleen D2 mag rijden en toch met tijdmeting? Bij de meeste tijdritten ligt het gemiddelde van de langzaamste deelnemer rond de 32 en de snelste rond de 47 km/h. Niet mee doen is altijd meer beschamend dan een laatste plek. Een tijdrit gaat immers om jezelf. Een tijdrit rijden zonder je best te doen is dan weer onzinnig.
Gewone wegwedstrijden is ook een optie. De laagste categorie (18+), de sportklasse, rijdt afhankelijk van het parcours tussen de 38 en 43 km/h gemiddeld. Voor een beginner is dit super lastig, met veel talent (bochtentechniek, snelle opbouw conditie etc) rij je met 6 uur in de week training na een halfjaar mee. Voor mij duurde dit bijna 2 jaar aan 8 uur in de week.
Verreweg de makkelijkste manier om wedstrijden te gaan rijden is bij een wedstrijdvereniging lid te worden, mee te trainen en in februari trainingswedstrijdjes te rijden. Uitrijden in het peloton is dan een stuk makkelijker.

luud
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 22 mei 2017 09:30

luud 22 jun 2017 11:41

bve schreef: 22 jun 2017 11:33
luud schreef: 22 jun 2017 11:21
EmPeHa schreef: 22 jun 2017 11:07 En anders gaan tijdrijden?
Volgens mij zijn er op het forum ook mensen die daar ervaring mee hebben.
Tijdritten zijn toch juist extreem competitief? Ik zoek juist een middenweg tussen tijdritten en een toertocht (waar niks wordt bijgehouden).
Zoek je dan iets waarin je alleen D2 mag rijden en toch met tijdmeting? Bij de meeste tijdritten ligt het gemiddelde van de langzaamste deelnemer rond de 32 en de snelste rond de 47 km/h. Niet mee doen is altijd meer beschamend dan een laatste plek. Een tijdrit gaat immers om jezelf. Een tijdrit rijden zonder je best te doen is dan weer onzinnig.
Gewone wegwedstrijden is ook een optie. De laagste categorie (18+), de sportklasse, rijdt afhankelijk van het parcours tussen de 38 en 43 km/h gemiddeld. Voor een beginner is dit super lastig, met veel talent (bochtentechniek, snelle opbouw conditie etc) rij je met 6 uur in de week training na een halfjaar mee. Voor mij duurde dit bijna 2 jaar aan 8 uur in de week.
Verreweg de makkelijkste manier om wedstrijden te gaan rijden is bij een wedstrijdvereniging lid te worden, mee te trainen en in februari trainingswedstrijdjes te rijden. Uitrijden in het peloton is dan een stuk makkelijker.
Tijdritten zou ik dan nog wel bij kunnen houden maar ik vind het idee van een tijdrit niet zo leuk. Een wegwedstrijd lijkt me leuker maar 38 km/h ga ik never nooit bij kunnen houden (niet op dit moment ten minste).

Wat is D2 trouwens?

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 22 jun 2017 12:05

luud schreef: 22 jun 2017 11:41
Tijdritten zou ik dan nog wel bij kunnen houden maar ik vind het idee van een tijdrit niet zo leuk. Een wegwedstrijd lijkt me leuker maar 38 km/h ga ik never nooit bij kunnen houden (niet op dit moment ten minste).

Wat is D2 trouwens?
Een tijdrit bijhouden? Je rijdt alleen in een tijdrit.
38 km/h in een peloton is 30 km/h alleen, de gemiddelde snelheid is een slechte indicatie van de moeilijkheid.
D2 is een hartslagzone waarbij je niet voluit gaat maar zeker niet meer rustig fietst.
http://doefiets.nl/training/basisprinci ... tslagzones voor meer uitleg.

luud
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 22 mei 2017 09:30

luud 22 jun 2017 12:26

bve schreef: 22 jun 2017 12:05 Een tijdrit bijhouden? Je rijdt alleen in een tijdrit.
38 km/h in een peloton is 30 km/h alleen, de gemiddelde snelheid is een slechte indicatie van de moeilijkheid.
D2 is een hartslagzone waarbij je niet voluit gaat maar zeker niet meer rustig fietst.
http://doefiets.nl/training/basisprinci ... tslagzones voor meer uitleg.
Ik bedoelde het tempo bijhouden ;)
Wat is de gemiddelde afstand van zo een wegwedstrijd?

Gebruikersavatar
Joskovic
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 15 feb 2017 11:40
Locatie: Eindhoven

Gebruikersavatar Joskovic 22 jun 2017 12:37

Zoek op ONYVA op facebook. Dit is een club enthousiaste fietsers die op (o.a.) woensdagavond in Eindhoven iedere week hetzelfde parcours rijden van 60km. We starten in 4-5 groepen gerangschikt van 44 gem tot aan 36 gem. In die zin is het getimed dat het parcours ook in Strava staat. Hartstikke tof en je fietst de longen uit je lijf. Word je gedropt, dan laat je je afzakken tot de volgende groep die een paar minuten achterop komt.

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 22 jun 2017 12:48

luud schreef: 22 jun 2017 12:26
bve schreef: 22 jun 2017 12:05 Een tijdrit bijhouden? Je rijdt alleen in een tijdrit.
38 km/h in een peloton is 30 km/h alleen, de gemiddelde snelheid is een slechte indicatie van de moeilijkheid.
D2 is een hartslagzone waarbij je niet voluit gaat maar zeker niet meer rustig fietst.
http://doefiets.nl/training/basisprinci ... tslagzones voor meer uitleg.
Ik bedoelde het tempo bijhouden ;)
Wat is de gemiddelde afstand van zo een wegwedstrijd?
Tijd is meestal 1 tot 1,5 uur.
Maak joe woar

Plaats reactie