Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Vraag aanschaf Scott Solace 20 disc /ervaring met winkel

knutmo
Forum-lid

knutmo 18 jun 2017 10:14

scherp! Maar als we dan toch juridisch gaan miereneuken, zie je ook het woordje 'NIET' in die zin staan. 8-)

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 18 jun 2017 11:58

Ik ben het wel met je eens hoor. Maar als ik bij een gemiddelde fietsenzaak ben, ook gerenommeerde, dan hoor ik soms de grootste onzin om iemand een fiets aan te smeren.

Soms zo erg dat ik er bijna wat van zou willen zeggen, maar dat doe je ook niet zo snel.
Eigenlijk komt het erop neer dat je verkopers nooit kan vertrouwen, je moet er altijd vanuit gaan dat ze er voor zichzelf staan en niet voor jou.

boswielrenner
Forum-lid

Gebruikersavatar boswielrenner 19 jun 2017 15:19

Even voor de duidelijkheid. Het is niet relevant of er reeds betaald is! Een koopovereenkomst komt tot stand door aanbod en aanvaarding. Als jij het aanbod hebt aanvaard en wellicht voor de offerte getekend hebt dan zitje er gewoon aan vast. Je kan een koopovereenkomst namelijk op verschillende manieren sluiten. Schriftelijk, maar ook mondeling. Je sluit al een overeenkomst als je zegt dat u iets wilt kopen. Of als je je handtekening zet voor een bestelling. Als je een overeenkomst gesloten hebt, kunt u er eigenlijk niet zomaar vanaf.
Als de verkoper je dus aan de verkoop houdt, dan heb je waarschijnlijk pech gehad en zal je de Scott moeten afnemen. Er zijn winkels die ruilen of retourneren aanbieden, maar dat moet je dus vooraf checken!
Je hebt overigens wel bedenktijd bij o.a. internet aankopen
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 19 jun 2017 16:07

boswielrenner schreef: 19 jun 2017 15:19 Je sluit al een overeenkomst als je zegt dat u iets wilt kopen.
Dus de volgende keer alleen maar zeggen dat je wat aan het rondkijken bent dan :lol:

Kul natuurlijk en dit zal moeilijk vol te houden zijn. Moet je dadelijk nog op je woorden gaan passen in een winkel. FM zegt dit en potentiele koper zegt dat.
Handtekening zetten moet je natuurlijk nooit doen als je niet 100% zeker bent tot kopen over te gaan.

Maar goed. TS heeft de potentiele koop al ontbonden met instemming van FM.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

boswielrenner
Forum-lid

Gebruikersavatar boswielrenner 19 jun 2017 17:55

Ja zonder gekheid. Je moet dus inderdaad op je woorden passen. Je moet dus zeggen dat je interesse hebt en dat je wellicht wil gaan kopen. Dus een duidelijk voorbehoud maken als je nog twijfelt of een discussie hebt over iets.
Dat de verkoper de koop wilde ontbinden is goed voor TS, maar juridisch gezien had TS een probleem als verkoper dit niet had willen doen. Kan je kul vinden, maar de wet zit wel zo in elkaar.

Laatste tip. Het is dus wel verstandig bij de aanschaf van een fiets goed te vergelijken en internet te checken. Prijzen kunnen enorm uiteen lopen. Ik heb daar ervaring mee en het heeft me veel geld bespaard. Let er daarbij wel op dat je geen appels en peren vergelijkt, want een fiets kopen op internet gaat je doorgaans minder service geven dan dezelfde duurdere fiets bij je lokale bikeshop. Omdat service belangrijk is, koop ik daarom altijd op internet en bij lokale fietswinkels als dat mogelijk is en de prijs nagenoeg gelijk is.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

knutmo
Forum-lid

knutmo 20 jun 2017 00:42

Interessante juridische kwestie is nog deze:

Het klopt dat in principe koop=koop in een winkel en je hebt geen recht op bedenktijd zoals bij een internetaankoop. Echter, in dit geval was de daadwerkelijke fiets niet op voorraad, en dus nog niet gezien door de koper. Ik denk dat je dan een zaak zou kunnen hebben om te zeggen dat je annuleert op moment van daadwerkelijke levering.

Is hier jurisprudentie over?

synapse
Forum-lid

Gebruikersavatar synapse 20 jun 2017 09:34

Ik denk dat weinig mensen (zowel fietsenwinkeliers als klanten) de behoefte hebben om hierover een juridische procedure te beginnen. Uiteindelijk kijk je toch wat het je kost om de naleving van de overeenkomst af te dwingen.
Courir c'est mourir un peu

knutmo
Forum-lid

knutmo 20 jun 2017 10:26

dat lijkt me ook hoor.
maar even als gedachtenoefening, en aangezien Boswielrenner hier nogal in thuis lijkt te zijn, stel ik de vraag.

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 20 jun 2017 13:13

boswielrenner schreef: 19 jun 2017 17:55 Laatste tip. Het is dus wel verstandig bij de aanschaf van een fiets goed te vergelijken en internet te checken. Prijzen kunnen enorm uiteen lopen. Ik heb daar ervaring mee en het heeft me veel geld bespaard.
Dit is in de basis inderdaad een goede tip, maar werkt niet altijd. TS heeft ook al aangegeven onderzoek te doen op internet, maar deze fiets kwam in dat onderzoek niet voor.
En dat is nu net het vak van verkoper, de klant iets aansmeren wat jou als verkoper het meeste oplevert (uitzonderingen daargelaten natuurlijk)
Dus heb jij of een collega verkoper nog een 2016 fiets staan, dan wil je die als eerste verkopen voor een zo groot mogelijk bedrag. Is het oplichting als je wilt proberen die voor de toenmalige adviesprijs te verkopen? Nee dat is dat zeker niet. Het is echter wel je naam te grabbel gooien, en dat kan wel een probleem zijn voor de fietsenmaker in kwestie.

boswielrenner
Forum-lid

Gebruikersavatar boswielrenner 20 jun 2017 22:04

Het principe dat een overeenkomst tot stand komt door aanbod en aanvaarding is ook van toepassing bij een consumentenkoop. Je koopt de fiets (roerende zaak) door het aanbod te accepteren (accepteren kan op allerlei verschillende manieren). Het is een consumentenkoop als:

1: koopovereenkomst betrekking heeft tot een roerende zaak (bijvoorbeeld een fiets)
2: De koper moet een natuurlijk persoon zijn en niet handelen in de uitoefening van een beroep of bedrijf;
3: De verkoper dient te handelen in de uitoefening van een beroep of bedrijf.

Dat de fiets nog geleverd moet worden doet hier niets aan af. Als je een fiets hebt gekocht en die blijkt bij levering anders te zijn en niet conform wat is overeengekomen, dan zit je niet aan de koop vast. Het is dan immers niet hetzelfde aanbod. Als de prijs opeens hoger is dan zit je ook niet meer aan de overeenkomst vast. Het is immers een ander aanbod geworden.

Is de fiets identiek aan de offerte dan heb je nog steeds de fiets gekocht en moet je de fiets (juridische gezien) afnemen. Een verkoper zal wellicht het spel niet zo hard spelen, maar juridisch gezien zit je aan de koop vast als de verkoper niet accepteert, dat je van de koop af wilt als consument.

Gaat de fiets al na een paar maanden stuk (frame breuk) dan heb je garantie en zal de verkoper om niet een nieuw frame moeten leveren of het frame moeten laten herstellen (leerstuk conformiteit). De verkoper moet dit oplossen. De koper doorverwijzen naar de importeur is juridisch gezien niet juist

De bewijslast is in het voordeel van de consument. Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat een product bij de aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, als de afwijking zich binnen zes maanden na aflevering openbaart.

Als herstel of vervanging van het frame niet mogelijk is dan kan je

1: De koopovereenkomst ontbinden (misschien volledige aankoopbedrag retour)
2: De prijs verminderen in evenredigheid met de mate van afwijking van het overeengekome
3: Vernietiging van de overeenkomst.(volledige aankoopbedrag retour)

Als een koper een gebrek ontdekt of redelijkerwijs had behoren te ontdekken, moet hij dit binnen ‘bekwame tijd’ melden aan de verkoper. Doe je dit niet, dan verlies je mogelijk je recht om je je op de non-conformiteit van het product te beroepen

Veel winkels bieden de mogelijkheid om een product na aankoop te ruilen of geld terug te nemen, maar dat is een service van de winkel. Het is geen recht. Koop is immers koop. De wetgever heeft gemeend de consument extra te moeten beschermen tegen een professionele verkoper/winkel, maar er zijn ook wetsartikelen die de detailhandel beschermen.

Bij koop op internet of aan de deur gelden andere regels en heb je als consument altijd bedentijd. Als je je bedenkt kan je altijd het produkt retourneren en moet je je geld terug krijgen. Een tegoedbon hoef je niet te accepteren.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

Plaats reactie