Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Schildklierprobleem?

ane
Forum-lid

ane 19 okt 2016 09:41

Vitamine D was ook onderzocht.

Je hebt helemaal gelijk hoor voor wat betreft het zoeken naar een oorzaak op het internet. Je zoekt wat je wil horen en dat ga je ook vinden.

synapse
Forum-lid

Gebruikersavatar synapse 19 okt 2016 10:00

In elk geval succes.
De klachten die je ondervindt zijn echt vervelend, zeker voor iemand die op de fiets wilt knallen!
Courir c'est mourir un peu

louise
Forum-lid
Contact

louise 19 okt 2016 10:07

Kleine tip over die vitamine D: vraag de waarde op. De officiële Nederlandse referentiewaarde voor wat 'genoeg' is, is erg laag, internationaal gezien, en volgens veel deskundigen ook te laag voor een sportief leven. Daarover stond net een paar maanden een artikel in Fiets Magazine, en als je googelt vind je ook wel informatie erover.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Sweety2008
Forum-lid

Gebruikersavatar Sweety2008 19 okt 2016 10:09

Benergy schreef:je zou dit testje eens kunnen proberen om een schildklierprobleem nog verder uit te sluiten

http://vgns.info/blogs/item/diagnose-vo ... oda-barnes

vermoeidheid komt helaas bij een erg breed scala aan fysieke maar ook psychische problemen voor.
Is lastig als je verder geen of alleen vage symptomen en klachten hebt.
Kijk ook eens of je wellicht 30 jaar geleden erg ziek bent geweest, of iets anders waar je van flink van uit je doen was, mogelijk is daar het probleem begonnen.
Wenn man mehr lesen möchte muss man erst das Buch kaufen. Finde im Artikel und Link nichts das man weiterlesen kann.
Ghost Nivolet 6LC

Sweety2008
Forum-lid

Gebruikersavatar Sweety2008 19 okt 2016 10:13

Sorry heb ik per ongeluk in het Duits geschreven.
Wat ik wil zeggen is als man meer informatie wil hebben moet men het boek kopen.
Veel wijzer word men ook niet van de link.
Ghost Nivolet 6LC

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 19 okt 2016 10:23

@Sweety, 3 regels onder de afbeelding van het boek staat "in dit artikel" Daar vind ik echt veel meer informatie.

Sweety2008
Forum-lid

Gebruikersavatar Sweety2008 19 okt 2016 18:32

Okay heb het gevonden.

Gelukkig heb ik niks aan de schildklier mijn moeder wel ze heeft nog maar een halve schildklier.
En omdat ze al zo oud is ze en vaak haar schildkliermedicatie vergeet kun je dit direct bij haar opmerken.
Ze is dan totaal verward. Praat warrig en weet niks meer.
Ghost Nivolet 6LC

Benergy
Forum-lid

Benergy 19 okt 2016 20:22

louise schreef:Kleine tip over die vitamine D: vraag de waarde op. De officiële Nederlandse referentiewaarde voor wat 'genoeg' is, is erg laag, internationaal gezien, en volgens veel deskundigen ook te laag voor een sportief leven. Daarover stond net een paar maanden een artikel in Fiets Magazine, en als je googelt vind je ook wel informatie erover.

Louise
Klopt, D3 waarde opvragen
zelfde voor B-12 waar ook vage vermoeidheidsklachten bij kunnen horen. Ook daar geldt , zit je in het lage "normale gebied' dan zou je zomaar een waarde kunnen hebben die voor jou niet goed is met een niet geheel duidelijk klachtenpatroon.
Verder ben ik het mee eens, eerst even naar de internist.
Zelf testen bij zo'n lab is niet echt goedkoop en de interpretatie, tja dat vereist ervaring en kennis.
Tenzij een waarde natuurlijk echt duidelijk te hoog of te laag is :lol:

ane
Forum-lid

ane 09 jan 2017 15:04

Daar zijn we weer. Het bezoek aan de internist heeft niets opgeleverd.

Ik heb vooral rust genomen en deed aanvankelijk alleen mijn wekelijkse schaatstraining bij de club. Gedurende november ging dat steeds beter ware het niet dat er niets meer over was van mijn toch al beperkte basis. Eind november ben ik er ook weer een beetje bij gaan trainen op de rollen. Aanvankelijk alleen maar rustig een uurtje duurwerk 1maal per week. Vanaf half december ongeveer 2 maal per week een ook een paar keer 10 minuten tegen het omslagpunt. Dit naast mijn wekelijkse schaatstraining.

Nu dacht ik op 30 december na een uurtje rustig op de rollen ook nog wat schaatspassen te oefenen (niet overdreven en goed opgewarmd). Dat leverde uiteindelijk de volgende dag (na 24 uur) wat spierpijn op. Ik heb toen op 1 januari nog een uurtje gefietst op de rollen, maar ik voelde al wat aankomen. Op 4 januari had ik weer de schaatstraining en dat ging voor geen meter, ik zakte gewoon door mijn benen. Sindsdien heb ik het gevoel alsof ik net een zware koers heb gereden.

Als ik er zo op terug kijk lijkt het toch dat het vaak begint met een training waarbij ik wat (verlate) spierpijn oploop. Vervolgens herstel ik daar niet van en voelen mijn benen enkele weken verzuurd aan. Helemaal geen herstel. Het openbaart zich niet altijd zo, ook na een langere periode van trainen raak ik gemakkelijk oververmoeid.

Blijkbaar weet ik een hele beperkte training mijn benen dusdanig te verzuren dat ik in een keer een soort van oververmoeid ben. Dat ik gevoelig ben voor oververmoeidheid na een langere periode van trainen was mij wel duidelijk en daar heb ik mijn trainingen op aangepast.

Herkent iemand hier iets in?

MarcFaFo
Forum-lid

Gebruikersavatar MarcFaFo 12 jun 2017 19:15

Misschien een late reactie, maar heb je wel eens naar de doorbloeding van je benen laten kijken?
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

ane
Forum-lid

ane 12 jun 2017 22:11

Daar had ik ook al aan gedacht, maar het zit niet in alleen in mijn benen. Dezelfde vermoeidheid zit ook in mijn armen,

Dan heb ik ook nog iets van goed nieuws. Sinds begin februari slik ik vitamine D, 75 mcg/dag. Behoorlijk boven de aanbevolen hoeveelheden, maar sindsdien gaat het eigenlijk best wel goed. Ik durf nog niet te zeggen dat het de oplossing is, want de teleurstelling zou wel heel erg groot zijn als dat het niet is. Maar het herstel is er wel weer na een inspanning.

Sweety2008
Forum-lid

Gebruikersavatar Sweety2008 13 jun 2017 15:48

@Ane dit is toch al goed nieuws. Een vriendin van mij had ook extreme vermoeidheidsklachten. Ze werkt in de bloemen en moet emmers op een stellage zetten en zij klaagde ook al over pijn en moeheid in armen en benen.

Zij heeft bloed laten prikken en daar was dan goed te zien dat ze vitamine D tekort had. Zij krijgt nu ampullen met 25.000 eenheiden dit moet ze een maand lang innemen. Daarna word weer bloed geprikt om te zien of het nu goed is.
Ik slik al sinds 1 jaar vitamine D uit voorzorg en ik voel me prima.
Ghost Nivolet 6LC

Plaats reactie