Vandaag gezien .... Iemand zonder helm
Niet alleen vandaag. Maar het valt mij nu geregeld op dat het vooral de " oudere" tourrijder is die zonder helm rijdt??? Een ieder heeft recht op een eigen mening. Het is bij wet niet verplicht, maar als je jezelf assiocieert met een " proffesionele" wielrenner dan hoort de helm er vast en zeker bij. Net zo als de koersbroek, raceschoenen etc. Denk je: " ik heb niets met wielrenners" , dat kan. Draag hem dan voor diegene die jou ooit misschien te laat op merkt als hij je voorrang moet geven.
-
- Forum-lid
Maar de kans dat je omvergereden word wanneer je met je stadsfiets ff boodschappen gaat halen bij de ah op de hoek is toch net zo groot dan wanneer je op een racefiets zit.
Cannondale Badboy SLX
Trek Farley 5
Trek Farley 5
-
- Forum-lid
Vanochtend iemand opgeraapt die op z'n stadsfiets op weg was naar z'n werk en onderuit ging in een bocht (redelijk tempo, vochtig asfalt, mogelijk spiksplinternieuwe banden).
Geen helm uiteraard (serieus: wie rijdt er nou met een helm op z'n stadsfiets?), maar dat had in dit geval waarschijnlijk wel een boel bloed gescheeld. En het zou me niet verbazen als'ie een hersenschudding heeft opgelopen.
Niet dat ik nu ineens m'n helm op ga doen als ik naar mijn werk ga, maar Dennis heeft wel een punt...
Geen helm uiteraard (serieus: wie rijdt er nou met een helm op z'n stadsfiets?), maar dat had in dit geval waarschijnlijk wel een boel bloed gescheeld. En het zou me niet verbazen als'ie een hersenschudding heeft opgelopen.
Niet dat ik nu ineens m'n helm op ga doen als ik naar mijn werk ga, maar Dennis heeft wel een punt...
Op het Zernikecomplex, rond 8:00 toevallig? Daar was ik ook getuige van (maar doorgereden omdat ik zag dat iemand hem al hielp, ik had niet door dat jij het was). Dit was echt zijn eigen schuld: hij ging veel te hard door die krappe bocht heen... Misschien dat de les is, dat je best zonder helm kunt fietsen maar dat je dan ook minder risico moet nemen.FryskBloed schreef: ↑08 jun 2017 11:26 Vanochtend iemand opgeraapt die op z'n stadsfiets op weg was naar z'n werk en onderuit ging in een bocht (redelijk tempo, vochtig asfalt, mogelijk spiksplinternieuwe banden).
Het is mooi weer en daar zijn ze weer : de woon-werk-fietsers die hun (oude) MTB of racer tevoorschijn halen en met een rotvaart over de (smalle en slechte) Vlaamse fietspaden tussen de andere fietsers doorscheuren. Uiteraard zonder helm. Het viel me vanochtend op dat meer dan de helft van deze categorie "helmloos" reed. Net zoals het me ook al opgevallen was dat de overgrote meederheid van de fietsers die ook bij slecht weer rijden steeds zijn helm op heeft....
EM EMX3 C SR - EM Eeklo70 SRAM 1X - EM Corsa C NR - Bianchi MegaPro Athena - Holdsworth Mistral
Echt?Dennis1987 schreef: ↑07 jun 2017 21:13 Maar de kans dat je omvergereden word wanneer je met je stadsfiets ff boodschappen gaat halen bij de ah op de hoek is toch net zo groot dan wanneer je op een racefiets zit.
Het type ongeval op een reezwietz is anders. EN door al dat pompende bloed ga je raar doen. Ik ben de laatste 3 jaar twee keer van mijn fiets gevallen; de laatste keer dat ik van een stadsfiets viel was in mijn kindertijd.
Ga maar es op zondagochtend bij de HAP zitten; ben je in één keer genezen.
Dat klinkt logisch en klopt ook voor een stuk, maar er zijn nog wel elementen die meespelen: op de koersfiets rijd je doorgaans sneller, zit je in een minder relaxte positie en zitten je voeten vast aan je fiets. Daardoor kan je op je stadsfiets nèt iets sneller stoppen, uitwijken of je evenwicht herstellen.
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)
Op de racefiets wordt je ook makkelijker over je stuur heen gelanceerd, omdat je er boven zit. En gek genoeg raak je dan bijna altijd de straat met je hoofd, ik ten minste...dario schreef: ↑08 jun 2017 14:43Dat klinkt logisch en klopt ook voor een stuk, maar er zijn nog wel elementen die meespelen: op de koersfiets rijd je doorgaans sneller, zit je in een minder relaxte positie en zitten je voeten vast aan je fiets. Daardoor kan je op je stadsfiets nèt iets sneller stoppen, uitwijken of je evenwicht herstellen.
Op de stadsfiets zit je meer achter je stuur, dus dan val je tegen je stuur, of op je bovenbuis. Ook niet prettig, maar je hebt dan minder aan een helm.
Als je zoveel frontale botsingen hebt of anderszins over de kop slaat kun je bet iets aan je rijstijl veranderen...
Op een stadsfiets worden meer km's in stedelijk gebied gemaakt (afgaande op de naamgeving), Worden vaker ander dingen gedaan naast het fietsen zelf (bellen, appen e.d), rijdt je vaker in het donker, rijdt je vaker onder invloed van alcohol en vaak is een stadsfiets minder goed onderhouden dan een racefiets.
Op een stadsfiets worden meer km's in stedelijk gebied gemaakt (afgaande op de naamgeving), Worden vaker ander dingen gedaan naast het fietsen zelf (bellen, appen e.d), rijdt je vaker in het donker, rijdt je vaker onder invloed van alcohol en vaak is een stadsfiets minder goed onderhouden dan een racefiets.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid
Risico op vallen is helemaal niet alleen verbonden aan de afstand die je rijdt.. Snelheid heeft zeker invloed op risico om betrokken te raken bij een ongeval. Bij hogere snelheid heb je minder reactietijd. Daarnaast heeft ook inspanning een gevolg. Bij hoge inspanning ben je meer vermoeid en reageren veel mensen minder snel. En zo zijn er vast wel meer variabelen die invloed hebben.
Wat mij de laatste tijd opeens opvalt is het behoorlijke aantal ouderen die met een helm op fietsen. Vorig jaar was het nog een uitzondering en nu zie ik het regelmatig. Een goede zaak wat mij betreft. Als je in een hogere risicogroep zit, dan is het verstandig om de risico's te verkleinen.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets