Ik wil mn Trek Top Fuel upgraden van 10 Speed (2x10) naar 11 Speed (2x10).
Nu zou ik willen weten of ik mn crank kan laten zitten en alleen de kettingbladen kan vervangen voor 11 speed?
Het plan is om voor de XT M8000 onderdelen te gaan (derailleurs, shifters, cassette etc), maar de crank nog even te laten zitten.
Is dit mogelijk?
Upgrade naar 11 speed (2x11)
Crank en bladen kun je laten zitten. 10v of 11v maakt voor de kettingbladen niet uit.
Lijkt mij ook, maar 2x11 lijkt me niet een voor de hand liggende upgrade. Waarom niet 1x11 of 1x12? Geen voorderailleur meer (grote + op de MTB), terwijl de grotere stappen tussen de kransjes IMHO niet hinderlijk zijn.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
@53x11
"maar 2x11 lijkt me niet een voor de hand liggende upgrade"
Misschien is zijn 2x10 set wel versleten en dient deze vervangen te worden. Dan kun je net zo goed een 2x11 set erop leggen ipv 2x10 als je graag (zoals nog steeds velen) met een 2x set wilt rijden. Een ander voordeel is natuurlijk dat je (al) lichte versnelling nog lichter wordt middels het 42cassetteblad waar de 10speed cassettes maar tot 36 gaan (of 40 met 3departij onderdelen).
"maar 2x11 lijkt me niet een voor de hand liggende upgrade"
Misschien is zijn 2x10 set wel versleten en dient deze vervangen te worden. Dan kun je net zo goed een 2x11 set erop leggen ipv 2x10 als je graag (zoals nog steeds velen) met een 2x set wilt rijden. Een ander voordeel is natuurlijk dat je (al) lichte versnelling nog lichter wordt middels het 42cassetteblad waar de 10speed cassettes maar tot 36 gaan (of 40 met 3departij onderdelen).
-
Fietsen?altijd
- Forum-lid
Als je nou echt het nieuwste wil is er wel wat moois en betaalbaars voor je.
Sram GX Eagle. 1x12 en de boel is niet goddeloos duur meer.
https://www.bike-components.de/en/SRAM/ ... el-p57678/
https://www.bike-components.de/en/SRAM/ ... el-p57675/
Sram GX Eagle. 1x12 en de boel is niet goddeloos duur meer.
https://www.bike-components.de/en/SRAM/ ... el-p57678/
https://www.bike-components.de/en/SRAM/ ... el-p57675/
Maak joe woar
Nogal flauw allemaal. Dat nieuw wiel met XD-naaf dat tel je niet mee. Noch de trapaslagers. Nederland is Shimano-geconditioneerd. De fietshandelaren zijn daaraan medeplichtig. Om dan over te stappen is het nog altijd heel veel geld (uit andermans beurs).
Overigens ben ik uit eigen ervaring zeer tevreden over de kwaliteit van het GX spul: licht en degelijk. Vooral het ontkoppelen en de veel hogere veerspanning vind ik een grote stap voorwaarts t.o.v. Shimano.
Overigens ben ik uit eigen ervaring zeer tevreden over de kwaliteit van het GX spul: licht en degelijk. Vooral het ontkoppelen en de veel hogere veerspanning vind ik een grote stap voorwaarts t.o.v. Shimano.
-
Fietsen?altijd
- Forum-lid
Ik moet eerlijk bekennen dat ik aan de naaf niet had gedacht.
Ik vind het nog wel veel geld maar voor iets wat echt nieuwste van het nieuwste is niet echt. Kijk eens naar de gewone Eagle.
Ik vind het nog wel veel geld maar voor iets wat echt nieuwste van het nieuwste is niet echt. Kijk eens naar de gewone Eagle.
Maak joe woar
Die XD driver was ik voor het gemak ook even vergeten. Mocht deze op je wiel passen, dan moet je toch ook weer op 7 tientjes rekenen (zo niet, dan ben je snel klaar met kiezen, of je moet echt de beurs willen trekken
). Crank kun je wellicht toch behouden, of is er nog geen 3rd party spul (wolftooth? e13?) dat op shimano cranks past en compatible is met een Eagle ketting?
Die GX Eagle is volgens mij vandaag officieel aangekondigd. Iemand enig idee van de kosten?
Edit: laat maar, zie 2 posts hierboven
Die GX Eagle is volgens mij vandaag officieel aangekondigd. Iemand enig idee van de kosten?
Edit: laat maar, zie 2 posts hierboven
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Indien @MJP een Shimano naaf heeft, wel waarschijnlijk(!), dan bestaan daarvoor, uiteraard, geen XD bodies. Dat betekent dus nieuw wiel vlechten. Tel daar nog een Hope of SRAM naaf bij, dan wordt het echt een dure upgrade. Kan later altijd nog!
Trek monteert meestal bontrager wielen, daar is bij mijn weten gewoon een xd driver voor beschikbaar.
Doet TS nog mee in de discussie trouwens?
Doet TS nog mee in de discussie trouwens?
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?