Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Mavic cosmic elite of Zonda C17 voor triathlon

Remco83
Forum-lid

Remco83 31 mei 2017 10:15

Graag zou ik advies willen tussen deze 2 wielsets.

De Zonda C17 heb ik uitgekozen op basis van aanbevelingen gevonden in andere topics

De Mavic cosmic elite meer vanwege de looks, die ik de mooiste vind in deze prijsklasse
(Toegegeven, ik ben verliefd op de rood-wit gestickerde FFWD - maar dit is een compleet andere prijsklasse)

Ik ben 1.86m en 72 kilo

Voor mijn requirements:
  • De wielen wil ik gebruiken in trainingen EN wedstrijden. Dit is belangrijk, omdat de wielen daardoor vaker gebruikt worden en hier dus ook stevig en robust genoeg voor moeten zijn.
  • De wedstrijden zijn triathlon wedstrijden, die dus vergelijkbaar zijn met een tijdrit. In principe ook altijd op het vlakke in Nederland. Snelheid is dus een belangrijke eigenschap
  • Uiterlijk is voor mij duidelijk, dit zijn de cosmic wielen

Ik zoek dus een balans tussen snelheid/degelijkheid VS uiterlijk tussen deze 2 wielen. Als ze vergelijkbaar zijn, dan worden het de cosmic elites. Zijn de Zonda C17 echter merkbaar meer geschikt als wedstrijdwielen, dan worden het de Zonda C17's.

Mijn vraag aan jullie, die ik niet makkelijk kon terugvinden op het internet, als je de persoonlijke smaak van uiterlijk negeert, welke wielen zijn dan beter?

Bijvraag:
Bij mijn gekochte fiets zaten de Supra RA Comp wielen. Ik vermoed dat beide bovengenoemde wielsets beduidend beter zijn dan deze Supra wielen en dus de 350 euro valideren voor de upgrade. Indien dit niet zo is, hoor ik het ook graag!

kawouter
Forum-lid

kawouter 31 mei 2017 10:39

Ik denk dat je beter een beetje langer kan sparen en investeren in een meer aerodynamische wielset.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 31 mei 2017 10:39

Jep.
Schiet je geen ene mallemoer mee op.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Remco83
Forum-lid

Remco83 31 mei 2017 11:06

Een heldere mening, doch heb ik daarbij de counter gedachte:

Mijn fiets is een Zannata Z82, waarde was 2000 euro met di2. Ik had hier ook kunnen doorsparen voor een beter frame, maar je moet ergens een limiet stellen en de keuze voor het plezier van de di2 tov een iets stijver frame is natuurlijk ook een keuze geweest.

1000+ euro in aero wielen steken, zou daardoor de verhouding tussen de wielen en de fiets wel krom trekken, doch kan ik goed begrijpen dat ze sneller rijden en natuurlijk mooier zijn

Uit interesse en nieuwsgierigheid - en ook omdat ik sommige aero wielen wel erg mooi vindt...

1) Als je aero wielen neemt, dan zijn het waarschijnlijk echt alleen wedstrijdwielen en zijn ze niet geschikt om meerdere keren per week mee te trainen?

2) Wat is de benchmark tov aero wielen? Als ~1000 euro als prijspunt pakt, wat zijn dan echt de betere wielen? En zitten de FFWD F6R daarbij?

3) Zijn de namaak aero wielen uit China een optie of is deze kwaliteit echt waanzinnig veel slechter?

Een antwoord op de oorspronkelijke vraag zou ook fijn zijn, tenzij het echt geen bal uitmaakt of je de cosmic, zonda of Supra rijdt.. dan is dat ook een prima antwoord natuurlijk :p

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 31 mei 2017 11:29

Juist met triathlon wedstrijden zal je zo goed als geen verschil gaan merken, de aangegeven wielen zijn voornamelijk lichter van gewicht, en dat is in een tijdrit niet van heel groot belang. (mits er niet al te veel gedraaid en gekeerd dient te worden natuurlijk)
Hierdoor zouden voor mij dus juist wel de aero wielen uit het verre oosten als optie boven komen.
Maar bij wielen blijft het zo dat de financiële investering wel heel groot is voor een klein beetje tijdswinst. Ooit heeft er wel ergens een verslag gestaan over de kosten baten van onderdelen en de tijdswinst. (maar ik weet niet meer waar)

Neemt natuurlijk niet weg dat een set nieuwe wielen als placebo effect wel heel goed werken, en dan juist de set die jij zelf het mooiste vind.

raven14
Forum-lid

Gebruikersavatar raven14 31 mei 2017 11:51

60mm (of meer) hoge brede en U-vormige Chinese carbon wielset zou ook mijn advies zijn. Aero trumps weight, en al zeker in een tijdrit/triathlon. De kwaliteit ervan is echt wel ok wanneer je bij gevestigde waarden koopt. Of je koopt diezelfde wielen omwille van de after sales bij een aanbieder in NL (mits een uplift in prijs).

(Ik rijd met mijn Foil elke dag met 60mm hoge wielen, zelfs in de bergen)
Afbeelding

kawouter
Forum-lid

kawouter 31 mei 2017 11:55

Voor tijdrijden is aerodynamica veel, veel belangrijker dan gewicht.

De investering die je als eerste moet doen voor een tijdrit is aerobars aanschaffen en monteren (nieuw €100). Daarna veel in die houding trainen en ook tijdens de wedstrijd in de aerobars blijven liggen. Daar zit percentueel je grootste winst. Experimenteer ook met je houding, daar zijn winkelruiten uitermate geschikt voor. Kijk foto's van tijdrijders in actie en dan vooral naar hun houding op de fiets.

Als tweede zou ik naar je wielen gaan kijken. En dan bv een setje hoge clincher wielen aanschaffen. Wil je ze ook gebruiken voor trainen zou ik bv gaan voor een 40-50mm voor en een 80-90mm achter.

Als derde. Investereer in je kleding. Zorg dat je wedstrijdkleding goed strak zit en niet wappert. Koop een aerodynamische helm zonder punt zodat je ook met je kop omlaag kan rijden.

Remco83
Forum-lid

Remco83 31 mei 2017 13:25

Bedankt voor de tips. De aerobars heb ik al en rijd in een trisuit. De helm is idd ook een goede tip! Was helaas net te laat / twijfelachtig met de aanbieding van de casco speedairo

Ik ga regelmatig naar China voor werk, dus zal de namaak wielen in overweging nemen, maar ergens ben ik toch bang dat het dan ook gewoon lage kwaliteit met minder rendement zal zijn?

kawouter
Forum-lid

kawouter 31 mei 2017 13:34

Het zijn gewoon echte wielen, rond, met velg, spaken en een naaf. Kwalitatief en mbt garantie is het allemaal wat onzekerder. De aerodynamica van een hoge velg uit China is nog altijd beter dan die van de door jou voorgesteld wielen.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 31 mei 2017 13:38

Niet zozeer lagere kwaliteit maar meer wat verouderde velgprofielen en simpele naven (wat overgens voor de prestaties niets uitmaakt).
Voor aero van speciaal belang is een brede velg en relatief smalle band (ideaal velg 5% breder dan de band)
Minimaal 25 mm uitwendig, beter nog iets meer.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

swannie
Forum-lid

swannie 31 mei 2017 15:39

Ik had in uw plaats die dure Di2 niet genomen en betere wielen gekocht.
Zeker als uw doel is platte ritten aan hoge snelheid te rijden. Veel schakelen zal je dan niet doen.
En om op uw vraag terug te komen: ik rij bijna het ganse jaar met carbon wielen van 5 hoog.
Prima om te trainen én te koersen.
Gisteren op Zolder nog eens gaan doorrijden en had mijn lage alu wielen al steken omdat we volgende week naar de bergen vertrekken en dat merk je toch écht wel.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 31 mei 2017 17:08

Remco83 schreef: 31 mei 2017 13:25........
Ik ga regelmatig naar China voor werk, dus zal de namaak wielen in overweging nemen, ........
China wielen hoeven zeker geen namaak wielen te zijn hoor. :D
Kijk eens in het "China wielen" topic, er zijn er je, enkel op dit forum, al heel veel voorgegaan.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie