Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

De ene platte band na de andere

Dennis1987
Forum-lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 09 apr 2016 18:18

Dennis1987 25 mei 2017 22:07

Je hebt anti lek banden en je hebt anti lek banden. Zelfs in Schwalbe Kojaks zit anti lek , maar dat stelt niks voor. Die banden zijn zo dun als wat. Schwalbe Marathon Plus zijn de meest lekbestendige banden die er zijn. Ik heb ze op m'n hybride fiets. Je kunt er over punaises mee heen rijden en ze gaan nog niet lek. Ook als ik over glasscherven op het fietspad rij maak ik me geen zorgen. Ik vind het de beste banden die er zijn.
Cannondale Badboy SLX
Trek Farley 5

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 26 mei 2017 16:33

Ik rij ook al een 5 tal jaar met Schwalbe Marathon Plus, en doorgaans een enkele loopvlak perforatie jaarlijks. Bvb van een nagel en ook van een soort stekelige boomvruchten - weinig maar dikke grote stekels (paardekastanjes?).

Vorig jaar was een eerder speciaal jaar: ik had 3 loop vlak perforaties op enkele maanden. Het begon met een gloednieuwe, de eerste keer dat ik het woord "onplatbaar" zag in de reklame. Ik voelde dat ik over iets reed, maar stond er niet bij stil. 10 minuten later werd ik gewaar dat rijden lastiger werd, ik stopte, en zag een zwarte glasachtige redelijk groot keitje genesteld in de rubber. Ik liet het zitten en spoedde me terug naar de dichtsbijzijnde fietswinkel (3-4 km denk ik). Een 5 tal keer gestopt om bij te pompen. Keitje er daar uit en de blauwe antilek was doorgekrast over een halve vierkante cm.
3 weken later, volgend lek. Wilde wegrijden op werk. Band stond plat. Een langwerpig vierkantig steenachtig naaldje 2 op 2 mm, een 6 mm lang. Recht erin.
Dan weer een maand en een half later, band loopt leeg. Er zat niks (meer) in maar de rubber had een gat en de antilek was doorgekrast.
Ik heb toen oud en "onplatbaar" model eens vergeleken. De rubber van "onplatbaar" leek me zachter. Een ander verschil dat me opviel was al rijdende in een fietstunnel die ik quasi dagelijks passeer, en waarbij ik korte hoeken van 90 graden moet sturen. Voorheen hoorde ik de banden daar geen lawaai maken. Bij het "onplatbaar" model hoorde ik geschuur. Misschien wijst dat op gripverandering door zachtere rubber?

Ik besloot toen om te zoeken naar oud (?) model / stocks van dit merk / type en (voorlopig) heb ik geen "onplatbaar" meer tussen mijn 5 achterwielen. Sindsdien nog geen lek gehad.
Wat ik wel ook doe sindsdien, is telkens ik toekom op het werk, en telkens ik iets hoor maar niet hoor wegstuiteren, of gewoon als het me eens invalt, de fiets omdraaien en de banden checken. Echter weinig gevonden totnogtoe. Kleine steentjes tussen het profiel, maar niet dikker dan het profiel dus hadden er toch niet door kunnen krassen.
Eens oud model uit stock, zal ik allicht wel genoopt zijn tot die "onplatbaar", en als ik dan weer zo een bui lekken krijg, dan zal ik de conclusie trekken. Tot ik zeker ben, ga ik geen andere fabrikanten / modellen pogen, want dan vertrek ik weer van zero ervaring en dat kan een dure les betekenen. Nu kan ik nog eliminatie toepassen.

Het woord antilek is inderdaad gemakkelijk gebruikt. Zelfs op supermarktfietsen van een paar honderd euro met zoveel jaar service nadien. Aan die prijs echter, nou, ofwel worden er ergens woekerwinsten gemaakt, ofwel is die antilek van supermarktplastiekzak-materiaal. :)

hayes

hayes 27 mei 2017 14:27

Ik kan de Vittoria Rubino Pro Frafeen aanraden. Ligt er intussen ene 5000-7000 km op en nog niet lek gereden.
Prijs valt best mee.

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1713
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 28 mei 2017 01:01

Ik rij al jaren met Conti 4000S buitenbanden en ik rij zelden lek. Vorig jaar heb ik met Continental binnenbanden gereden en de ene lekke band na de andere gehad (een stuk of 7 als ik het allemaal goed heb bijgehouden). Nu overgestapt op Vredestein en geen lekke band meer gehad in 3300 km. Het kan allemaal toeval zijn, maar ik denk dat de binnenbanden zeker een bron van lekrijden kunnen zijn.
Gesoigneerd de zomer in met dit prachtige tenue. Welke is mooier, blauw of groen? [url=https://cycloworld.myshopify.com/nl/col ... fankleding[/url]

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 28 mei 2017 11:39

Dennis1987 schreef: 25 mei 2017 22:07 Je hebt anti lek banden en je hebt anti lek banden.
Strikt genomen bestaat geen van beiden, maar wel antilekbanden.
Zelfs in Schwalbe Kojaks zit anti lek , maar dat stelt niks voor. Die banden zijn zo dun als wat.
Er zijn meer wegen die naar Rome leiden: lekbescherming kan op meer manieren uitgevoerd worden dan alleen door dikke lagen rubber aan det loopvlak toe te voegen. Is soms wel wat duurder, en zal je dus alleen in de wat hoogwaardiger (=duurdere) segmenten tegenkomen.
Schwalbe Marathon Plus zijn de meest lekbestendige banden die er zijn.
Afbeelding
Je kunt er over punaises mee heen rijden en ze gaan nog niet lek. Ook als ik over glasscherven op het fietspad rij maak ik me geen zorgen. Ik vind het de beste banden die er zijn.
"Beste" is nogal een subjectieve kwalificatie. Als lekbestendigheid het énige criterium is, zijn de "beste" banden die massief-rubberen donuts die van tijd tot tijd opnieuw worden "uitgevonden" en op de markt gebracht worden.
Vorsprung durch Pedantik

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 28 mei 2017 12:05

Mijn punt ging niet over "Marathon Plus" maar over verschil tussen een eerdere en een huidige "onplatbaar" versie van dit merk/model. Met de huidige had ik 3 perforaties in 2-3 maanden, waarop ik zoals gezegd ging shoppen voor het eerdere model.
Steentjes, zelfs redelijk grote (de glasachtige die ik vond was een 8mm) lijken zich gemakkelijker te nestelen in de rubber. Wat erop kan wijzen dat een verschil in toegepaste rubber(soort?) plaatsvond.
Althans, dat is de ervaring die ik had, 2016 kwartaal 3 :)

Op hun website https://www.schwalbe.com/nl/unplattbar.html zeggen ze in het Nederlands:
"De Marathon Plus is wereldwijd de enige band die zich ‘onplatbaar’ mag noemen. Dit vanwege zijn unieke, gepatenteerde anti-leklaag - vijf millimeter dik en gefabriceerd uit speciaal en zeer elastisch rubber. Zelfs punaises kunnen deze band niet lek krijgen. De Marathon Plus is echter niet alleen ‘onplatbaar’. De band rolt nu ook lichter dan ooit en hij gaat dankzij de ‘Anti-Aging’ zijwanden ook geweldig lang mee. Tevens geschikt en gecertificeerd voor snelle E-bikes."

En helemaal onderaan de pagina, in het Engels:
"It is impossible to guarantee that a flat will never happen, but the MARATHON PLUS has the best possible protection against typical tyre wreckers such as glass, flints or metal shards."

Wel, ik kan bevestigen dat het "mogelijk" is. Zelfs 3 keer in bijna evenveel maanden mogelijk, haha.
Niettemin, dure grap. De banden waren in quasi nieuwstaat, die die dat glasachtig keitje vasthield zelfs nog nooit mee gereden. Dat was geld waartegenover dus niks stond.

Een gevolg van deze dure ervaring is dat ik nu quasi elke dag (soms zelfs meerdere keren, als ik reden heb zoals iets niets horen wegspringen of mijn band precies voel "zakken" over iets) mijn fiets op zijn zadel, om te controleren op ingeprikte objecten.
We zijn nu een dik half jaar verder, en totnogtoe niks gevonden, althans niks dat potentieel had (groot genoeg) om diep genoeg te raken voor een lek.
En dat is dus met de eerdere versies, 3 stuks ervan.

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 28 mei 2017 12:35

Ik herinner me trouwens dat enige (3-4 of zo) jaren terug Schwalbe op de website beweerde dat hun "SmartGuard" antilek vrijwel geen invloed had op de rolweerstand.
En wat later stond er dat de laag tegenover gelijkaardige (lees: concurrentie) methoden een duidelijk voordeel had betreffende de rolweerstand.
Om maar te zeggen, reklame-blabla van producenten en verkopers is een slechte beoordelingsbasis.
Ik voeg daarom liever "forum" of "test" toe aan zoektermen.
Zoals bij mijn recente kettingkeuze, mijn volgende kettingen zullen KMC "rust buster" zijn omdat iemand die testte op weerstand tegen zout en als ie enige van 5 merken/modellen geen schade vertoonde.
De toekomst zal uitwijzen of deze beoordelingsbasis beter was.

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 28 mei 2017 16:29

Nova schreef: 28 mei 2017 12:05 Een gevolg van deze dure ervaring is dat ik nu quasi elke dag (soms zelfs meerdere keren, als ik reden heb zoals iets niets horen wegspringen of mijn band precies voel "zakken" over iets) mijn fiets op zijn zadel, om te controleren op ingeprikte objecten.
Dat zal lekker opschieten tijdens een fietstochtje :mrgreen:

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 28 sep 2017 23:08

Vertrouwen ff weg in Rubino Pro grapheen. Binnen de 1000 km lek. En zal snel weer lek zijn....zie namelijk niets in de band zitten dat lek veroorzaakt. Zit in de wang

Maarja is de vraag. Kan ook de specialist binnenband zijn die matig is.

Kortom ik baal...is te snel lek.

bever
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 28 sep 2017 23:42

havana schreef: 15 mei 2017 10:10 Velglint vervangen.
goed advies.

Heb afgelopen juni ook 6 keer lek gereden voordat ik toch maar eens een keer ging kijken naar het velglint. Spaak stak er inderdaad een klein beetje doorheen, de gehele velg met ductape afgeplakt en het probleem was opgelost

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 29 sep 2017 05:35

Velglint zou ook het probleem kunnen zijn bij de nieuwe fiets. Heb ik ook eens gehad. Bleek dat er een vouw in het velglint zat van een volledig nieuwe fiets. Duurde wel 4 a 5 lekke banden voordat ik het door had.
o'7o

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 750
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 29 sep 2017 07:30

bever schreef: 28 sep 2017 23:42
goed advies.

Heb afgelopen juni ook 6 keer lek gereden voordat ik toch maar eens een keer ging kijken naar het velglint. Spaak stak er inderdaad een klein beetje doorheen, de gehele velg met ductape afgeplakt en het probleem was opgelost
Ducttape is geen velglint! Ik weet niet wat voor fiets je rijdt, maar als je je met velgremmen een lange afdaling remt wordt het warm en week, kan het het spaakgat inkruipen en kan de binnenband op het scherpe randje van het spaakgat klappen.

Koop gewoon een goed velglint.
Ik snap nog steeds niet waarom fietsenmakers op zo'n goedkoop onderdeel besparen.

Plaats reactie