Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

ptrbssr
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 mei 2015 09:51
Locatie: Amsterdam

ptrbssr 15 mei 2017 09:08

Zaterdag een vredig momentje met m'n Canyon doorgebracht. Spacer van 5mm boven de stuurpen geplaatst. Ketting vervangen. En voor het eerst KMC Missing Link gebruikt. Draaiende delen schoongemaakt. Wieltjes achterderailleur gedemonteerd, gereinigd en teruggezet. Voor- en achterderailleur afgesteld. Draait, glijdt en loopt weer geruisloos.
En stilletjes gefantaseerd over een opbouw project. Frame op het oog, kostenraming gemaakt, budget geborgd. Vriendin is al meer overtuigd dan ik. Nu nog even de knoop door hakken...

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5174
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 17 mei 2017 21:39

Wilde vanavond m'n vader even helpen met bottombracket te vervangen.
Maar beide cups zitten muurvast, geen beweging in te krijgen.
Jammer voor hem maar nu moet hij maar langs fietsenmaker die fiets geleverd heeft.

Gebruikersavatar
LucasJJ
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 apr 2012 01:12

Gebruikersavatar LucasJJ 19 mei 2017 21:00

M'n Concorde Prelude voorzien van een nieuw FSA balhoofd. De trapas weer kraakvrij gekregen door nieuw vet.
Eindelijk een fijn zadel gevonden in een Fizik Aliante.. Cassette en ketting ook vervangen dus laat het zomerweertje maar komen! Nieuwe bekabeling voor Campa Veloce in de planning.

klimski
Forum-lid
Berichten: 430
Lid geworden op: 12 mei 2013 19:50

klimski 30 mei 2017 11:04

Nachtmerrie klusavond gehad. Even crankstel en BB vervangen.. Trapper (SPD) rechts met geen mogelijkheid eraf te krijgen. Even laten zitten dan maar, zien we later wel...BB (campa maar Engelse draad) losdraaien met speciaal aangeschaft gereedschap. Nou, vergeet het maar. Geen enkele beweging in te krijgen...

Alles maar weer in elkaar gezet. Nieuwe trapas, crank weer in de doos, met de gereedschappen voor demontage en montage erbij. Wat zinloos zeg..nu moet de FM het weer doen,
Koga Granlux 1995 Campa Mirage.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5909
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 30 mei 2017 15:11

Als het jou al niet lukt, dan ben ik benieuwd hoe die fietsenmaker het er vanaf brengt. Tenzij jij alles natuurlijk de verkeerde kant om probeerde los te draaien. :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

klimski
Forum-lid
Berichten: 430
Lid geworden op: 12 mei 2013 19:50

klimski 30 mei 2017 20:28

Haha Orlok, als je eens wist hoe vaak ik dat gecheckt heb!!!
Koga Granlux 1995 Campa Mirage.

i-mac

i-mac 30 mei 2017 21:21

De voorbije dagen merkte ik gekraak op. Met de hulp van youtube het zadel van de fiets genomen, en eens deftig gepoetst. Een klein beetje teflon olie op de ankerpunten van het zadel, en weg gekraak.

Gebruikersavatar
den boete
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 07 mei 2014 19:32

Gebruikersavatar den boete 03 jun 2017 11:19

den boete schreef: 11 mei 2017 18:50 Vandaag de manometer van de Lezyne fietspomp even vergeleken met een geijkte manometer. Enige bijstelling was noodzakelijk :
Afbeelding
Lezyne heeft de pomp ondertussen vervangen in garantie. Dit wou ik toch even melden. Netjes van Lezyne !

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5909
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 03 jun 2017 12:36

Dan ben ik wel benieuwd hoe die manometer er dan, vergeleken met de zelfde geijkte manometer, uitkomt. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5791
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 03 jun 2017 21:33

De winterfiets was nodig aan onderhoud toe.
Ook de voorderailleur was gebroken en moest vervangen worden.
Dus nieuwe ketting, cassette en derailleurwieltjes geplaatst.
Daarna de VD vervangen en afgesteld.
Doet het weer prima. ;)
Alleen zag ik dat de kabel een paar rafeltjes had dus dat wordt ook nog gedaan.
Samen met de remblokjes.

Van de andere fiets werd ik weer panisch van de geluidjes die eruit kwamen.
Dus daarvan het balhoofd gereinigd en weer goed ingevet gemonteerd,

Afbeelding

Gebruikersavatar
den boete
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 07 mei 2014 19:32

Gebruikersavatar den boete 05 jun 2017 18:00

Orlok schreef: 03 jun 2017 12:36 Dan ben ik wel benieuwd hoe die manometer er dan, vergeleken met de zelfde geijkte manometer, uitkomt. ;)
De manometer op de nieuwe pomp meet correct :-)

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6125
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 07 jun 2017 11:55

Vandaag even de lagers van mijn Bora voorwiel voorzien van een nieuw likje vet. Naafje uit elkaar lagers schoongemaakt - dus ze kunnen er weer tegen voor de rest van dit jaar. Voor volgend jaar een setje nieuwe lagers bestellen - zit wel te twijfelen om dan de ceramische te bestellen :?

Ik dacht dat ze reeds voorzien waren van de ceramische upgrade, maar dat blijkt niet zo te zijn. Dus het wordt € 60,- of € 20,- voor nieuwe lagertjes mocht ik ze willen vervangen.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Plaats reactie