Hoi,
Sinds enige tijd kraakt mijn fiets behoorlijk, wanneer ik trap/wat kracht lever. Het geluid lijkt vanuit het gebied van de trapas te komen. Wat opvalt is echter dat het kraken vaak pas na een tijdje begint (soms na tien minuten fietsen, andere keren na een uur). Daarnaast zitten er krassen/barsten op/in het frame, waarvan ik niet weet of het slechts lakschade is of iets ergers dan dat. Nu is mijn vraag dus of het aannemelijk is dat een scheurtje in het carbonframe de oorzaak is van het kraken - in de wetenschap dat het euvel zich altijd pas na een tijdje voordoet? Ik zat zelf namelijk te denken (wellicht wishful thinking) dat het logisch zou zijn dat de fiets in het geval van een scheurtje in het carbon vanaf het begin van elke rit al zou kraken in plaats van na verloop van tijd.
De fiets staat inmiddels bij de fm, dus ik kan geen foto's laten zien.
Alvast bedankt voor de hulp!
Kraak na onbepaalde tijd, door scheurtje?
Enige tijd geleden heb ik uit de diverse kraak topics de bron van kraakgeluiden verzameld.
Er zijn nogal wat onderdelen die voor kraakjes kunnen zorgen. Doordat carbon frames complete klankkasten zijn is soms moeilijk vast te stellen waar de oorzaak ligt.
Potentiële bronnen voor kraakgeluiden
- Bracket lagers (onjuist gemonteerd/ te droog etc)
- Losse crankarm
- Losse bladboutjes
- Losse pedalen
- Losse schoenplaatjes
- Quick release wielen te los
- Ontbreken van een weinig smeermiddel tussen quick release uitval pad
- zadelpen in frame (ontbreken van carbonpasta, verkeerde maat zadelpen)
- Zadel bevestiging op zadelpenkop
- Zadel rails
- Balhoofdlagers
- Speling op balhoofd (of te strak)
- Stuurpen op vorkbuis
- Stuurpen op stuur
- Montagefout cassette
Veel piepjes en kraakjes kunnen weggenomen worden door het opnieuw monteren van de onderdelen na reiniging van het contactoppervlak en het vervolgens aanbrengen van bijvoorbeeld carbonpasta, montagevet afhankelijk van wat voorgeschreven is.
Er zijn nogal wat onderdelen die voor kraakjes kunnen zorgen. Doordat carbon frames complete klankkasten zijn is soms moeilijk vast te stellen waar de oorzaak ligt.
Potentiële bronnen voor kraakgeluiden
- Bracket lagers (onjuist gemonteerd/ te droog etc)
- Losse crankarm
- Losse bladboutjes
- Losse pedalen
- Losse schoenplaatjes
- Quick release wielen te los
- Ontbreken van een weinig smeermiddel tussen quick release uitval pad
- zadelpen in frame (ontbreken van carbonpasta, verkeerde maat zadelpen)
- Zadel bevestiging op zadelpenkop
- Zadel rails
- Balhoofdlagers
- Speling op balhoofd (of te strak)
- Stuurpen op vorkbuis
- Stuurpen op stuur
- Montagefout cassette
Veel piepjes en kraakjes kunnen weggenomen worden door het opnieuw monteren van de onderdelen na reiniging van het contactoppervlak en het vervolgens aanbrengen van bijvoorbeeld carbonpasta, montagevet afhankelijk van wat voorgeschreven is.
-
cheaprider
- Forum-lid
Ik had dit probleem ook en bij mij zat het in de body. Daarin is een lager vervangen en helemaal schoongemaakt.
Had je ook dat het pas na een tijdje begon? Bij mij zal het wel niet in de body zitten, want heb het met verschillende wielen. Misschien dat het dan in de bracketlagers zit, wellicht dat dat wat vergelijkbaar is. Maar mijn vraag is dus vooral of de kans bestaat of het een scheur is die het veroorzaakt, of dat het dan continu zou moeten kraken? Hoe dan ook: bedankt voor de hulp 
-
DeletedUser02
- Forum-lid HC
In mijn beleving komt gekraak 9 van de 10x door de snelspanners in het achterwiel. Anders is het al snel een 'tik' i.p.v. een 'kraak'. Geen ervaring met carbon, maar dat breekt eerder dan het kraakt lijkt me.