Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4224
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 23 apr 2017 07:03

daniel1975 schreef:We hadden toch al eerder geconcludeerd dat de meeste journalisten en commentatoren vooral fan zijn?
Je kan niet een zeer kritische wielerjournalist zijn, en tegelijk nog willen dat mensen uit het wielermilieu (zowel renners als entourage) gesprekken en interviews aangaan. Hoe kritischer je bent, hoe minder je 'embedded' bent, en dan wordt het in sommige gevallen lastig om nog iets relevant (of relevant bevonden) te schrijven, als je aan de zijlijn staat.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Quarantanove
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 26 jan 2015 19:14

Quarantanove 23 apr 2017 11:06

dario schreef:Een kritische journalist ventileert geen persoonlijke meninkjes of impressies, maar onderzoekt en analyseert feiten om tot antwoorden te komen op vragen, in plaats van die vragen vrijblijvend (want louter theoretisch) op te werpen.
Wat hij doet in dat artikel (correctie: column!), verschilt in wezen niet van wat wij hier met z'n allen op dit forum doen.
Met dat verschil dat Thijs i.t.t wij er zijn inkomen mee moet genereren. Ik vind het juist prima zoals hij het doet in zijn columns.

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 23 apr 2017 12:10

de zwarten schreef:
daniel1975 schreef:We hadden toch al eerder geconcludeerd dat de meeste journalisten en commentatoren vooral fan zijn?
Je kan niet een zeer kritische wielerjournalist zijn, en tegelijk nog willen dat mensen uit het wielermilieu (zowel renners als entourage) gesprekken en interviews aangaan. Hoe kritischer je bent, hoe minder je 'embedded' bent, en dan wordt het in sommige gevallen lastig om nog iets relevant (of relevant bevonden) te schrijven, als je aan de zijlijn staat.
Maar de omerta bestaat toch niet meer? En allerlei renners spreken zich openlijk uit tegen doping? En doping is toch een uitzondering geworden en wordt alleen nog gebruikt door een incidentele valsspeler?

Waarom zou je dan als kritische journalist met vragen over doping buiten spel gezet worden?
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4224
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 24 apr 2017 06:56

Als de helft van het peloton hard tegen doping is, en de andere helft vaag, en jij bent als journalist ook hard tegen doping. Dan praat je maar met de helft meer. Beetje zoals polarisatie met politiek en twee partijen. Op den duur wordt je weggezet in een hokje en ben je voor de helft van je doelgroep niet geloofwaardig of relevant (ook al ben je dat wel).
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38856
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 24 apr 2017 07:54

Dus we vinden het maar gewoon normaal wat Piti presteert de laatste jaren..... De criticasters van LA werden ook genegeerd.
Less is bore

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6471
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 24 apr 2017 08:12

Als journalist hoef je natuurlijk niet tegen doping te zijn. Sterker het zou erg verfrissend zijn - en enkele van die stukken zijn er wel - als een journalist vanuit een bepaalde redenatie juist WEL voor doping is.

Dat neemt niet weg dat journalisten ook moeten rapporteren als iemand zich niet aan de spelregels houdt van een wedstrijd waar hij/zij verslag van doet.

Ik ben voor een veel vrijer beleid maar zolang dat er niet is moet een ieder die zich niet aan de huidige regels houdt aangepakt worden. Zowel door de UCI, WADA als door de pers.

BikeT
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 21 jun 2016 14:07

BikeT 24 apr 2017 09:58

Dus we vinden het maar gewoon normaal wat Piti presteert de laatste jaren..... De criticasters van LA werden ook genegeerd.
Nee ik vertrouw hem voor geen meter en kan geen greintje respect voelen voor deze wielrenner. Maar wat mij ook geen goed gevoel geeft is dat collega's wielrenners dit soort gasten nog steeds respecteert. Dit impliceert wat mij betreft ook dat een groot deel van het peloton nog steed op het randje zit of er overheen gaat.

BikeT
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 21 jun 2016 14:07

BikeT 24 apr 2017 10:01

Maar in andere sporten is het niet veel anders......

Van NOS.nl
Van Beek wordt niet gestraft na positieve epo-test

Thom van Beek is door de tuchtcommissie van de KNSB vrijgesproken van epo-gebruik. "Er was geen overtuigend bewijs en de procedure is niet correct verlopen", laat dopingexpert Douwe de Boer weten aan AD Sportwereld. Hij was belangenbehartiger van Van Beek.

De 26-jarige Van Beek werd begin vorig jaar positief bevonden op epo na een marathonwedstrijd in Tilburg. Dat kostte hem zijn kersverse contract bij Lotto-Jumbo, ook al beweerde hij zelf bij hoog en bij laag geen epo te hebben gebruikt.

Kort statement Van Beek
"De tuchtcommissie van de KNSB heeft ingezien dat er van een eerlijk proces geen sprake is geweest", laat Van Beek aan het AD weten. Meer wilde hij niet kwijt over de zaak, die zich veertien maanden voortsleepte. De Boer: "Er waren gewoon veel te veel vraagtekens."

Van Beeks positieve dopingtest zorgde vorig jaar voor een schokgolf binnen de marathonschaatswereld, vooral bij zijn oude ploeg Team van Werven die daardoor onder verscherpt toezicht stond.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6171
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 24 apr 2017 10:31

Ja, dus eigenlijk had van Beek gewoon gestraft moeten worden?
"het maakt niet uit of een proces al dan niet volgens de regels verloopt, sporter is sowieso schuldig"

Je vorige redenatie volg ik ook niet. Zonder argument "vertrouw je hem voor geen meter", en omdat er mensen zijn die hem respecteren, vertrouw je die ook niet meer en dus is eigenlijk het merendeel van het peloton ook niet te vertrouwen. Op die manier kan je toch nooit met plezier naar welke sport (of andere prestatie) kijken?
Een broer van een vriend van de nicht van mijn buurman gebruikt drugs, maar mijn buurman heeft daar geen problemen mee, dus die zal ook wel aan de drugs zijn?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16305
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 24 apr 2017 10:46

Valverde wint enkele wedstrijden die hem op het lijf geschreven zijn.

Stelt er zich dan niemand vragen bij de prestaties van Anna van der Breggen?
Olympisch en Europees kampioene
Voor de derde maal op rij winst in de Waalse Pijl.
Winst in de Amstel Gold Race - Waalse Pijl en nu ook nog eens Luik-Bastenaken-Luik.

Het zal wel zijn dat er nog steeds bedriegers tussen zitten, dat is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven. Als je er van uit gaat dat ze allemaal, in meer of mindere mate, iets doen wat niet mag dan moet je je niet elke koers afvragen of de winnaar zuiver is. Volgens mij balanceren ze allemaal op het randje en heel af en toe tuimelt er iemand over de rand en wordt die gesnapt. :)
Toch blijf ik naar de koers kijken, nog altijd mooier dan voetbal, schaatsen, basket- of volleybal.
I know myself like no one else
Nothing to defend

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 24 apr 2017 10:58

daniel1975 schreef:Dus we vinden het maar gewoon normaal wat Piti presteert de laatste jaren..... De criticasters van LA werden ook genegeerd.
Normale mensen rijden niet mee in een prof peloton. Natuurlijk is het niet normaal, als je de beste van de wereld ergens in bent, dat is per definitie zo en in elke sport.

In LBL zitten gewoon 50 renners binnen enkele seconden, dat vind ik eigenlijk niet normaal, er is eigenlijk maar heel weinig verschil tussen degene die wint en die anderen. In mijn eigen tourclubje zijn de verschillen van dag tot dag echt heel veel groter.
Valverde heeft een bepaalde punch waarmee hij, als hij er tot vlak voor de streep bijzit, het verschil maakt tussen winst en verlies. HIj hoeft echt maar enkele seconden voluit te gaan. Dat heeft hij altijd al gehad, en in het verleden heb ik hem wel eens ruim voor de finish op Roche au Faucons met zijn krachten zien gooien en dan won hij niet. Inmiddels is hij slim genoeg dat hij het pas gebruikt als hij het nodig heeft en daarnaast is hij nog een partijtje concurrenten met soortgelijke punch kwijt geworden en de enige die hem het nu moeilijk had kunnen maken is geblesseerd.

Wat niet normaal is naar mijn mening is dat andere ploegen het werk voor hem doen en dat die blijkbaar toch nog geloven dat ze hem kunnen verslaan op zijn specialiteit. Die moeten het boek "de renner" nog maar eens lezen.

Dat van Anna v/d Breggen had ik ook al willen zeggen, maar die steekt er echt nog hoger boven uit, de gehele concurrentie gewoon uit het wiel rijden is toch nog wat anders dan goed bergop kunnen sprinten.
Afbeelding

BikeT
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 21 jun 2016 14:07

BikeT 24 apr 2017 11:25

@ Mark
Ieder mens heeft recht op een eerlijke procesgang wat mij betreft. Maar ook het schaatsen heeft analoog aan het fietsen een doping probleem.

En ja ik kijk heel anders naar sportprestaties als dat ik vroeger deed. Dit ligt waarschijnlijk voor een groot deel aan mijzelf maar ik kan alle dopinggevallen niet los zien van de prestaties die worden geleverd. Naast wie nummer 1,2 en 3 worden kan ik nog wel genieten van alle andere zaken die met sport te maken hebben.

In mijn manier van denken ga ik er van uit dat een groep mensen in welke setting dan ook een soort zelfreinigend vermogen heeft. Wanneer dit niet meer mogelijk is zegt dit wat mij betreft wel iets. Heel lang geleden was ik actief binnen de triathlon wereld. Ik was zeker geen topper maar stak wel al mijn tijd, geld en energie in de sport om zo hoog mogelijk te eindigen. Collega sporters die niet eerlijk handelden (denk aan het afsnijden van het parcours of stayeren) werden verguisd door de andere sporters. Dat dit in de wielerwereld niet breed gebeurd is voor mij persoonlijk wel een indicatie dat er iets mis is.

Plaats reactie