Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

aanvullen mineralen/zout

EmPeHa
Forum-lid

Gebruikersavatar EmPeHa 20 apr 2017 12:27

Jans schreef:
athhretjt schreef: Ik zeg dat er regelmatig bejaarden worden opgenomen na te veel drinken, maar dat staat volledig los van deze discussie.
Ik heb niet gestudeerd, maar ik durf te beweren dat er meer ouderen problemen hebben door te weinig te drinken, dan door teveel.
Maar je blijft vaag.
Te veel alcohol, denk ik ;-)

athhretjt
Forum-lid

athhretjt 20 apr 2017 12:39

Jans schreef:Maar je blijft vaag.
Tja, het is simpelweg niet mogelijk om een vast antwoord te geven wat te veel is, daarvoor is het veel te veel afhankelijk van allerlei omstandigheden. Dan is het beter om te zeggen dat het niet mogelijk is om een antwoord te geven, en dan maar 'vaag' te blijven, dan een onzinnig antwoord te geven.

dropje73
Forum-lid

Gebruikersavatar dropje73 20 apr 2017 12:41

athhretjt schreef:
dropje73 schreef: Nog steeds erg vaag... 2 liter? 4 liter ? 20 liter?

Krijg een beetje het idee dat je denkt dat strooien met wat medische termen je verhaal ineens geloofwaardig maakt.
Als je zo in die medische wereld bivakkeert, dan zal het niet heel moeilijk zijn om een (gedegen) onderzoek naar boven te halen.

Hebben 2 vriendinnen op de SEH werken, zal eens vragen hoe vaak hun werkelijk iemand binnen krijgen die te veel water gedronken hebben met sporten en of er een indicatie is om hoeveel liter het dan gaat. En wat er vaker voor komt, te veel of te weinig drinken tijdens sporten met complicaties ten gevolge.
Lees eerst eens wat ik schrijf. Ik zeg dat niet. Ik zeg dat er regelmatig bejaarden worden opgenomen na te veel drinken, maar dat staat volledig los van deze discussie.

Oke,

Maar dan aangaande het sporten en 'te veel' drinken;

Nog steeds erg vaag... 2 liter? 4 liter ? 20 liter?

Krijg een beetje het idee dat je denkt dat strooien met wat medische termen je verhaal ineens geloofwaardig maakt.
Als je zo in die medische wereld bivakkeert, dan zal het niet heel moeilijk zijn om een (gedegen) onderzoek naar boven te halen.

Hebben 2 vriendinnen op de SEH werken, zal eens vragen hoe vaak hun werkelijk iemand binnen krijgen die te veel water gedronken hebben met sporten en of er een indicatie is om hoeveel liter het dan gaat. En wat er vaker voor komt, te veel of te weinig drinken tijdens sporten met complicaties ten gevolge.
Carbon from the planet X
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.

dropje73
Forum-lid

Gebruikersavatar dropje73 20 apr 2017 12:47

athhretjt schreef:
Tja, het is simpelweg niet mogelijk om een vast antwoord te geven wat te veel is, daarvoor is het veel te veel afhankelijk van allerlei omstandigheden. Dan is het beter om te zeggen dat het niet mogelijk is om een antwoord te geven, en dan maar 'vaag' te blijven, dan een onzinnig antwoord te geven.
Dus ik zou ook kunnen zeggen:
"Te veel scheppen zand op je hoofd is ook niet gezond, wat dan te veel is, is te veel afhankelijk van allerlei omstandigheden"
Geen speld tussen te krijgen.

Edit; oke, misschien beetje flauw, maar zo komt dit allemaal wel op mij over.

Zoals mijn oma altijd zei "Overal waar 'te' voor staat is niet goed!"
Laatst gewijzigd door dropje73 op 20 apr 2017 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Carbon from the planet X

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 20 apr 2017 12:49

Als het erg warm is boven de 28/29 graden gaat er bij mij minimaal 1 bidon per uur doorheen 0,75L en dat gaat altijd prima. daar doe ik dan wel om en om (powerbar) poeder in, dan hoef je ook niet zoveel meer te eten.
na een lange training zitten er dan zo vijf a zes bidons in.

Dus 1 met poeder, 1 water. Als het echt heet is boven de 30 a 32 graden dan krijg ik het niet bijgedronken, wat dan ook nog wordt opgenomen en weet ik dat ik achteraf in twee uur nog zomaar een 1,5l naar binnen kieper.

Teveel drinken gaat ook niet zo snel of je lichaam moet compleet uit balans zijn en het voelt niet goed meer wat het doet. (alcohol even uitgesloten voor de lolbroeken :-))

dropje73
Forum-lid

Gebruikersavatar dropje73 20 apr 2017 12:51

[quote="wasbeer2006"]

Hoi,
Even helemaal way off topic, maar rijd jij motor?
Carbon from the planet X

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 20 apr 2017 12:58

athhretjt schreef:
Dat vage bestaat er voor mij ook uit, dat je niet reageert op mijn opmerking dat er meer ouderen met vocht tekort in het ziekenhuis belanden dan met vocht overschot.
Het ging er hier natuurlijk helemaal niet over bejaarden, maar ook niet over mensen met hartfalen.

peter1981
Forum-lid

peter1981 20 apr 2017 13:18

in de koers bij Elite renners houden ze als stelregel aan ieder half uur 1 bidon
In training minimaal 1 bidon per uur (0.5)
Ik red dat bij lange na niet ook niet toen ik trainde met een trainer
Als het warm is haal ik die wel maar dan zweet je ook meer ;)
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

bve
Forum-lid

bve 20 apr 2017 14:10

Drinken als je dorst hebt is onzinnig, natuurlijk reed iedereen vroeger op 1 bidon een klassieker van 160km met 45 km/h gemiddeld en won Merkcx de tour op 3 boterhammen per dag.
Dorst is een signaal van je lichaam, gelukkig hebben wij in tegenstelling tot een sprinkhaan, niet alleen de informatie die ons lichaam verteld om ons in leven te houden. Wij kunnen bedenken dat we tijdens een inspanning vocht verliezen en kunnen dat dan ook direct aanvullen.
http://europepmc.org/abstract/med/4033401
Eerste publicatie die ik vind, volgens het onderzoek is de prestatie minder met vochtverlies, de beste indicatie voor het prestatie verlies is het verschil in lichaamsgewicht.

runcyclerun
Forum-lid

runcyclerun 20 apr 2017 16:29

Misschien lees ik erover heen maar er is een mooi boek 'waterlogged' van Noakes: http://www.humankinetics.com/products/a ... aterlogged

Misschien helpt dat een beetje.

Ik krijg het idee dat iedereen het beter lijkt te weten dan de ander hier op het forum.

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 08 jul 2017 19:51

Tour-renners drinken soms veel te weinig, vochtmetingen moeten dat tegengaan

Het instrument dat getoond wordt voor de meting gebruikt een kennis van mij voor het vaststellen van alcoholpercentages in vloeistoffen.

Edit
Zo'n ding heet een refractometer.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 09 jul 2017 18:39

dropje73 schreef: 20 apr 2017 12:51
wasbeer2006 schreef:
Hoi,
Even helemaal way off topic, maar rijd jij motor?

beetje late reactie maar nee :)

Plaats reactie