Tool tip: zelf wiellagerpers maken
Voor het vervangen van mijn wiellagers, dacht ik een wiellagerpers aan te schaffen. Nou is daar niet zo heel veel keuze in (alleen Cema Bearing) en al gauw bleek dat ik 87 euro kwijt zou zijn aan een draadeind met wat handvaten en pershulpjes. Aangezien ik de prijs voor de handvatjes van 50 euro voor twee stukjes rondstaal met een schroefdraadje erin getapt wat al te gortig vond, zelf maar eens wat geprobeerd. Bij de bouwmarkt een M6 draadeind gehaald plus wat verbindingsmoeren en ringetjes en bij een ijzerboer twee stukjes pijp met een doorsnede van 28 mm laten afzagen. Alles bij elkaar nog geen 8 euro en vanavond netjes mijn wiellagers erin geperst.

Werkt alleen bij een bepaalde maat lager, voor elke maat moet je persstukken maken.
Het kan nog goedkoper als je wat doppendozen hebt: passende dop zoeken, ideaal diameter een fractie kleiner dan het lager en met een hamertje erin kloppen.
Ik heb er behalve de lagers nog nooit 1 stuiver aan uitgegeven....
Het kan nog goedkoper als je wat doppendozen hebt: passende dop zoeken, ideaal diameter een fractie kleiner dan het lager en met een hamertje erin kloppen.
Ik heb er behalve de lagers nog nooit 1 stuiver aan uitgegeven....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
De doppentruuk werkte bij mij helaas niet. De lagers worden over de as heen geperst en ik had geen doppen die over het lange deel van de as (de body kant) gingen. In mijn geval gaat het om een Chosen A5047BG naaf van een Supra RC58 achterwiel. Bij mijn Easton EA70 en EA90 wielen kan ik waarschijnlijk wel met doppen uit de voeten, aangezien de achteras daar niet door de lagers wordt ingeklemd.
Inkloppen lijkt me wat risky dat je het lager er niet netjes recht intikt, vandaar toch maar met een draadeind.
Inkloppen lijkt me wat risky dat je het lager er niet netjes recht intikt, vandaar toch maar met een draadeind.