hoi allemaal,
Ik ben sinds een paar jaar bezig met wielrennen, maar zou nu graag wat serieuzer gaan trainen. Hiervoor zou ik graag een boek (of liever hét boek) vinden wat mij hierin kan helpen. Omdat er natuurlijk enorm veel geschreven is over wielrennen hoop ik dat jullie uit ervaring een aantal boeken zouden kunnen aanraden, om het leesvoer enigszins binnen de perken te houden zeg maar.
Iets meer over mij; ik ben dus redelijk een beginner, 25 jaar, 1.82 lang, ~ 70 kg, mijn ritten zijn meestal rond de 50-60 km, soms in het weekend rond de 90. Ik probeer mijn gemiddelde meestal rond de 30 te krijgen en dit lukt meestal wel. Ik zou o.a. meer willen leren over:
- trainings schema's (zoals jullie al aanvoelen zien m'n ritten er nu meestal vrijwel hetzelfde uit qua snelheid/afstand, ik zou wat meer variatie aan willen brengen maar weet nog niet goed hoe). Ik zou dit graag combineren met hartslagmeting.
- kracht-oefeningen en rek-strek oefeningen verwerken in schema's
- voeding
Ik heb niet een specifiek doel voor ogen; "ik wil gewoon beter worden", maar wel met het oog op de lange termijn.
Ik ben zelf 'een man van de wetenschap', en daarom zouden boeken met goede wetenschappelijke onderbouwing en referenties voor mij een voorkeur genieten.
Als jullie meer info over mij/mijn ritten nodig hebben hoor ik het graag. Ik hoop dat jullie me met een paar goede-boeken tips de juiste richting op kunnen wijzen.
Alvast heel erg bedankt! Thomas
Op zoek naar 'trainings-bijbel' (voor de amateur)
-
Physics on Wheels
- Forum-lid
-
Livio Livius
- Forum-lid HC
Het geheim van wielrennen door Guido Vroemen
Wielrennen en wetenschap door Tim Takken
Wielrennen en wetenschap door Tim Takken
What makes the boat go faster?
Wil je de stap maken naar vermogensmeting: https://www.velopress.com/books/the-cyc ... ing-bible/
Misschien is dat een grote stap qua investering en ook qua serieux, maar verstandig trainen met vermogen brengt je echt op een ander niveau.
Misschien is dat een grote stap qua investering en ook qua serieux, maar verstandig trainen met vermogen brengt je echt op een ander niveau.

-
Physics on Wheels
- Forum-lid
Ik heb hier wel even voor rondgekeken een tijdje geleden, maar voor zover ik toen zag hebben we het dan over investeringen van minimaal 700 euro? Dat gaat me op dit moment toch een stukje te ver.
Maar altijd goed om je aangeraden boek in m'n achterhoofd te houden voor als ik de stap ooit nog wel ga maken, dankjewel!
(m'n sigma rox 10 maakt trouwens wel een schatting van het vermogen maar ik ga er van uit dat dit op vlak terrein met wind een magere indicatie zal zijn)
Maar altijd goed om je aangeraden boek in m'n achterhoofd te houden voor als ik de stap ooit nog wel ga maken, dankjewel!
(m'n sigma rox 10 maakt trouwens wel een schatting van het vermogen maar ik ga er van uit dat dit op vlak terrein met wind een magere indicatie zal zijn)
Er zijn wel een boel kanttekeningen te zetten bij Joe Friel.
-
Physics on Wheels
- Forum-lid
Hoi Havana, zou je eventueel kort een paar van deze kanttekeningen kunnen schetsen? Het hoeft niet uitgebreid maar dat ik een beetje een idee zou hebben welke stukken van het boek ik wat minder serieus moet nemen dan andere stukken.havana schreef:Er zijn wel een boel kanttekeningen te zetten bij Joe Friel.
Het is een vrij gedetailleerd en technisch boek, maar het mist praktische uitwerkingen. Daarnaast roept hij ook wel wat dingen die gewoon totale onzin zijn (zoals dat je een Paleo-dieet zou moeten volgen....).
Verder valt het mij op dat Friel een soort Wouter Bos is. Hij roept iedere keer weer wat anders. De ene keer is base training goed, dan weer overrated en is sweet spot/threshold training the next big thing (bijv. in The Time Crunched Cyclist). De volgende dag zweert hij juist weer bij gepolariseerd trainen. Nu snap ik wel wat inzichten kunnen veranderen, maar bij Joe lijkt het allemaal wat willekeurig.
Het genoemde boek is absoluut niet gericht op mensen met een leven, maar meer op figuren die eigenlijk niks anders doen dan fietsen. Het boek is ook grotendeels gericht op trainingen met een powermeter.
Het geheim van wielrennen is meer een natuurkunde/fysicaboek dan een boek over wielrennen. Er staan wel wat bruikbare tips in, maar ook hier ontbreekt de praktische kant. Bijvoorbeeld kant-en-klare voorbeeldschema's vind je er niet.
Verder valt het mij op dat Friel een soort Wouter Bos is. Hij roept iedere keer weer wat anders. De ene keer is base training goed, dan weer overrated en is sweet spot/threshold training the next big thing (bijv. in The Time Crunched Cyclist). De volgende dag zweert hij juist weer bij gepolariseerd trainen. Nu snap ik wel wat inzichten kunnen veranderen, maar bij Joe lijkt het allemaal wat willekeurig.
Het genoemde boek is absoluut niet gericht op mensen met een leven, maar meer op figuren die eigenlijk niks anders doen dan fietsen. Het boek is ook grotendeels gericht op trainingen met een powermeter.
Het geheim van wielrennen is meer een natuurkunde/fysicaboek dan een boek over wielrennen. Er staan wel wat bruikbare tips in, maar ook hier ontbreekt de praktische kant. Bijvoorbeeld kant-en-klare voorbeeldschema's vind je er niet.