Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin 810 klopt niet meer

Pimvdb
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 aug 2014 13:24

Pimvdb 29 aug 2014 13:27

Hoi allemaal,

Ik heb sinds 2 maanden terug een Garmin 810 gekocht. Hij deed het perfect, heerlijk mee geklommen in de Dolomiten tot de laatste dag GPS in een tunnel uitviel.
Daarna vond hij weer een satteliet, maar de data klopte niet meer, zo zou ik 200 meter hoger zitten dan ik werkelijk was. Ook klopte tijdens het fietsen de percentage stijging niet meer (Soms opeens daling terwijl ik steeg). Nu ben ik terug in NL en problemen blijven. Hij is niet meer constant, terwijl ik vlak fiets schiet hij van -2% naar +3% en alles er tussen in. Hetzelfde gebeurd met de snelheid.

Op het einde als ik de file inlaadt lijkt alles redelijk te kloppen, afstand en kaartje zijn goed, maar het is rete irritant tijdens het fietsen. Wat kan er aan de hand zijn? Ik heb ook een snelheid/cadansmeter. Zou hier iets mis mee kunnen zijn?

Vizionary
Forum-lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 17 jul 2013 23:31
Locatie: Limburg België

Vizionary 29 aug 2014 13:30

Met de snelheids/cadans meter heeft het normaal gezien niks te maken. Die doet niks met de hoogte of het percentage. Volgens mij is er eerder wat mis met de garmin zelf, met name die barometrische drukmeter wat erin zit.Volgens mij is het ook mogelijk om de hoogtemeter opnieuw te calibreren. Alleen moet ik dit even uitzoeken op mijn edge 810 zelf.

Pimvdb
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 aug 2014 13:24

Pimvdb 29 aug 2014 13:39

Je kan handmatig de hoogte instellen zag ik. Dit heb ik gedaan, echter blijft de meting heen en weer schieten op scherm. Zelfde geld overigens ook voor huidige snelheid, dus is niet alleen de hoogte. Die gaat zo binnen een seconde van 32 naar 34 zonder dat ik mijn tempo verander. Dank voor het kijken alvast!

Vizionary
Forum-lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 17 jul 2013 23:31
Locatie: Limburg België

Vizionary 29 aug 2014 13:45

Pimvdb schreef:Je kan handmatig de hoogte instellen zag ik. Dit heb ik gedaan, echter blijft de meting heen en weer schieten op scherm. Zelfde geld overigens ook voor huidige snelheid, dus is niet alleen de hoogte. Die gaat zo binnen een seconde van 32 naar 34 zonder dat ik mijn tempo verander. Dank voor het kijken alvast!
Misschien je garmin terug zetten naar de fabrieksinstellingen?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27610
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 29 aug 2014 13:58

Resetten (zie handleiding); als dat niet werkt terugsturen.

Pimvdb
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 aug 2014 13:24

Pimvdb 29 aug 2014 14:02

Dank jullie wel voor de hulp! Ik hoop dat ik hem niet hoef terug te sturen. Zondag nieuw ritje om te testen.

Rob71
Forum-lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 16 feb 2017 11:06

Rob71 27 mar 2017 09:52

hoi,

Ik open maar geen nieuw topic om niet al te veel topics in het forum te krijgen, maar ik heb zojuist een Garmin 810 gekocht. Nu staat in de beschrijving dat hij na een kwartiertje helemaal uit zou moeten schakelen. Ik heb deze optie wel aangezet op de Garmin, maar hij schakelt niet helemaal uit na een kwartier en ook niet na een half uur. Wel het scherm na 15 seconden, maar niet het toestel helemaal. Na 15uur wel by the way :)

Ik heb hem wel gekoppelt met mijn tel, dus ik vroeg me af of mijn telefoon het tegenhoudt dat mijn garmin uitschakelt of dat het iets anders is? Schakelt hij bij jullie wel helemaal uit zichzelf uit?

Op zich niet mega erg, maar de laatste keer heb ik hem vergeten uit te zetten. Toen ik erna wilde gaan fietsen had ik dus een lege teller. toch irritant

matthijsln
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 12 sep 2014 08:50

matthijsln 27 mar 2017 11:05

Je moet wel de rit afgesloten hebben voordat ie zichzelf uitschakelt.

Rob71
Forum-lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 16 feb 2017 11:06

Rob71 27 mar 2017 11:16

Aha dat zal het zijn. Ik ging er van uit dat hij automatisch zou merken dat ik stil zou staan en dus verder ging met afsluiten. Niet dus... Klinkt logisch nu je het zegt :)

Thx,

groeten,
Rob

Gebruikersavatar
Wijgers
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 jun 2011 17:53
Locatie: Alblasserdam

Gebruikersavatar Wijgers 29 mar 2017 10:54

Pimvdb schreef:Hoi allemaal,

Ik heb sinds 2 maanden terug een Garmin 810 gekocht. Hij deed het perfect, heerlijk mee geklommen in de Dolomiten tot de laatste dag GPS in een tunnel uitviel.
Daarna vond hij weer een satteliet, maar de data klopte niet meer, zo zou ik 200 meter hoger zitten dan ik werkelijk was. Ook klopte tijdens het fietsen de percentage stijging niet meer (Soms opeens daling terwijl ik steeg). Nu ben ik terug in NL en problemen blijven. Hij is niet meer constant, terwijl ik vlak fiets schiet hij van -2% naar +3% en alles er tussen in. Hetzelfde gebeurd met de snelheid.

Op het einde als ik de file inlaadt lijkt alles redelijk te kloppen, afstand en kaartje zijn goed, maar het is rete irritant tijdens het fietsen. Wat kan er aan de hand zijn? Ik heb ook een snelheid/cadansmeter. Zou hier iets mis mee kunnen zijn?
Hoop dat het inmiddels verholpen is met de hoogte issues.

Mijn 510 had en na een flinke regentocht ook last van. ook dalen aangeven als ik naar boven reed. Als snel geconcludeerd dat er een druppel water met evt zand in de weg zat van de luchtdrukmeter op de Garmin (op de 510 een klein gaatje aan de onderkant). Deze schoon geblazen en ik was weer op de goede hoogte.

Nils

mugman
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 29 jun 2011 08:12

mugman 29 mar 2017 11:09

Het lijkt of er een update in software is geweest.
Ikzelf en enkele kennissen ook hebben hetzelfde probleem gehad.

Snelheid die op en neer schiet. 36-28-34-22-28-22-33 km/uur.
Het leek wel een flipperkast :roll:
Dit kan 2 oorzaken hebben: je snelheid/cadans-sensor is aan vervanging toe.
Bleek bij een kennis het geval.

Enkele vrienden en ikzelf hebben de volgende "harde" reset uitgevoerd en voila de Garmin werk weer als vanouds :winkthumb:

Onderstaand zou ik maar eens uitvoeren:

1. Zorg ervoor dat de garmin edge 810 is uitgeschakeld is en dat er geen
SD-kaart in het toestel zit.
2. Houd nu de linker bovenhoek van uw touchscreen vast en druk
ondertussen kort de ?Power? knop in.
3. Houd de linker bovenhoek van uw scherm vast totdat het apparaat
vraagt of u terug wilt naar de fabrieksinstellingen.
4. Kies voor ?ja?. Het apparaat zal nu gereset worden.

Na het resetten dient de Garmin edge 810 weer een goede verbinding met de
satellieten tot stand te brengen. Leg het apparaat hiervoor op een plek
waar er direct zicht op de hemel is (het liefst buiten, maar in een
vensterbank werkt meestal ook). Laat het apparaat hier ongeveer een half
uur liggen. Het zal dan opnieuw door de satellieten geregistreerd
worden. Zet de Garmin edge 810 tot slot nog even uit en weer aan voor u het
weer gaat gebruiken.


Dit geldt natuurlijk ook voor de 800 ;)

Bome
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 dec 2014 20:26

Bome 29 mar 2017 16:21

Gisteren ook een ritje gemaakt waarbij ik me ergerde aan de wisselende snelheid. Dacht dat de batterij van de snelheidssensor leeg Was. Daar begin in nu dus aan te twijfelen.

Heb tevens ook last van een hartslagmeter die niet goed meer werkt. Ene helft van de rit gaat het goed maar zodra ik even stil heb gestaan meet die niks meer of geeft te weinig aan. Iemand een idee wat daar de reden van kan wezen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk

Plaats reactie