Ik heb op mijn gewone fiets een fietscomputer Cateye 8 opstaan.
Nu is mijn bandenmaat : 37 / 622 of 622*190 of 28 1/8 wat overeenkomt met 28 inch.
Maar ik kan in de Cateye alleen instellen : 26=>700C=>28(205)=>16=>18=>20=>22=>24
Welke waarde kan ik nu best gebruiken ?
Hoe fietscomputer instellen ?
De handleiding blinkt niet uit in duidelijkheid maar ik denk dat je naar de Quick Setting Size kijkt. Sla deze over en kijk naar de Detailed Setting Size, daar kun je de omtrek in cm naar keuze invullen. De tabel ernaast geeft een richtlijn voor jouw band maar het kan geen kwaad te calibreren langs de Bosbaan. Oid.
Waar vind jij de "Detailed Setting Size" terug dan ?Woefdram schreef:De handleiding blinkt niet uit in duidelijkheid maar ik denk dat je naar de Quick Setting Size kijkt. Sla deze over en kijk naar de Detailed Setting Size, daar kun je de omtrek in cm naar keuze invullen. De tabel ernaast geeft een richtlijn voor jouw band maar het kan geen kwaad te calibreren langs de Bosbaan. Oid.
Heb de handleiding hier voor me liggen : van zodra je de (205) ziet moet je de Mode-knop 2 seconden ingedrukt houden om naar de Detailed Setting Size te gaan. Dat staat duidelijk vermeld bij de figuren op de achterzijde van de handleiding.
EM EMX3 C SR - EM Eeklo70 SRAM 1X - EM Corsa C NR - Bianchi MegaPro Athena - Holdsworth Mistral
Maat 37-622 = ongeveer 217cm.
Tja, de discussie over bandenmaten.... duurt maar voort.
37-622 is de maat die je na kunt meten in mms. Sinds 1980 is dit het universele systeem voor alle banden: ETRTO is het instituut in Brussel die dit voor en met de sector heeft bepaald. Die maat staat op alle banden.
700C, 650B zijn aanduidingen van het historische franse systeem, niet echt na te meten. En dan zijn er nog de oude engelse aanduidingen, zoals 28X13/8" enz. Niet duidelijk en niet eenduidig.
37mm is de breedte en hoogte van de band. Nauwkeurige afmetingen kunnen varieren, afhankelijk van binnenmaat velg.
Ook zijn er verschillen per fabrikant mogelijk en of het een ouder model band betreft of niet. (ETRTO hanteert een standaardmaat voor de binnenbreedte van de velg en die wordt geregeld aangepast afhankelijk van de ontwikkelingen in de bandsector).
622mm is de diameter van de velg, daar waar de band op rust (=de schouder van de velg). Je kunt ook zeggen: de binnendiameter van de band. Op een velg van 622mm passen dus alle banden met die maat, mits niet te extreem afwijkend. Moet ook nog in de fiets passen!
Zie eventueel: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bandenmaat#Fiets
Besef dat de fietsbranche zeer conservatief is, ...helaas. De verwarring blijft, zolang er twee, drie systemen door/naast elkaar gebruikt worden. En dan zijn er ook nog sinds enige jaren die marketing kreten, zoals 29" en 27,5". Oorspronkelijk bedoeld voor hele brede banden voor 622 en 584mm velgen, maar inmiddels misbruikt voor alle banden van die maat. De mens is irrationeel.
37-622 is de maat die je na kunt meten in mms. Sinds 1980 is dit het universele systeem voor alle banden: ETRTO is het instituut in Brussel die dit voor en met de sector heeft bepaald. Die maat staat op alle banden.
700C, 650B zijn aanduidingen van het historische franse systeem, niet echt na te meten. En dan zijn er nog de oude engelse aanduidingen, zoals 28X13/8" enz. Niet duidelijk en niet eenduidig.
37mm is de breedte en hoogte van de band. Nauwkeurige afmetingen kunnen varieren, afhankelijk van binnenmaat velg.
Ook zijn er verschillen per fabrikant mogelijk en of het een ouder model band betreft of niet. (ETRTO hanteert een standaardmaat voor de binnenbreedte van de velg en die wordt geregeld aangepast afhankelijk van de ontwikkelingen in de bandsector).
622mm is de diameter van de velg, daar waar de band op rust (=de schouder van de velg). Je kunt ook zeggen: de binnendiameter van de band. Op een velg van 622mm passen dus alle banden met die maat, mits niet te extreem afwijkend. Moet ook nog in de fiets passen!
Zie eventueel: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bandenmaat#Fiets
Besef dat de fietsbranche zeer conservatief is, ...helaas. De verwarring blijft, zolang er twee, drie systemen door/naast elkaar gebruikt worden. En dan zijn er ook nog sinds enige jaren die marketing kreten, zoals 29" en 27,5". Oorspronkelijk bedoeld voor hele brede banden voor 622 en 584mm velgen, maar inmiddels misbruikt voor alle banden van die maat. De mens is irrationeel.