Alles over vakanties op én met de fiets

Fietsvakantie met aanhanger

specializedriver
Forum-lid

specializedriver 22 apr 2010 20:41

Ik ben aan het overwegen om met mijn vriendin op fietsvakantie te gaan.

Om alle spulletjes mee te nemen moeten we natuurlijk een aanhanger aan de fiets monteren. Hebben jullie ervaringen met merken en type's van aanhangers?

Ik heb zo geen flauw idee waar ik aan moet denken en wat zo'n karretje eigenlijk kost.

p.s. iemand nog een leuke route voor ons? Kan zelf natuurlijk ook van alles verzinnen.. maar misschien hebben jullie een leuke tip. We willen zo'n 100km per dag rijden en hebben 4 weken vakantie. :-)

marcvmegroot
Forum-lid

marcvmegroot 22 apr 2010 21:13

Eens kijken: 100 km per dag en 28 dagen fietsen is mooi 2800 km.
Je kunt ofwel naar Toscane, of naar Zuid-Frankrijk heen en terug fietsen.
Heb van horen zeggen dat het toch niet meevalt met zo'n kar achter je fiets. En dat is van iemand die erg goed kan fietsen.

Marc
people are strange when you\'re a stranger

margriet
Forum-lid
Locatie: Le Mont-Dore | Massif du Sancy | Puy de Dôme | Auvergne | Frankrijk
Contact

Gebruikersavatar margriet 22 apr 2010 22:18

Mocht je ook onverharde paden willen gaan berijden dan is het aan te raden om een kar te nemen met maar 1 wiel, die valt dan namelijk mooi op het berijdbare deel van het pad. Een kar met 2 wielen (dus aan de zijkant) heeft het nadeel dat of 1 of beide wielen in het niet platgereden deel van het pad terechtkomen waardoor de kar afremt.

Fietsen met zo'n kar is prima te doen. Ik denk dat je meer feedback op je vraag zult krijgen op www.wereldfietser.nl
Fietsgroet,

Margriet | Les Camélias

-eric-
Forum-lid

-eric- 22 apr 2010 22:19

Top idee!

Wat voor fiets heb je en hoe ga je eten en overnachten?

Je zou in ieder geval hier naar kunnen kijken:
Extrawheel
Bob Yak

Zelf houd ik de bagage liever aan de fiets, dat maakt je iets wendbaarder en flexibeler (openbaar vervoer)

Maar kijk vooral eens op dit forum: Wereldfietser

[quote="marc v megroot"]Eens kijken: 100 km per dag en 28 dagen fietsen is mooi 2800 km.
Je kunt ofwel naar Toscane, of naar Zuid-Frankrijk heen en terug fietsen.
Heb van horen zeggen dat het toch niet meevalt met zo'n kar achter je fiets. En dat is van iemand die erg goed kan fietsen.

Marc[/quote]

Als je licht reist en in hotels slaapt is dat goed te doen... Anders is gemiddeld 75 km een veiliger uitgangspunt...

Succes!
Groet,
Eric

-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-

roderaaf
Forum-lid

roderaaf 22 apr 2010 22:46

Heb zelf (nog) geen ervaring met fietskarretjes, weet wel dat de BOB het beste is om aan te schaffen, zit namelijk een schokdemper op en zit er ook nog mooi uit. Check onderstaande site voor tweede hands karretjes, scheelt echt enorm in de prijs en er zijn heel veel mensen die het ding slechts 12 seizoen (paar weken dus) hebben gebruikt.

http://fietsen.tweedehands.net/fietsaanhangers/1/

Tja en de route moeten jullie zelf maar gaan bepalen, ben zelf een frankofiel en zou zeker naaar het zuiden gaan

Succes
Fietsen is een mooie sport waar je meestal vrolijk van wordt.

olafdj
Forum-lid

Gebruikersavatar olafdj 22 apr 2010 22:57

Er zit een groot nadeel aan zo'n kar, en dat wordt erger als er sprake is van groot krachtsverschil; je kunt er niet achter uit de wind fietsen. Je vriendin zal derhalve de hele vakantie in de wind fietsen.
En eigenlijk is een aanhanger niet echt nodig als je ieder al 4 tassen aan je fiets hebt hangen.

grt, Olaf
Soms moet je eerst de wind van voren krijgen voordat je de wind in de rug hebt.

margriet
Forum-lid
Locatie: Le Mont-Dore | Massif du Sancy | Puy de Dôme | Auvergne | Frankrijk
Contact

Gebruikersavatar margriet 22 apr 2010 23:41

Marc[/quote]

Als je licht reist en in hotels slaapt is dat goed te doen... Anders is gemiddeld 75 km een veiliger uitgangspunt...

/quote]

Als je licht reist en in hotels slaapt heb je echt geen fietskar nodig. Zeker niet wanneer je een zonzekere bestemming op zoekt.
Fietsgroet,

Margriet | Les Camélias

max8450
Forum-lid

max8450 22 apr 2010 23:57

Ikzelf heb een tweewielerkar, een Carry Freedom Y frame in de maat small. Daar bind je gewoon een waterdichte Ortlieb Rack Pack Large op en gaan.

Op een racefiets zou ik nooit een Bob Yak aanraden, en zeker al niet als de achterbrug uit carbon gemaakt is. Een Bob Yak is een fantastische kar, maar niet om achter een racefiets te hangen. Dat hebben meerdere gebruikers me reeds gemeld. Zo'n kar vergt veel meer van een achterbrug dan een tweewieler.

Een tweewieler fietst anders, maar belast de achterbrug veel minder dan een éénwieler, omdat hij uit zichzelf stabiel is. Als je toch echt een éénwieler wil gebruiken dan zou ik eerder voor de Extrawheel gaan, die is nog lichter ook.

Vakantiefietsers kiezen vaker voor éénwielers omdat die smaller zijn en iets beter de fiets volgen. Zij gaan dan ook vaak offroad of slalommen tussen paaltjes, op plaatsen waar racefietsers niet gauw komen. Vandaar het veelvuldig gebruik van éénwielers.

Bagagetasse op een racefiets, maken de fiets moeilijker bestuurbaar, en opnieuw, op een carbonfiets zou ik dit nooit doen. De fiets is zowiezo veel moeilijker op lijn te houden, en gaat al snel zwabberen. Het is er gewoon niet voor gemaakt, terwijl je er op toerfietsen geen noemenswaardige last mee hebt.

Ook de Radical Cyclone is een deftige tweewielerkar.

Doe gewoon zo weinig mogelijk mee en hou er rekening mee dat de remafstand enorm toeneemt.

Als het kan monteer minimaal 25 mm bandjes.

utflecht
Forum-lid

utflecht 23 apr 2010 01:29

Fietsmaatje van me had zo'n bob yak...rit naar Portugal en vooral last gehad met balans.
links/rechts verdeling van bagage bepaalt eigenlijk de koersstabiliteit van een 1 wieler.
Heeft nu toch maar voor een randonneur gekozen..

-eric-
Forum-lid

-eric- 23 apr 2010 22:12

Wat betreft de stabiliteit zou ik ook voor een extrawheel gaan. De gyroscopische werking van een 28" brengt veel meer balans met zich mee dan zo'n klein wieltje van de bob yak.
Groet,
Eric

-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-

specializedriver
Forum-lid

specializedriver 26 apr 2010 20:02

Mijn vriendin zal niet al teveel bagage meenemen op de fiets. Het is al zwaar zat voor d'r..

Bedankt voor al jullie reacties, ben ze allemaal aan het uitpluizen. :-)

[quote="olafdj"]Er zit een groot nadeel aan zo'n kar, en dat wordt erger als er sprake is van groot krachtsverschil; je kunt er niet achter uit de wind fietsen. Je vriendin zal derhalve de hele vakantie in de wind fietsen.
En eigenlijk is een aanhanger niet echt nodig als je ieder al 4 tassen aan je fiets hebt hangen.

grt, Olaf[/quote]

riherm1
Forum-lid

riherm1 27 apr 2010 12:26

ik zou ook even checken met je plastiken kader: ik ben niet zeker of een race achterbrug oop zo'n manier belast kan worden.
In ieder geval in de gebruiksaanwijzing van m'n carbon isaac staat dat ik NOOIT een fietskar erachter mag hangen. (en zeker niet als je een carbon achterbrug verlijmd is in je bracket).
Ik fiets wel veel met een kinderkar erchter, en met wind tegen is het net alsof je een parachute achter je fiets hebt hangen. Ongetwijfeld is zo'n bob yak iets meer aerodynamisch.

Plaats reactie