Betablokkers/omslagpunt
-
marcvmegroot
- Forum-lid
Zal ook hier nog even op reageren. Sinds januari mag ik van de cardioloog naar 0 Betablokkers (Selokeen zoc). Kon afbouwen van 50 naar 25 en dan naar 0. Toen ik twee dagen op geen betablokker meer zat stuiterde ik zowat over de wereldbol. Wat was ik hyper. En fietsen, slechter dan met de betablokker.
Dus terug naar 25 mg en het leven is weer heerlijk en prettig om geleefd te worden.
Ga nu vragen in januari om de Simvastatine te stoppen of de Amlopidine (bloeddruk verlager) te stoppen. Die laatste zal eerder mogen denk ik.
Met mijn dan 61 jaar en een medicijngebruik sinds 1999 ben ik altijd een braaf jongetje geweest. Niet roken, 1 glaasje bier per dag, en minimaal 1 uur sporten vnml fietsen.
GA NOOIT UIT JEZELF AAN JE MEDICIJNEN SLEUTELEN>
Dus terug naar 25 mg en het leven is weer heerlijk en prettig om geleefd te worden.
Ga nu vragen in januari om de Simvastatine te stoppen of de Amlopidine (bloeddruk verlager) te stoppen. Die laatste zal eerder mogen denk ik.
Met mijn dan 61 jaar en een medicijngebruik sinds 1999 ben ik altijd een braaf jongetje geweest. Niet roken, 1 glaasje bier per dag, en minimaal 1 uur sporten vnml fietsen.
GA NOOIT UIT JEZELF AAN JE MEDICIJNEN SLEUTELEN>
people are strange when you\'re a stranger
Jans, sommige mensen weten alles beter. Ik slik , na een hartinfarct alweer bijna 10 jaar betablokkers en ik heb nog geen cardioloog gehoord die zei dat je er van afkomt door een andere leefwijze en/of sporten. Ik wist overigens niet dat er zo'n groot team betablokker rondreed.Jans schreef:@De Alternatieve Ik ben er zelf één. Gelukkig kan ik periodes zonder, maar misschien wel eens gehoord van mensen die extrasystolen hebben? Niet gevaarlijk maar je kunt er horendol van worden. De enige remedie zijn betablokkers.
Ik heb voor mijn hoge bloeddruk tegenwoordig amlodipine, maar eerder ook daarvoor betablokkers.
Ik beweeg veel, heb geen overgewicht, rook niet, drink niet, eet gezond. Maar sommige dingen krijg je waarschijnlijk al van je ouders mee.
-
De Alternatieve
- Forum-lid
Toch nog maar even voor de duidelijkheid.
Iedereen die zich goed voelt bij het slikken van Bètablokkers moet dat vooral gewoon blijven doen.
Zelfs als je ze slikt tegen volstrekt ongevaarlijke aandoeningen als 'stuiterend door de wereld gaan' en wat extra hartslagen tussendoor (extrasystolen) waar je dan misschien 'horendol' van wordt.
Of omdat je ze slikt na een hartaanval met als doel om de hartslag minder krachtig te maken, rustiger te laten kloppen en de bloeddruk te verlagen (want dat doen bètablokkers) om het hart te beschermen. Om dan vervolgens een volstrekt tegenstrijdige activiteit te gaan ondernemen zoals fietsen waarbij de hartslagen krachtiger worden, het hart sneller gaat kloppen en de bloeddruk hoger wordt. (een typisch kenmerk van lichamelijke inspanning).
Ik snap die logica niet maar dat zal geheel aan mij liggen. Het is in ieder geval goed voor de farmaceutische industrie.
On Topic, hartslagzones en omslagpunt hebben een verband met energiesystemen in het lichaam die je kunt trainen om optimaal te kunnen presteren. Bètablokkers hebben een grote invloed op het centraal zenuwstelsel en daarmee ook op de spieren en de bijbehorende energiesystemen. Bètablokkers zijn een grote dikke rem. Wil je optimaal kunnen trainen en daarvoor je hartslagzones gebruiken is dus een eerste vereiste om van die Bètablokkers af te komen. Anders heeft het geen zin om je druk te maken over hartslagzones, want die hartslag gaat echt niet omhoog als je bètablokkers slikt.
Nog even ten overvloede, gewoon blijven slikken als je cardioloog dat zegt.
Maar hou het volgende chinese spreekwoord in je achterhoofd: If youre only tool is a hammer, every problem looks like a nail.
Iedereen die zich goed voelt bij het slikken van Bètablokkers moet dat vooral gewoon blijven doen.
Zelfs als je ze slikt tegen volstrekt ongevaarlijke aandoeningen als 'stuiterend door de wereld gaan' en wat extra hartslagen tussendoor (extrasystolen) waar je dan misschien 'horendol' van wordt.
Of omdat je ze slikt na een hartaanval met als doel om de hartslag minder krachtig te maken, rustiger te laten kloppen en de bloeddruk te verlagen (want dat doen bètablokkers) om het hart te beschermen. Om dan vervolgens een volstrekt tegenstrijdige activiteit te gaan ondernemen zoals fietsen waarbij de hartslagen krachtiger worden, het hart sneller gaat kloppen en de bloeddruk hoger wordt. (een typisch kenmerk van lichamelijke inspanning).
Ik snap die logica niet maar dat zal geheel aan mij liggen. Het is in ieder geval goed voor de farmaceutische industrie.
On Topic, hartslagzones en omslagpunt hebben een verband met energiesystemen in het lichaam die je kunt trainen om optimaal te kunnen presteren. Bètablokkers hebben een grote invloed op het centraal zenuwstelsel en daarmee ook op de spieren en de bijbehorende energiesystemen. Bètablokkers zijn een grote dikke rem. Wil je optimaal kunnen trainen en daarvoor je hartslagzones gebruiken is dus een eerste vereiste om van die Bètablokkers af te komen. Anders heeft het geen zin om je druk te maken over hartslagzones, want die hartslag gaat echt niet omhoog als je bètablokkers slikt.
Nog even ten overvloede, gewoon blijven slikken als je cardioloog dat zegt.
Maar hou het volgende chinese spreekwoord in je achterhoofd: If youre only tool is a hammer, every problem looks like a nail.
-
R1Phrankey
- Forum-lid
Maar als iemand bètablokkers gebruikt, of moet gebruiken, dan zal de maximaal haalbare hartslag lager zijn (de bètablokker fungeert als een soort toerenbegrenzer), maar daarmee is het toch nog steeds mogelijk om je (nieuwe) hartslagzones vast te stellen? Ik kan me de vraag van TS goed voorstellen.
Het klopt wat 'de Alternatieve' zegt dat de bètablokker wordt toegepast om het hart minder krachtig te laten pompen, bloeddruk en hartslag te verlagen, en dat door sporten deze weer zal toenemen. Maar dat toenemen zal nooit zo veel zijn als zonder bètablokker, en daarmee doen deze dus nog steeds hun werk.
Naar mijn mening kun je dus best je nieuwe hartslagzones bepalen als je bètablokkers gebruikt.
Maar om met Havana te spreken: ik kan het mishebben!
PS: Heb zelf 3 maanden metoprolol gebruikt en mijn maximale hartslag was ca. 20 slagen lager dan zonder het medicijn.
Het klopt wat 'de Alternatieve' zegt dat de bètablokker wordt toegepast om het hart minder krachtig te laten pompen, bloeddruk en hartslag te verlagen, en dat door sporten deze weer zal toenemen. Maar dat toenemen zal nooit zo veel zijn als zonder bètablokker, en daarmee doen deze dus nog steeds hun werk.
Naar mijn mening kun je dus best je nieuwe hartslagzones bepalen als je bètablokkers gebruikt.
Maar om met Havana te spreken: ik kan het mishebben!
PS: Heb zelf 3 maanden metoprolol gebruikt en mijn maximale hartslag was ca. 20 slagen lager dan zonder het medicijn.
Mechanische doping? --> Sorin bicarbon slimline
-
Heppiebianchi
- Forum-lid
Ik heb weer wat aangehaald hier
Maar net even na gekeken,ik slik sinds mei 1987 zo lang al Atenolol Actavis 100 Mg 1x daags.
Na mijn hartinfarct in 1987 had ik flinke hart schade,maar goed waar ik mee zit is het volgende.
Ik zou graag willen trainen op ververbranding.
Maar ik vind het zo moeilijk mijn juiste max te bepalen.
Waarom vetverbranden,één van de vervelende bij werkingen van bétablokkers is een trage verbranding,vandaar ik wil nog wat kilo's kwijt.
http://www.goede-voeding.nl/vetverbranding.htm
Maximale hartslag = 220 – je leeftijd X 60/70 %
220-67=153x65%=99,45 bij 100 zit ik al behoorlijk aan mijn max
Maar net even na gekeken,ik slik sinds mei 1987 zo lang al Atenolol Actavis 100 Mg 1x daags.
Na mijn hartinfarct in 1987 had ik flinke hart schade,maar goed waar ik mee zit is het volgende.
Maar ik vind het zo moeilijk mijn juiste max te bepalen.
Waarom vetverbranden,één van de vervelende bij werkingen van bétablokkers is een trage verbranding,vandaar ik wil nog wat kilo's kwijt.
Maximale hartslag = 220 – je leeftijd X 60/70 %
220-67=153x65%=99,45 bij 100 zit ik al behoorlijk aan mijn max
Olympia Ikon ultegra 2015
Sparta R5T LTD 2019
Giant FASTROAD SL 1 2020
Sparta R5T LTD 2019
Giant FASTROAD SL 1 2020
Voor de zoveelste keer, de max. is irrelevant omdat dat niet nodig is om trainingszones te bepalen.
Voor de zoveelste keer, ga een stukkie flink doorrijden en neem de hartslag daarbij als omslagfrequentie en bepaal daarmee de trainingszones.
Hoe intensiever, hoe meer vet, alleen wordt bij toenemende intensiteit ook relatief meer glucose gebruikt.
D1 is altijd goed en lang vol te houden.
Voor de zoveelste keer, ga een stukkie flink doorrijden en neem de hartslag daarbij als omslagfrequentie en bepaal daarmee de trainingszones.
Hoe intensiever, hoe meer vet, alleen wordt bij toenemende intensiteit ook relatief meer glucose gebruikt.
D1 is altijd goed en lang vol te houden.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
@Keezx En wat is dan D1 bij een maximale hartslag van pak weg 100?
Het zou mij verbazen als zelfs wetenschappers er een antwoord op hebben.
@De Alternatieve Je blijft wel lekker doorgaan. "wat extra hartslagen", nou het zijn er wel meer dan "wat" "volstrekt ongevaarlijk" maar wel stierlijk vervelend, evenals stuiterend door de wereld gaan. Je hebt duidelijk geen idee hoe dat kan voelen.
Waarom zouden mensen met wat lichamelijke ongemakken en/of handicaps niet bezig mogen zijn om zichzelf te verbeteren, of zelfs gewoon lekker bewegen?? Geen idee hoe oud je bent en wat je in dit leven doet, maar er zou nog heel veel voor je te leren zijn.
@Ikon Hartstikke goed bezig. Ik neem aan dat de cardioloog dat ook vindt. Laat maar kletsen die enkeling. Zoals je al zei, heel uitzonderlijk ben je niet met betablokkers, misschien wel met wat er al aan je gerepareerd is.
Het zou mij verbazen als zelfs wetenschappers er een antwoord op hebben.
@De Alternatieve Je blijft wel lekker doorgaan. "wat extra hartslagen", nou het zijn er wel meer dan "wat" "volstrekt ongevaarlijk" maar wel stierlijk vervelend, evenals stuiterend door de wereld gaan. Je hebt duidelijk geen idee hoe dat kan voelen.
Waarom zouden mensen met wat lichamelijke ongemakken en/of handicaps niet bezig mogen zijn om zichzelf te verbeteren, of zelfs gewoon lekker bewegen?? Geen idee hoe oud je bent en wat je in dit leven doet, maar er zou nog heel veel voor je te leren zijn.
@Ikon Hartstikke goed bezig. Ik neem aan dat de cardioloog dat ook vindt. Laat maar kletsen die enkeling. Zoals je al zei, heel uitzonderlijk ben je niet met betablokkers, misschien wel met wat er al aan je gerepareerd is.
-
marcvmegroot
- Forum-lid
Na een klein infarct tijdens de dotter/stent procedure ben ik dus aan de betablokker. (zie hiervoor). Maar ik merk ook dat ik stiekem wat kilo's aankom. Voor het infarct woog ik 68 kg, nu na stoppen met roken 15 jaar geleden 85 kg.Ikon schreef:Ik heb weer wat aangehaald hier![]()
Ik heb via de dietiste in ons ziekenhuis (ik werk er dus) 3 maand bij moeten houden wat ik per dag naar binnen werkte, welke aktiviteiten en hoe lang etc.
Een compleet dagboek van alle ins en outs en dat iedere dag.
Conclusie: je eet te weinig. Ik nam toen 2300 kcal per dag in, waar zij adviseerde 3200 i.v.m dagelijks fietsen. Nu zit ik op 85 kg en ik neem slechts 1800 kcal p/d en maximaal 2000 kcal p/d. Volgens de dietiste moet ik dus gewoon weer op mijn oude gewicht terug vallen. Helaas, nu al 3 jaar geen gram eraf. Ben 3 maand geleden begonnen met hardlopen erbij en het resultaat is 0,0 kg, ja zelfs even 1 kg erbij.
Er zijn collega's die echt graatmager waren, maar door selokeen gebruik opgeblazen zijn als een ballon.
Echter in de bijsluiter staat niks van gewichtstoename. Ook navragen bij cardiologie, dietiste, is het niet bekend van Selokeen.
Maar de praktijk wijst het uit, Selokeen doet je gewicht verhogen, door ik denk een langzamere verbranding.
Dus ik hoop voor je dat je de strijd gaat winnen tegen het vet, maar ik acht de kans klein. Indien het wel lukt, graag het recept
people are strange when you\'re a stranger
-
Heppiebianchi
- Forum-lid
Met voeding is het moeilijk,ik heb zelf een diatiste opleiding dus op dat gebied weet ik er wel iets van af.
Ik ben het afgelopen jaar 13 kg kwijt geraakt door veel te sporten en echt op mijn voeding te letten,dus het kan wel.
Maar ik zit nu al weer 3 mnd op 97 kg terwijl ik voor mijn infarct altijd rond de 80 ben geweest,maar goed ik voel me er best bij daar niet van ,alleen wil ik nog wel wat buikvet kwijt,als ik 90 zou zijn ben ik tevreden .
Ik ben het afgelopen jaar 13 kg kwijt geraakt door veel te sporten en echt op mijn voeding te letten,dus het kan wel.
Maar ik zit nu al weer 3 mnd op 97 kg terwijl ik voor mijn infarct altijd rond de 80 ben geweest,maar goed ik voel me er best bij daar niet van ,alleen wil ik nog wel wat buikvet kwijt,als ik 90 zou zijn ben ik tevreden .
Olympia Ikon ultegra 2015
Sparta R5T LTD 2019
Giant FASTROAD SL 1 2020
Sparta R5T LTD 2019
Giant FASTROAD SL 1 2020
Misschien moet ik mij nog het meest aangesproken voelen door De Alternatieve. Ik slik Metoprolol tegen hypertensie. Volgens de trainnings & voedingsgids 2017 kun je met bijna dagelijks fietsen een verlaging van 2-10 mmHg bereiken. Dagelijks een uur fietsen gaat mij echter niet lukken. Ik zie dat echter niet als kwestie van welvaart. Evengoed ga ik het waarschijnlijk wel een keer met de huisarts bespreken. Mijn maximale hartslag die ik heb genoteerd was iets van 181. Nu heb ik ook nooit iets aan mijn hart of slagaders gehad en heb daarom ook geen beperking opgelegd gekregen.
Dat ik tijdens het sporten een hogere bloeddruk heb, zal geen probleem zijn. Het grootste probleem was dat in rust en tijdens de nacht de druk niet genoeg zakte.
Dat ik tijdens het sporten een hogere bloeddruk heb, zal geen probleem zijn. Het grootste probleem was dat in rust en tijdens de nacht de druk niet genoeg zakte.