Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Welke Tacx-stand simuleert buiten

rluijbregts
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 jan 2016 20:41

rluijbregts 02 dec 2016 10:27

Ik ben in het bezit van een Tacx Blue Motion, en kan de weerstand instellen in 10 niveau's. Nu ben ik erg benieuwd welke stand het meest overeenkomt met gemiddelde omstandigheden op het vlakke asfalt (windkracht 2 a 3). Ik weet dat buiten fietsen van meer factoren afhankelijk is en je met een goedkope Tacx dat lastig kunt simuleren, maar een indicatie moet toch te geven zijn. Ik denk zelf aan stand 3 of 4, maar wellicht heeft hier iemand andere ideeën bij?
Laatst gewijzigd door rluijbregts op 02 dec 2016 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28527
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 02 dec 2016 10:30

Kun je niet zeggen, is van 101 factoren afhankelijk. Het is ook helemaal niet relevant. Net als kilometers op een indoor trainer, is ook totaal niet relevant (het aantal afgelegde kilometers is per definitie 0).

Veel relevanter is de arbeid die je hebt geleverd. Dat kan m.b.v.

- uren (zegt weinig)
- uren en hartslag (zegt iets meer)
- uren, hartslag en vermogen (=beste optie)

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 02 dec 2016 10:32

ALS ik eens op m'n spinningbike zit (sporadisch) hou ik de uren en gemiddelde hartslag bij, da's het enige relevante.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

rluijbregts
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 jan 2016 20:41

rluijbregts 02 dec 2016 10:34

Ik begrijp dat het lastig vergelijken is, maar iemand met een power meter zou toch moeten kunnen meten hoeveel vermogen ie moet leveren voor een bepaalde snelheid. Als je dat doet tijdens gemiddelde buitenomstandigheden zoals ik beschreef, dan zou je toch erachter moeten kunnen komen welke Tacx-stand dezelfde km/h per watt levert.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28527
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 02 dec 2016 10:43

Je focust op een variabele die totaal niet relevant is.

Ook al zou je doen wat jij beschrijft dan is het nog volstrekt onbetrouwbaar. Zeker bij goedkope Taxcen kunnen enorme verschillen zitten tussen apparaten. Daarnaast spelen variabelen als welke band je gebruikt, bandenspanning en bandenslijtage een rol.

gede
Forum-lid
Berichten: 1278
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 02 dec 2016 10:50

havana schreef:Je focust op een variabele die totaal niet relevant is.

Ook al zou je doen wat jij beschrijft dan is het nog volstrekt onbetrouwbaar. Zeker bij goedkope Taxcen kunnen enorme verschillen zitten tussen apparaten. Daarnaast spelen variabelen als welke band je gebruikt, bandenspanning en bandenslijtage een rol.
Zo is dat, je kan in een bepaalde stand fluitend losrijden of jezelf totaal kapot rijden, afhankelijk van je versnelling, de bandenspanning en hoe hard de rol drukt. De vraag van de topicstarter kan dus niet beantwoordt worden. Indien je uit bent op het beter simuleren van buitenomstandigheden, heb je een duurder model met wattagemeting nodig.

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2288
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 02 dec 2016 11:14

Er is vast een powercurve beschikbaar van een Tacx Blue Motion. Zegt natuurlijk nog niet heel veel maar zou je kunnen gebruiken als referentie.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Forum-lid HC
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 02 dec 2016 11:27

ook die gemiddelde omstandigheden buiten zijn weinig relevant als het je echt om goed trainen gaat (maar zo je wilt: je kunt natuurlijk ook liefhebber zijn van snelheid (altijd zo hard mogelijk), de natuur (slakkentempo om om je heen te kunnen kijken), zo lang mogelijk een hoge hartslag of snot voor je ogen etc ;))
zoals anderen al aangeven zou ik voor de combi van duur en hartslag gaan en nog beter vermogen. (en cadans in de gaten houden is ook wenselijk natuurlijk)

Gebruikersavatar
beren040
Forum-lid
Berichten: 992
Lid geworden op: 31 mei 2011 15:39

Gebruikersavatar beren040 02 dec 2016 11:29

Ben het eens met opmerkingen @havana maar om je misschien een beetje te helpen, volgende:
Heb je een hartslagmeter?
Zo ja wat is dan, bij benadering, de hartslag die je hebt op de weg onder de door jou genoemde condities?
Als je dan op de Tacx bij een TF die je normaal rijdt zorgt dat je HF op zelfde niveau zit kom je in de buurt.
Let wel qua inspanning, dat zegt niets over je gevoel.
Binnen trainen kent zo zijn eigen eigenaardigheden...
Heb je geen hartslagmeter, koop er voor een paar tientjes één, ga je plezier van hebben.
Allard

jandb
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 21 okt 2014 15:35
Locatie: Westland

jandb 02 dec 2016 12:39

Je moet ook gewoon anders trainen en varieren. Dit kan zijn van rustig rondtrappen niet al te zwaar om soepel te blijven tot een trappetje met interval waarbij je steeds met je weerstand speelt.

Voor een beetje wind tegen zou je het raam open kunnen zetten of een ventilator voor je neus zetten :-)
Wat voor fiets je ook hebt, Je moet altijd blijven trappen.

Friso
Forum-lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 13 feb 2012 21:18

Friso 02 dec 2016 12:45

Mijn flow loopt van -4 tot +9 ik heb wel eens gehoord/gelezen dat -2 overeenkomt met buiten fietsen met windstil weer.

Zo moeilijk is dat toch niet, om antwoord te geven. ;)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 43592
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 dec 2016 16:13

Friso schreef:Mijn flow loopt van -4 tot +9 ik heb wel eens gehoord/gelezen dat -2 overeenkomt met buiten fietsen met windstil weer.

Zo moeilijk is dat toch niet, om antwoord te geven. ;)
Ja, dat is wel moeilijk. Want met hoeveel bar rijd je? Hoe hard drukt de rol op de band?
Welke band gebruik je?
Dus compleet onbetrouwbaar antwoord.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Plaats reactie