Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Onregelmatig (en vooral storend) geluid (schijfrem?)

Raymond62
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 08 feb 2015 11:21

Raymond62 28 nov 2016 09:41

Ik heb het topic een paar keer doorgelezen maar ik ben er nog niet uit of je dat irritante geluidje ook hoort als je de pedalen stil houd.
Droge lagertjes van derailleurwieltjes (en droge kettingschakels) maken ook zo'n hoog geluidje....

xonmultimedia
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 nov 2006 21:52

xonmultimedia 28 nov 2016 10:14

Raymond62 schreef:Ik heb het topic een paar keer doorgelezen maar ik ben er nog niet uit of je dat irritante geluidje ook hoort als je de pedalen stil houd.
Droge lagertjes van derailleurwieltjes (en droge kettingschakels) maken ook zo'n hoog geluidje....

Goede vraag en vergeten te noemen! Het lijkt erop dat ik het uitsluitend hoor op het moment ik daadwerkelijk fiets (en spanning op het frame staat?). Aan de andere kant is het geratel van de shimano groep zo hard dat ik mij afvraag of ik het zou horen :-). Overigens denk ik alles wel goed 'in het vet' te hebben zitten.

Zal binnenkort met alle info nog even testen.

Raymond62
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 08 feb 2015 11:21

Raymond62 30 nov 2016 09:18

Als "de shimano groep" (welke?) zo hard ratelt dan scheelt er toch iets aan lijkt me.
Heb je de derailleurwieltjes los gehad en de lagers ingevet?

Peter2364
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 apr 2015 07:24

Peter2364 01 dec 2016 20:55

Je deed de test al met het rijdend lichtjes remmen en het geluid verdween (wijzigde). Doe nog even de test zonder remblokjes. Je kan meten of de speling tussen remblokken en remschijf wijzigt onder belasting: gebruik voelermaatjes: meet de speling op zonder belasting, ga dan op je fiets zitten en meet opnieuw, eventueel ook met druk op de pedalen. Meet wel met de remschijf op verschillende posities (remschijf kan lichte slag vertonen). Als de speling tussen remblokken en schijf wijzigt onder belasting kunnen we verder op zoek maar dan zou ik toch nakijken of je achterwiel voldoende vast zit. Ik ga er wel van uit dat je remklauw en blokken perfect uitgelijnd zijn.

Plaats reactie