Levensduur Hollowtech II bottom bracket lagers
-
- Forum-lid
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 30 okt 2015 16:38
@ottorongo Nee, is één geheel, met daarop ook heel nadrukkelijk de tekst "Do not dissamble". Zie bijvoorbeeld https://www.mantel.com/shimano-sm-bbr60 ... Qjc3RhcnQz
-
- Forum-lid
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 30 okt 2015 16:38
@keezx Tsja, vanuit dat standpunt is uiteraard alles (de-)monteerbaar. Maar laten we wel constateren dat het niet "de bedoeling" is. En je kan je afvragen of je met zo'n prijs de moeite waard is om ermee te gaan klooien, zeker als je gelijktijdig 2 buitenbanden van € 40,= het stuk hebt mee-besteld. Wat mij betreft niet; gewoon nieuwe er in.
Ik heb hier twee setjes liggen waar ik om het uit te proberen twee nieuwe lagersets in gezet heb. Shitmano verbiedt het, maar zoals Kees zegt: het kan er in, dus kan het er ook weer uit.
Het kan en het werkt. En het is een alternatief voor domweg het geheel vervangen.
Voor de FM is lagers wisselen geen optie. Het is nogal een precisie-werkje. Zijn uurtarief is te hoog om het voor jou rendabel te maken.
De levensduur van de lagers is m.i. nogal afhankelijk van het gebruik. Op je MTB gaan ze minder lang mee dan op de racer. Zeker als je alleen maar bij droog en zonnig weer op de racer rijdt en met de MTB de regen en de modder opzoekt.
Het kan en het werkt. En het is een alternatief voor domweg het geheel vervangen.
Voor de FM is lagers wisselen geen optie. Het is nogal een precisie-werkje. Zijn uurtarief is te hoog om het voor jou rendabel te maken.
De levensduur van de lagers is m.i. nogal afhankelijk van het gebruik. Op je MTB gaan ze minder lang mee dan op de racer. Zeker als je alleen maar bij droog en zonnig weer op de racer rijdt en met de MTB de regen en de modder opzoekt.
- oldandslow
- Forum-lid
- Berichten: 657
- Lid geworden op: 29 apr 2007 19:11
Je hebt vaak gelijk Kees, maar nu toch niet. Zoals hiervoor al opgemerkt door Theo zijn ze 1 mm smaller. Je kunt er wel bredere instoppen maar dan heb je geen ruimte voor de kunststof afdekking die er nog overheen zit. En dat is ook niet gunstig voor de levensduur.Keezx schreef:Het is natuurlijk niet 1 geheel, het zijn gewoon standaardmaten in een aluminium cup, wat erin is gegaan kan er ook uit.
Ik denk dat indien er geen acceptabele levensduur bereikt wordt er vaak sprake is van te strak aandraaien; te veel axiale belasting dus, dat vinden ze niet fijn.(zelf ook wel eens gedaan )
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works
Ja, het zijn vaak slordigheden in de montage die de levensduur beperken, daarnaast is het voorkomen van het binnendringen van water DE factor bij het verkorten van de levensduur.
De fabrikanten halen de gekste toeren uit om je te dwingen hun standaardspullen te kopen.
De fabrikanten halen de gekste toeren uit om je te dwingen hun standaardspullen te kopen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 30 okt 2015 16:38
-
- Forum-lid
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 20 sep 2013 20:20
Wellicht naar de FM gaan en vragen of ze deze willen opsturen naar Shimano. Ik fiets door weer en wind, maar dit heb ik nog nooit gezien bij mij lagers.
-
- Forum-lid
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 30 okt 2015 16:38
@chrissiewizzie
Wat moet je dan precies doen om niet (te) droog te monteren, dit in verband met mijn eigen poging nieuwe te monteren? En met wat voor soort vet?
Wat moet je dan precies doen om niet (te) droog te monteren, dit in verband met mijn eigen poging nieuwe te monteren? En met wat voor soort vet?
-
- Forum-lid
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 30 okt 2015 16:38
@Nee-Nee M'n fiets woont op stand: in een behoorlijk verwarmde garage. En wordt goed verzorgd. Té goed zelfs, volgens m'n vrouw (maar vrouwen zijn jaloerselijk van aard). Maar ik had me dus nog nooit over m'n lagers bekommerd.
Laatste vraag: kan het zijn dat de crank té dicht op BB zat? Dat daardoor water wat eventueel tussen crank en BB in kwam niet weg kon (verdampen)?
Laatste vraag: kan het zijn dat de crank té dicht op BB zat? Dat daardoor water wat eventueel tussen crank en BB in kwam niet weg kon (verdampen)?