Alles over vakanties op én met de fiets

Italiaanse gran fondo's en elite zonder contract licentie

sneeuwcrosser2
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 23 dec 2011 12:44

sneeuwcrosser2 06 okt 2016 22:16

Volgend jaar wil ik graag een Italiaanse gran fondo gaan rijden, maar overweeg ook om een elite licentie te nemen voor wat Nederlandse wedstrijden. Zit nu te bekijken of de Maratona niet iets is, maar zie in de reglementen dat renners met een elite licentie uitgesloten zijn van deelname. Het gaat zelf zover dat als je in 2015/2016 een elite licentie heb gehad deelname ook niet mogelijk is.

http://www.maratona.it/en/conditons-of-entry-mdd17

Deze regel heb ik ook al eens eerder gezien bij een andere Italiaanse cyclo. Vindt het nogal absurd dat je met een dergelijke licentie niet mag deelnemen. De meeste renners met een elite zonder contract licentie hebben ook gewoon een baan. Weet iemand hoe streng ze daarmee zijn of geldt dit in de praktijk alleen voor Italiaanse renners?

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1690
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 06 okt 2016 22:33

Over deze betreffende regel kan ik niet zoveel zeggen. Hier heb ik geen ervaring mee. Wel vind ik dat de Italianen over het algemeen behoorlijk streng zijn als het gaat om toepassing van de regels. Ik denk niet dat het alleen geldt voor Italiaanse renners. Doel van deze regel is volgens mij dat ze het deelnemersveld willen beschermen tegen profs die snel even de winstbonus komen wegkapen bij de wielertoeristen. Daar kun je van alles van vinden, maar dat is waarom dit is bedacht. Of alle Italiaanse granfondo's deze regel hanteren weet ik niet.

Staar je overigens niet blind op de Maratona, er zijn genoeg fantastische granfondo's in Italië. Sportful, Fausto Coppi, Campionissimo, Stelvio Santini om er maar eens een paar te noemen. Deze zijn net zo mooi als de Maratona. En allemaal superstrak georganiseerd.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27652
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 06 okt 2016 22:36

Het gaat pas problemen opleveren als je voor de knikkers mee gaat doen.

sneeuwcrosser2
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 23 dec 2011 12:44

sneeuwcrosser2 06 okt 2016 23:26

Zitten nogal verschillen tussen de Italiaanse cyclo's als ik de reglementen zo is bekijk. Bij de Stelvio Santini is bijv. niets te vinden hierover. Verwacht niet direct om de top20 mee te doen. Eerder top 100.

erwind14
Forum-lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 01 mar 2008 14:02
Locatie: Le Mont-Dore, Puy de Dôme, Auvergne, Frankrijjk
Contact

erwind14 22 okt 2016 21:47

Wat ik lees is dat alleen elite met contract bij een profploeg of een continentale ploeg zijn uitgesloten, dus je kunt gewoon meedoen.

bert01
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 25 jun 2010 23:31

bert01 23 okt 2016 18:17

En voor wie verder leest dan de eerste zin staat er:
Cyclists (male and females) with an Elite license without contract in 2017 or in the last 2 years (2015 – 2016) are not admitted to the race.
Ik ben ook wel benieuwd wat er mee gedaan word, doen al jaren elites mee, maar dit stukje staat er nu voor het eerst in volgens mij

Plaats reactie