Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Schaafwonden

Fietsen?altijd
Forum-lid

Fietsen?altijd 10 sep 2016 14:32

Ik ben het ook met Keezx eens. Gewoon door doen, het is niet zo dat je het bot kan zien hè....

Toen ik klein was had ik ook altijd de ellebogen en knieën vol met schaafwonden net zoals iedereen op die leeftijd. Toen was je toch ook niet continu in de weer met zalfjes?
Maak joe woar

stef.l
Forum-lid

Gebruikersavatar stef.l 11 sep 2016 14:45

Voor mij zelf wat ik doe bij echt oppervlakkige schaafwonden:
Na de val spoelen met water en even grondig schoon schrobben om zand, steentjes, etc kwijt te zijn.
Dagelijks de wond afspoelen met water onder de douche.
De eerste 2 dagen eventueel losjes verbinden met gaas om de kleding te beschermen tegen wondvocht. Verder gewoon secundair laten genezen. Niet-klevende verbanden vind ik persoonlijk te prijzig. En bij oppervlakkige schaafwonden laten ze altijd los onder de douche.

Bij diepe 'schaafwonden', rafelige wondranden, etc. zou ik een collega verzoeken de wond te saneren, de wond naar inzicht behandelen en antibiotica profylaxe gebruiken
William235 schreef:3. Gehele schaafwond insmeren met Inotyol zalf (Colombian Cream!)
Dit is in Nederland nagenoeg niet verkrijgbaar. Zink oxide is het belangrijkste ingrediënt. Een goed alternatief, wel verkrijgbaar op de Nederlandse markt en wat bij veel renners (of ouders) toch al wel in huis te vinden is is sudocrem. Maar echt wetenschappelijk bewijs voor een snellere genezing met gebruik van dit soort middelen ontbreekt.

Een mogelijk voordeel van middelen als sudocrem is wel dat het een milde anti-bacteriële werking kent. Bij meerdaagse hikes of fietstochten met overnachting in het wild maak ik er eventueel wel gebruik van voor de behandeling van een oppervlakkige schaafwond.

Overigens verwacht ik ook niet dat bewijsvoering hier snel voor zal komen. En laat je vooral niet misleiden door de commercie van de farmaceutische industrie, zowel direct als indirect.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 11 sep 2016 16:32

Goed verhaal, ben je zelf arts?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

stef.l
Forum-lid

Gebruikersavatar stef.l 11 sep 2016 17:08

Keezx schreef:Goed verhaal, ben je zelf arts?
Ja.

Rayb81
Forum-lid

Rayb81 14 sep 2016 01:22

Heb zelf na een reeks schaafwonden in het bos deze week ook maar meteen een tetanusprik gehaald.
Better safe than sorry.

William235
Forum-lid

William235 15 sep 2016 14:06

stef.l schreef:Voor mij zelf wat ik doe bij echt oppervlakkige schaafwonden:
Na de val spoelen met water en even grondig schoon schrobben om zand, steentjes, etc kwijt te zijn.
Dagelijks de wond afspoelen met water onder de douche.
De eerste 2 dagen eventueel losjes verbinden met gaas om de kleding te beschermen tegen wondvocht. Verder gewoon secundair laten genezen. Niet-klevende verbanden vind ik persoonlijk te prijzig. En bij oppervlakkige schaafwonden laten ze altijd los onder de douche.

Bij diepe 'schaafwonden', rafelige wondranden, etc. zou ik een collega verzoeken de wond te saneren, de wond naar inzicht behandelen en antibiotica profylaxe gebruiken
William235 schreef:3. Gehele schaafwond insmeren met Inotyol zalf (Colombian Cream!)
Dit is in Nederland nagenoeg niet verkrijgbaar. Zink oxide is het belangrijkste ingrediënt. Een goed alternatief, wel verkrijgbaar op de Nederlandse markt en wat bij veel renners (of ouders) toch al wel in huis te vinden is is sudocrem. Maar echt wetenschappelijk bewijs voor een snellere genezing met gebruik van dit soort middelen ontbreekt.

Een mogelijk voordeel van middelen als sudocrem is wel dat het een milde anti-bacteriële werking kent. Bij meerdaagse hikes of fietstochten met overnachting in het wild maak ik er eventueel wel gebruik van voor de behandeling van een oppervlakkige schaafwond.

Overigens verwacht ik ook niet dat bewijsvoering hier snel voor zal komen. En laat je vooral niet misleiden door de commercie van de farmaceutische industrie, zowel direct als indirect.
Inotyol zalf kun je gewoon op internet kopen (Belgie), net als fixomull. Dit laatste is ook moeilijk in Nederland te verkrijgen.

De wetenschap loopt vaak achter de praktijk aan, omdat er maar iemand moet zijn die een onderzoek naar doet.

Bijna elke schaafwond is sowieso na10 dagen genezen . Het gaat erom met welke 'pijn', 'stress', aanpassing beweging, slapeloosheid, tijd aan (dagelijkse) behandeling etc etc. De arts van mijn zoon bij de eerste hulp: heeft de wond met water schoongemaakt en zei verder dat hij de wond gewoon moest laten drogen. Klaar. Onzin dus. Dat wist ik al toen ik jaren geleden op mijn knie een grote brandwond door voetballen op kunstgras opliep. 10 dagen ellende!

Wat wel bewezen is dat een wond onder vochtige omstandigheden (veel) sneller geneest en dat korstvorming de genezing juist belemmerd, door scheuren etc.

Als je slim bent probeer je de Colombian Cream methode met Fixomull gewoon uit. Je zult versteld staan. Je kunt na behandeling gewoon weer gaan fietsen. Dat zie ik je met een open korst waar continu wondvocht uit de scheur druipt niet doen. Om vele uiteenlopende redenen :)

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 15 sep 2016 22:53

William235 schreef: Bijna elke schaafwond is sowieso na10 dagen genezen . Het gaat erom met welke 'pijn', 'stress', aanpassing beweging, slapeloosheid, tijd aan (dagelijkse) behandeling etc etc. De arts van mijn zoon bij de eerste hulp: heeft de wond met water schoongemaakt en zei verder dat hij de wond gewoon moest laten drogen. Klaar. Onzin dus. Dat wist ik al toen ik jaren geleden op mijn knie een grote brandwond door voetballen op kunstgras opliep. 10 dagen ellende!
Het past in de tijdgeest, is dur wat onaangenaam, smeer dur wat op.
Doet ut zeer, smeer dur wat op!

Je kan nog wel 10 pagina's doorgaan, maar IK smeer dur niks op.
Herhaal dit niet onnodig

gerundium
Forum-lid

gerundium 16 sep 2016 14:13

Ben momenteel ook herstellende van een flinke dosis asfalt eczeem na een valpartij afgelopen weekend. Ik maak ook met veel plezier gebruik van de inotyol methode zoals die hierboven is beschreven. Valpartij was op zaterdag en op maandag kon ik gewoon weer trainen. Dat had ik niet zo snel zien gebeuren met de grote korsten die ik anders over mijn heup en knie had gehad.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 16 sep 2016 18:18

Ik stap ook altijd de dag na een schuivertje weer op.
ZONDER de xxxxxx methode.
Herhaal dit niet onnodig

William235
Forum-lid

William235 16 sep 2016 22:05

Keezx schreef:
William235 schreef: Bijna elke schaafwond is sowieso na10 dagen genezen . Het gaat erom met welke 'pijn', 'stress', aanpassing beweging, slapeloosheid, tijd aan (dagelijkse) behandeling etc etc. De arts van mijn zoon bij de eerste hulp: heeft de wond met water schoongemaakt en zei verder dat hij de wond gewoon moest laten drogen. Klaar. Onzin dus. Dat wist ik al toen ik jaren geleden op mijn knie een grote brandwond door voetballen op kunstgras opliep. 10 dagen ellende!
Het past in de tijdgeest, is dur wat onaangenaam, smeer dur wat op.
Doet ut zeer, smeer dur wat op!

Je kan nog wel 10 pagina's doorgaan, maar IK smeer dur niks op.
He Kees. Doe jij het lekker niet. Wat eet je vanavond? Spruitjes met jus? :lol:

William235
Forum-lid

William235 16 sep 2016 22:07

Keezx schreef:Ik stap ook altijd de dag na een schuivertje weer op.
ZONDER de xxxxxx methode.
Schuivertje...? We hebben het over flinke schaafwonden, maar gezien je reactie heb je die nooit gehad. :oops: Geeft niet, maar lul dan niet mee.

William235
Forum-lid

William235 16 sep 2016 22:09

gerundium schreef:Ben momenteel ook herstellende van een flinke dosis asfalt eczeem na een valpartij afgelopen weekend. Ik maak ook met veel plezier gebruik van de inotyol methode zoals die hierboven is beschreven. Valpartij was op zaterdag en op maandag kon ik gewoon weer trainen. Dat had ik niet zo snel zien gebeuren met de grote korsten die ik anders over mijn heup en knie had gehad.
Hoe gaat de genezing voor zover je het kan beoordelen? Nog tegenslag of wat?

Plaats reactie