Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Twijfel over 7.7 versus 7.9 FX

ralpho
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 mei 2010 17:50

ralpho 04 mei 2010 18:01

Hallo,

na 12 jaar niet meer op de fiets te hebben gezeten (ben nu 29) wil ik graag weer opstappen voor mijn plezier en om wat kilo's te verliezen. In de (altijd leuke en spannende) orientatiefase ben ik uitgekomen op de TREK FX serie. Met name de wat comfortabeler houding spreekt me aan tov een echte racefiets.
Voordat ik naar de FM stap wil ik graag een goed beeld hebben van wat ik wil. Op dit moment spreken zowel de TREK 7.7 FX als 7.9 FX me erg aan. Ik vraag me alleen af of het prijsverschil van 500,- te rechtvaardigen is. Ik ben 1.88 en (helaas) 104 kilo.

Groet Ralpho

nagtie
Forum-lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 13 mar 2010 14:23

nagtie 04 mei 2010 18:19

Ik ben even groot en een stukje zwaarder. Ik heb achteraf een heel klein beetje spijt van een flatbar. Ik had misschien achteraf liever een racer gehad. Ik zag bij de shop waar ik mijn fiets kocht een racer waarbij het balhoofd hoger zit. waardoor je ook wat meer recht op zit, maar je nog wel in de beugels kan, was een specialized (type geen idee). Deze was met een veel goedkoper afmontage nog te bereiken in mijn budget dus toch niet echt iets voor mij.
Ik had graag een racer gehad om over een tijdje mee te kunnen met toer clubs, dat kan met deze ook wel, maar met mijn conditie is het fijn als je wat makkelijker mee komt. om 30 km per uur te rijden zal ik toch net iets harder moeten trappen.

Waarom de keuze voor een zo dure fiets om te beginnen. Volgens mij is het frame en zo hetzelfde als de 7.5 alleen andere afmontage. Om te beginnen heb ik gekozen voor een wat goedkopere montage. Want de 500 die ik nu in mijn zakhoudt. Kan altijd nog besteden om over 2 jaar als ik het echt leuk vind een ulterga groep er op te laten zetten.

Daarnaast vond ik de 7.5 zwarte editie de mooiste.

bibske
Forum-lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 04 dec 2008 15:08

bibske 04 mei 2010 19:12

Ik geef Nagtie 100% gelijk! Ik ben erg gecharmeerd van de fX serie en het comfort is zeker als je net weer begint met langere afstanden fietsen echt wel prettig en overheerst over de snelheid die je wil of kan halen. Maar het zal na een tijdje inderdaad beginnen te kriebelen om misschien toch een échte racer te kopen en dan is het wel fijn dat de fitnessbike niet al te duur was (dan kan je hem ernaast houden voor in de winter;)).

Het prijsverschil tussen de 7.7 en 7.9 zit hem in het carbon frame, de afmontage is zo goed als gelijk. De 7.6 heeft een mix tussen MTB en race onderdelen, de 7.5 is enkel MTB afgemonteerd. In de praktijk betekent dat vooral dat de verhoudingen van je tandwielen wat anders liggen en dat je lichter kan schakelen (maar dus aan de andere kant ook minder zwaar).
Of het prijsverschil te rechtvaardigen is hangt van jezelf af, zelf zou ik het er niet aan geven.

Ik vind trouwens beide fietsen aan de prijzige kant, de 7.7 is zelfs duurder dan de vergelijkbare racer (de 2.3). In mijn ogen heb je een prachtige comfortabele fitness bike voor minder dan 1000 Euro, daarboven maak je erg grote stappen in de prijs voor relatief weinig extra fiets.

nagtie
Forum-lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 13 mar 2010 14:23

nagtie 04 mei 2010 20:16

de achter derrie is een tour derrie bij FX7.5.
Is een Shimano LX. Wat precies het verschil is het ik geen idee van.

Ik denk dat je ook aan een wat goedkopere fiets de komende jaren echt genoeg heb. Als je dan heel veel fietst en je groep is over 2 jaar op kun je of voor de 800 euro die je overhad, plus de verkoop prijs een goede racer kopen. of een super goede groep er op laten zetten, paar andere wielen er op..
Dan ben je net zo veel kwijt maar dan weet je wel dat je het fietsen ook echt leuk vind.

Fietsen doe ik nog niet zo lang, maar met duiken merkte ik dat mensen voor duizende euro's spullen kochten en na een maand of 2 er achter kwamen dat dat het niet helemaal was.. en het weer verkochten.

ralpho
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 mei 2010 17:50

ralpho 04 mei 2010 23:48

Hmmz, jullie hebben me aan het denken gezet. Ik ga eens kijken naar de 7.5 en 7.6.
Ook ga ik nog eens denken over de vraag of ik toch niet meteen een echte racer zal kopen. Die vraag zat sowieso al een beetje stiekem in het achterhoofd. Decisions, decisions, decis...

nagtie
Forum-lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 13 mar 2010 14:23

nagtie 05 mei 2010 00:40

volgens mij heb ik een stukkie getest op de specialized secteur??
wat ik begreep van de verkoper zou je op deze fiets wat rechter op zitten dan op een 'echte' racer.
bij mij kwam het erop neer dat het stuur net niet gelijk stond met het stuur. Op mijn Trek is dit ook het geval (dus dat vind ik prettig).
Je moet dus wel even goed test zitten er zit nogal wat verschil in hoe je zit..

Gebruikersavatar
aapje
Forum-lid
Berichten: 787
Lid geworden op: 19 jan 2010 16:42

Gebruikersavatar aapje 06 mei 2010 16:26

Nagtie schreef:de achter derrie is een tour derrie bij FX7.5.
Is een Shimano LX. Wat precies het verschil is het ik geen idee van.
Er zitten grotere sprongen tussen de versnellingen en je hebt dus ook een groter bereik. Dat is met name prettig in de bergen en off-road. Bij fietsen in de polder wil je meestal juist kleine sprongen tussen de versnellingen.
Fietsen doe ik nog niet zo lang, maar met duiken merkte ik dat mensen voor duizende euro's spullen kochten en na een maand of 2 er achter kwamen dat dat het niet helemaal was.. en het weer verkochten.

Op Marktplaats staan ook genoeg fietsen waar 2 keer mee gereden is.

ralpho
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 mei 2010 17:50

ralpho 14 mei 2010 20:09

Inmiddels heb ik mijn nieuwe aanwinst opgehaald. Het is in overleg met de FM de 7.6 FX geworden. Voor wat ik ermee ga doen zou dat de beste keuze zijn. Onderweg naar huis merkte ik maar een ding, pap en nog eens pap in de benen. Er is dus flink werk aan de winkel. Dank voor de antwoorden.

nagtie
Forum-lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 13 mar 2010 14:23

nagtie 15 mei 2010 19:53

Die pap wordt snel minder. Wel veel doen dan!


Gefeliciteerd.

Plaats reactie