Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Ultieme wedstrijd fiets

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 29 aug 2016 14:20

Oplossing voor welk probleem?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 29 aug 2016 14:20

de zwarten schreef:Het is een voorbeeld waarop zijn hele reactie is gebaseerd.

CUT
Bij een klassiek frame is er nog enige samenhang tussen framemaat en balhoofd, maar bij een sloping frame niet meer, het is alleen en uitsluitend ontwerpkeuze.
Ik rij zelf op 57 cm frames (min of meer klassiek) met balhoofd 14,5 cm dus een 56 met 13,5 cm vind ik dan helemaal niet raar.
De meeste verkochte raceframes worden uberhaupt niet gekocht en gebruikt om te racen dus die hoge balhoofden zijn aanpassing aan de markt.
Herhaal dit niet onnodig

Fietsen?altijd
Forum-lid

Fietsen?altijd 29 aug 2016 16:45

Of gewoon een Canyon....
Chinees framepje, setje tubes, 105 en klaar is kees. Dat is ook een goede fiets.
En als je niet twee setjes wielen wil zou ik fulcrum r3 doen.
Maak joe woar

mao
Forum-lid HC

Gebruikersavatar mao 29 aug 2016 19:56

Keezx schreef:Oplossing voor welk probleem?
Er is geen probleem, probeer gewoon de ideale wedstrijdfiets samen te stellen, met een zo gunstig mogelijk gewicht / duurzaamheid / enz. samen te stellen.
De Mavic Ksyrium pro SL zijn een stuk lichter dan de standaard mee geleverde Aksium, deze kan je natuurlijk gebruiken voor de training.

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 29 aug 2016 22:01

Keezx schreef:

CUT
Bij een klassiek frame is er nog enige samenhang tussen framemaat en balhoofd, maar bij een sloping frame niet meer, het is alleen en uitsluitend ontwerpkeuze.
Ik rij zelf op 57 cm frames (min of meer klassiek) met balhoofd 14,5 cm dus een 56 met 13,5 cm vind ik dan helemaal niet raar.
De meeste verkochte raceframes worden uberhaupt niet gekocht en gebruikt om te racen dus die hoge balhoofden zijn aanpassing aan de markt.
welk frame (merk / model) is dat (als ik vragen mag)?
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 29 aug 2016 22:06

zijn soms ook gewoon profs die nog met spacers rijden, herinner me gilbert's canyon een tijdje geleden

Afbeelding

Afbeelding

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 29 aug 2016 23:43

de zwarten schreef:
Keezx schreef:

CUT
welk frame (merk / model) is dat (als ik vragen mag)?
Een is een custom titanium frame en de ander is een Gianni Motta Rapido (van de Belgische Ebay geplukt, toevallig met vrijwel dezelfde geometrie.
Herhaal dit niet onnodig

lawnmower
Forum-lid

lawnmower 29 aug 2016 23:57

Maar dat voorbeeld bestaat dus niet...
Een 56 heeft een balhoofdbuis van pakweg 15.5cm of meer. Dan is er alvast 2cm spacer minder dan in zijn voorbeeld, en is het dus allemaal redelijk goed te doen met die zogenaamde spacertoren.

Ik rij op een 54 en heb bij 15cm balhoofd geen spacers nodig. Dit in combinatie met 12cm stuurpen.

Als ik bvb. een beetje minder diep zou kunnen zitten, ga ik niet op een 56 zitten, want dan heb ik een langere bovenbuis en daarmee een stuurpen van pakweg 10.5cm. Ik heb dan liever 1.5cm spacers op mijn 54 en toch nog een stuurpen van 12.
Een Madone H1 heeft een 140 balhoofdbuis in 56. Daarbij bijvoorbeeld vind ik het dus raar als je die fiets koopt terwijl je helemaal niet zo diep kunt zitten. En ja, ik kom bijna elke koers 2 van die fietsen tegen.
Ik wil alleen maar zeggen dat ik 'je moet een korte balhoofdbuis hebben' een loze uitspraak vind en volledig uit de lucht gegrepen. Daarbij, wat is kort.
Als jij op een 54 rijdt maar niet zo diep kunt zitten maar niet op een 56 wilt gaan rijden snap ik dat. Je beperkt je dan tot 1 frame terwijl je van een ander merk waarschijnlijk wel een 54 met langere balhoofdbuis kunt krijgen. Dat je dat niet wilt kan ik wel begrijpen, maar ga dan niet roepen dat dat de ultieme koersfiets is en dat is precies wat er wel gedaan wordt. De ultieme koersfiets heeft een korte balhoofdbuis. Ik heb het zeker 3x gelezen. Dan geef ik een voorbeeld waarmee ik me afvraag of je je doel niet voorbij gaat als je je focust op dat soort onzin en dan is mijn reactie onzinnig omdat een dergelijke geometrie niet zou bestaan. De strekking van het voorbeeld was echter niet een bepaald frame, maar de vreemde keuzes van frames en opbouw die je regelmatig tegenkomt omdat een koersfiets een korte balhoofdbuis moet hebben.
Verder was mijn reactie niet enkel en alleen op dat voorbeeld gebaseerd, maar goed, laten we die discussie niet gaan voeren.

Mijn punt is dat je lukraak dingen kunt gaan roepen die je mooi vindt of bij de profs ziet, maar het enige juiste antwoord op TS' vraag is dat de ultieme koersfiets er voor iedereen anders uitziet. Daarmee is er dus niet zoiets als 1 ultieme koersfiets.

Verstuurd vanaf mijn SGP621 met Tapatalk

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 31 aug 2016 09:51

alles duidelijk!

Wellicht is het beter om vragen wat een goed frame/afmontering/wielen/banden is voor bvb. lokale wedstrijdjes, cyclo's, regenweerwedstrijd, kasseien enzovoort.
Want 'best' is in bepaalde gevallen zeer relatief / nauwelijks verschil.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Plaats reactie