Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Erik bouwt (ook) een frame.

Erik
Forum-lid

Erik 21 aug 2016 20:15

Dat is inderdaad even afwachten, maar als het goed is niet. De vork is s-bend, dus hij loopt nog wel een eindje door naar achteren en doordat de foto wat schuin genomen is lijkt het erger dan het is. Het was geen keuze die vooraf in het ontwerp zo is gemaakt, maar iets waar we voor kwamen te staan toen we de band voldoende ruimte moesten geven.

Het solderen is overigens niet iets waar je je druk over hoeft te maken. Martin staat er permanent naast en controleert of het goed gaat, dus daar heb ik alle vertrouwen in. [SMILING FACE WITH SMILING EYES]

Qua afmontage wordt het dus een Sram Rival 22 groep en ook de rest van het materiaal heb ik inmiddels liggen. De wielen zijn gespaakt:

Afbeelding

Cockpit en zadelpen zijn van Deda:

Afbeelding

En dit is de TRP vork:

Afbeelding

Het ontwerp is nog niet helemaal af, maar om jullie een idee te geven, dit is waar het op gebaseerd is:

Afbeelding

Teksten en logo's worden uiteraard anders (we zitten immers niet in het imitatie-topic [WINKING FACE]), maar dit vond ik een erg mooi ontwerp. Ik wou de fiets sowieso midnight blue en geel maken, maar door het wit wordt het net wat speelser.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

JM_H
Forum-lid

Gebruikersavatar JM_H 21 aug 2016 20:35

Heel gaaf!
Afbeelding

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 21 aug 2016 20:49

Petje af en een diepe buiging. Ik ga dit topic volgen.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Afbeelding

rielplayer
Forum-lid

Gebruikersavatar rielplayer 21 aug 2016 21:42

Heel gaaf. Erg benieuwd naar het eindresultaat!

Erik
Forum-lid

Erik 21 aug 2016 21:48

Ik moet wel zeggen dat het smaakt naar meer. Die jigs zijn alleen zo gruwelijk duur....
- H.G. Wells

EmPeHa
Forum-lid

Gebruikersavatar EmPeHa 21 aug 2016 21:57

Er zijn goedkopere methodes om jigs te maken. Onder meer in dit boek te vinden. Zelf zou ik het nog net iets anders doen dan in het boek, maar waarschijnlijk wel goedkoper dan die alu. profielen.
Brander en dergelijke tellen echter ook aan.

Erik
Forum-lid

Erik 21 aug 2016 22:05

Dat soldeermateriaal is nog wel via Marktplaats oid vrij aantrekkelijk op de kop te tikken, zeker wanneer je propaan ipv acytileen neemt, maar bij het zelf maken van een jig loop ik echt aan tegen mijn gebrek aan metaalbewerkingskennis en toegang tot de juiste machines.
Maar bedankt voor de link, mogelijk dat ik daar wel de kennis voor heb. :-) En na de vakantie ga ik ook eens met een collega die metaaltechniek geeft praten, misschien kan die me ook helpen.
Maar goed, zoiets wordt toch een kwestie van goed onderzoek doen en kijken wat er kan. En eerst maar eens deze fiets bouwen!
- H.G. Wells

koos1978
Forum-lid

koos1978 21 aug 2016 22:21

Heel erg cool dit! Zeer benieuwd naar het eindresultaat. Veel succes alvast met de rest.

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 21 aug 2016 22:22

mooi project! keep us posted

th0m
Forum-lid

th0m 22 aug 2016 12:10

Erik, misschien kende je het al, maar er is een kerel op Youtube die ook een frame aan het bouwen is (hij doet er alleen wel iets langer dan een week over) en hij heeft ongeveer alle hulpmiddelen ook zelf gemaakt, framejig, alignment tafel, etc etc. Hij heeft natuurlijk wel alle machines om dat te maken, maar ik vond het echt prachtig om te zien hoe hij alles zelf maakte (zeker omdat je je soms afvraagt, kerel, waarom er zoveel tijd in stoppen?)

Dit is zijn channel: https://www.youtube.com/channel/UCqQaFL ... yj_E0VEy9Q

Ik ben benieuwd hoe jouw project eruit komt te zien.

Fietsen?altijd
Forum-lid

Fietsen?altijd 22 aug 2016 12:59

Dat is wel heel gaaf!
Maak joe woar

Erik
Forum-lid

Erik 22 aug 2016 13:46

Dat kanaal kende ik nog niet, erg gaaf! Dankjewel, th0m!
- H.G. Wells

Plaats reactie