Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Advies gevraagd voor eerste racefiets

pfamet
Forum-lid

pfamet 09 aug 2016 18:24

Ik ben opzoek naar een eerste racefiets. Ik doe op dit moment veel aan hardlopen, maar wil dit nu gaan combineren met sportief fietsen. Ook wil ik in de vakantie(s) wat bergen gaan bedwingen en daarnaast staat er ook in de planning om in de toekomst mee te gaan doen met duathlons en eventuele triathlons (ook wielerwedstrijden sluit ik zeker niet uit!). Daardoor twijfel ik een beetje of ik voor een echte beginners fiets moet gaan of toch direct wat meer geld moet uitgeven. Ik heb helaas weinig kennis van fietsen (probeer me een beetje in te lezen maar dat is nog niet zo makkelijk ;) ). Jullie advies zal dus erg worden gewaardeerd!

Budget: max. €2.000,-

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 09 aug 2016 19:44

FAQ al gelezen?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

pfamet
Forum-lid

pfamet 09 aug 2016 20:13

Keezx schreef:FAQ al gelezen?
Jazeker! Ik snap dat er wordt afgeraden om gelijk een dure fiets te kopen. Maar ik weet vrijwel zeker dat het niet in de schuur gaat blijven staan. Ik ben vooral bang dat ik bij een goedkopere fiets al snel verlang naar een duurdere/beter fiets.

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 09 aug 2016 20:21

pfamet schreef:
Jazeker! Ik snap dat er wordt afgeraden om gelijk een dure fiets te kopen. Maar ik weet vrijwel zeker dat het niet in de schuur gaat blijven staan. Ik ben vooral bang dat ik bij een goedkopere fiets al snel verlang naar een duurdere/beter fiets.
Dat verlangen zal er altijd zijn, maar dat heb je ook als je auto, motor, computer, iPhone of wat dan ook koopt (welkom in het commerciele/materialistische tijdperk).

Waarom de FAQ zegt dat je beter eerst een goedkopere fiets kopen kunt is omdat je aan het begin nog helemaal niet kunt weten wat jou het beste past. Heb je liever een diepe zit of zit je rechterop, welk type zadel, welke materialen, hoge of lage wielen etc. Wat voor de een beter is, kan bij de ander juist pijntjes veroorzaken. Dit is niet echt een vrije keuze (iedereen wil hoge wielen, een sportieve zit en een stijf frame zeggen ze), maar moet je gaandeweg achter komen. Carbon is helemaal niet beter als je geen ervaring hebt met andere materialen.

Als je een dure fiets koopt die niet bij je past heb je per definitie minder plezier dan een goedkope fiets die jou perfect past. Ook hou je bij een 'goedkope' fiets geld over om nog wat aanpassingen naar wens te doen, zoals een zadel, stuur, stuurpen op lengte, goede wielset, banden etc.

Met een top alu frame (a la Cannondale CAAD) en 105 heb je de ideale basis om je hele carriere te fietsen. Voor €1000,- zou je dus meer dan voldoende kwaliteit kopen zodat het verlangen alleen maar uit luxe bestaat. Bij een fiets van 1k hoop ik toch ook zeker dat deze niet in de schuur blijft staan.

Sebo
Forum-lid

Gebruikersavatar Sebo 10 aug 2016 12:59

ypuh schreef:
pfamet schreef:
Dat verlangen zal er altijd zijn, maar dat heb je ook als je auto, motor, computer, iPhone of wat dan ook koopt (welkom in het commerciele/materialistische tijdperk).

Waarom de FAQ zegt dat je beter eerst een goedkopere fiets kopen kunt is omdat je aan het begin nog helemaal niet kunt weten wat jou het beste past. Heb je liever een diepe zit of zit je rechterop, welk type zadel, welke materialen, hoge of lage wielen etc. Wat voor de een beter is, kan bij de ander juist pijntjes veroorzaken. Dit is niet echt een vrije keuze (iedereen wil hoge wielen, een sportieve zit en een stijf frame zeggen ze), maar moet je gaandeweg achter komen. Carbon is helemaal niet beter als je geen ervaring hebt met andere materialen.

Als je een dure fiets koopt die niet bij je past heb je per definitie minder plezier dan een goedkope fiets die jou perfect past. Ook hou je bij een 'goedkope' fiets geld over om nog wat aanpassingen naar wens te doen, zoals een zadel, stuur, stuurpen op lengte, goede wielset, banden etc.

Met een top alu frame (a la Cannondale CAAD) en 105 heb je de ideale basis om je hele carriere te fietsen. Voor €1000,- zou je dus meer dan voldoende kwaliteit kopen zodat het verlangen alleen maar uit luxe bestaat. Bij een fiets van 1k hoop ik toch ook zeker dat deze niet in de schuur blijft staan.
+1
Training is like fighting with a gorilla....
You don't stop when you're tired...
You stop when the gorilla is tired!!!

pfamet
Forum-lid

pfamet 11 aug 2016 09:01

Ik heb inmiddels een bezoekje gebracht aan de fietsenwinkel. En deze eigenlijk dezelfde situatie voorgelegd. Hij kwam aan met de Giant Contend 1 (of 2) als goede beginners fiets. Is het inderdaad een goede fiets die jullie mij ook zouden aanraden?

Bamboo
Forum-lid

Gebruikersavatar Bamboo 11 aug 2016 16:18

Het is prima om met Aluminium te beginnen, ik rijd er zelf ook mee rond en bevalt me goed.
Ik zou wel voor de Contend 1 gaan (al mag die Content SL1 disc er ook wezen, mooi apparaat hoor!)
Giant TCR1
Raleigh Demarrage

Plaats reactie