Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe fiets gezocht, tweedehands?

KHZ
Forum-lid

KHZ 17 jul 2016 22:08

Hallo allemaal,

Daar de fiets die ik momenteel in gebruik hem nog ouders is dan ikzelf ben (en dus nog schakelsysteem op de buis) en deze ook te groot is, wordt het tijd dat ik eens een nieuwe/eigen fiets aanschaf. Hiervoor ben ik gisteren naar twee fietshandelaren geweest en heb ik mezelf ook op laten meten om een idee te krijgen welke framemaat ik moet nemen.

Om ten eerste antwoord te geven op de vragen uit de FAQ: ik ben 1.77 m en weeg 75 kg, dat is dus aan de zware kant maar ik hoop in het komende jaar wat scherper te kunnen gaan staan qua gewicht. Momenteel fiets ik puur recreatief (normaal 1-2 keer per week, in de zomer zo vaak mogelijk), maar ik wil bij voorkeur een fiets waarmee ik in de toekomst (over een paar jaar) eventueel wedstrijden zou kunnen rijden. Ik woon in een redelijk heuvelachtig gebied van Nederland en waarschijnlijk zou een compact-afstelling ideaal zijn, zeker omdat ik met de fiets ook op vakantie in het buitenland de bergen in wil kunnen gaan. Mijn budget ligt rond de 1000 euro, paar honderd euro erboven wil ik er wel voor uitgeven als ik dat het waard vind.

Hieronder staan de resultaten van de meting, hopelijk kunnen enkelen van jullie mij op basis hiervan een goed model aanraden. Mij is door de verkoper verteld dat vooral de afstanden van zadel tot trapas en van zadel tot stuur van belang zijn en hij raadde op het eerste oog framemaat 54 aan.

Afbeelding

Ten eerste heb ik op een Trek Emonda (54) en daarna een Cube (Attain?) (53) in de winkel een aantal rondjes gefietst. De verkoper zei dat mijn houding op de Cube beter was dan op de Trek, vooral vanwege de afstand van zadel tot stuur (resp. 83 en 80 cm, waar volgens de opmeting 81 ideaal zou zijn) en de Cube voelde ook wel wat beter aan, maar de verkoper vond nog dat ik niet ideaal op de Cube zat en de afstand die ik heb gefietst was ook te kort om voor mezelf te kunnen voelen of dat geen goede houding was. Hij heeft toen nog het zadel van de Trek wat anders proberen af te stellen, maar ik merkte niet erg veel verschil.

Bij de tweede fietsenhandel heb ik wat rondgekeken, maar die had wat minder modellen in mijn prijsklasse. Wel had hij nog een tweedehands carbon Trek Madone 4.7 (54) uit 2010 staan (met Ultegra-afstelling en ingebouwde cadansmeter, daarnaast hoef ik dan ook geen fietscomputer en pedalen meer te kopen) voor 1000 euro. Hier heb ik op straat een groter rondje kunnen maken. Nadelen: ten eerste was het een triple en ik heb hier wat meer tijd gehad om te experimenteren met het schakelen en dat ging niet helemaal soepel, vooral het voorblad. Ik weet niet of het kwam doordat ik totaal niet gewend ben aan het schakelsysteem aan de remmen, doordat de fiets al een tijdje stil heeft gestaan of dat het schakelsysteem niet meer helemaal goed was. Ik heb er niet genoeg verstand van om te kunnen zien of er verder veel aan markeerde, maar de verkoper zei dat er op het eerste oog niets aan mankeerde maar dat ze hem nog helemaal na zullen lopen voordat ze hem verkopen. Bovendien heeft er dus geen prof naar kunnen kijken of ik goed op deze fiets zat en had ik geen meetlint bij om even de drie eerder genoemde belangrijkste lengtes te kunnen meten.

Nu ben ik een mooiweerfietser en zal ik dus minder baat hebben bij een Ultegra-afstelling, maar ik weet dus niet of dit een goede deal is die ik misschien niet moet laten lopen. Ik hoor graag tips van andere modellen die mijn lichaamsbouw passen die ik misschien eens ergens op moet zoeken om uit te proberen en eventueel ook advies over de tweedehands fiets. Als jullie nog extra vragen hebben, beantwoord ik ze graag.

Bij voorbaat dank.

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 18 jul 2016 00:03

afstand zadel tot trapas is van belang om je zadelhoogte te bepalen, maar voor de juiste framemaat kijk je naar de lengte van de 'top tube' en de lengte van de 'head tube'. De maat 54 zegt verder niet zoveel (elk merk heeft zijn eigen aanduiding). De meting voorziet ook niet, want er staat geen gewenste lengte van het balhoofd aangegeven.
wat is verder je binnenbeenlengte?
Probeer er eerst achter te komen wat voor soort geometrie er bij je past: endurance (=comfortabeler, kortere bovenbuis, langere balhoofdbuis) of meer 'race' (langere bovenbuis, korter balhoofd).

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 18 jul 2016 15:02

En als er 110mm verschil zit tussen de stack van het frame en de stack bovenop het stuur ga je terug naar de flapdrol die die meting gedaan heeft en vraag je je geld terug. Je kunt hier niks mee want ook de reach wordt een nutteloze maat als je 6cm spacers meetelt.

Ik zal kijken of ik vanavond tijd heb om uit deze berekening een min of meer normaal frame te toveren.
Campagnolo Ultra Dork

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 18 jul 2016 22:54

Zoals ik al inschatte heb je voor deze afstelling dik 6cm spacers nodig. Ze nemen een heel sportief frame en proberen dat passend te maken met een gigantische spacertoren.

Met een Trek Domane in maat 56 zou je deze afstelling met 2,5cm spacers krijgen.

Zo te zien is dit het bikefitting.com systeem en daarbij wordt zo ongeveer ieder gezond mens als een bejaarde op de fiets gezet dus waarschijnlijk mag je best wat sportiever zitten en zul je na een beetje wennen prima op de meeste fietsen van rond de maat 54 kunnen zitten. Zeker als wedstrijden wilt gaan rijden slaat het nergens op om met 46mm drop te gaan rijden. Dat scheelt echt een paar km/h t.o.v. een sportievere, diepe zit.

Het effectieve verschil in lengte (=reach in de geometrietabellen) tussen de Attain in maat 53 en de Emonda in 54 is 5mm en de stack verschilt 6mm. Het verschil tussen die 2 zit dus vooral in de afstelling en beide zouden moeten passen. Naast k#% meetsysteem hebben ze er dus ook iemand rondlopen die niet echt verstand heeft van deze materie...

De Madone heeft dezelfde geometrie als de Emonda dus die moet ook goed zijn. Die Triple zou ook goed moeten schakelen maar dat is niet de aller nieuwste groep en dat schakelt zeker voor net een beetje minder.
Het is geen bijzonder goede deal maar ook niet slecht voor een goed onderhouden tweedehandsje.

De Attain is ook niet echt een frame met een wedstrijd geometrie maar eerder gericht op comfort. Ik zou gewoon eens wat fietsen gaan proefrijden en bekijken met een reach van rond de 375-380 en een stack van 555-565. Er moet genoeg te vinden zijn, ook tweedehands maar let er dan wel op dat de stuurbuis nog niet is afgezaagd zodat je nog met je stuurhoogte kunt spelen.
Campagnolo Ultra Dork

KHZ
Forum-lid

KHZ 23 jul 2016 20:43

monsieurpinot schreef:afstand zadel tot trapas is van belang om je zadelhoogte te bepalen, maar voor de juiste framemaat kijk je naar de lengte van de 'top tube' en de lengte van de 'head tube'. De maat 54 zegt verder niet zoveel (elk merk heeft zijn eigen aanduiding). De meting voorziet ook niet, want er staat geen gewenste lengte van het balhoofd aangegeven.
wat is verder je binnenbeenlengte?
Probeer er eerst achter te komen wat voor soort geometrie er bij je past: endurance (=comfortabeler, kortere bovenbuis, langere balhoofdbuis) of meer 'race' (langere bovenbuis, korter balhoofd).
Een simpele huis-, tuin- en keukenmeting zegt 85 cm. Ik denk dat mijn voorkeur aangaat naar een comfortabelere houding, in hoeverre kan je in dat geval nog naar een sportievere houding gaan met de afstelling van zadel en stuur?
Ernie C. schreef:En als er 110mm verschil zit tussen de stack van het frame en de stack bovenop het stuur ga je terug naar de flapdrol die die meting gedaan heeft en vraag je je geld terug. Je kunt hier niks mee want ook de reach wordt een nutteloze maat als je 6cm spacers meetelt.

Ik zal kijken of ik vanavond tijd heb om uit deze berekening een min of meer normaal frame te toveren.
De meting was gratis hoor en hij zij ook al dat ik de meeste getallen kon negeren en dat hij eigenlijk vooral naar de genoemde afstanden keek.
Ernie C. schreef:Zoals ik al inschatte heb je voor deze afstelling dik 6cm spacers nodig. Ze nemen een heel sportief frame en proberen dat passend te maken met een gigantische spacertoren.

Met een Trek Domane in maat 56 zou je deze afstelling met 2,5cm spacers krijgen.

Zo te zien is dit het bikefitting.com systeem en daarbij wordt zo ongeveer ieder gezond mens als een bejaarde op de fiets gezet dus waarschijnlijk mag je best wat sportiever zitten en zul je na een beetje wennen prima op de meeste fietsen van rond de maat 54 kunnen zitten. Zeker als wedstrijden wilt gaan rijden slaat het nergens op om met 46mm drop te gaan rijden. Dat scheelt echt een paar km/h t.o.v. een sportievere, diepe zit.

Het effectieve verschil in lengte (=reach in de geometrietabellen) tussen de Attain in maat 53 en de Emonda in 54 is 5mm en de stack verschilt 6mm. Het verschil tussen die 2 zit dus vooral in de afstelling en beide zouden moeten passen. Naast k#% meetsysteem hebben ze er dus ook iemand rondlopen die niet echt verstand heeft van deze materie...

De Madone heeft dezelfde geometrie als de Emonda dus die moet ook goed zijn. Die Triple zou ook goed moeten schakelen maar dat is niet de aller nieuwste groep en dat schakelt zeker voor net een beetje minder.
Het is geen bijzonder goede deal maar ook niet slecht voor een goed onderhouden tweedehandsje.

De Attain is ook niet echt een frame met een wedstrijd geometrie maar eerder gericht op comfort. Ik zou gewoon eens wat fietsen gaan proefrijden en bekijken met een reach van rond de 375-380 en een stack van 555-565. Er moet genoeg te vinden zijn, ook tweedehands maar let er dan wel op dat de stuurbuis nog niet is afgezaagd zodat je nog met je stuurhoogte kunt spelen.
Ik heb er niet zo bijzonder veel verstand van, dus hoor graag wat de spacers zijn.

De tweedehands Madone heeft volgens mij een aantal jaar stilgestaan, ik weet niet of je dat beschouwt als goed onderhouden? Persoonlijk heb ik er toch geen heel goed gevoel bij en denk ik dat ik toch liever een nieuwe fiets heb. Bij nader inzien heb ik er ook best wat meer voor over indien je echt waar voor je geld krijgt.

Vandaag eens teruggeweest en een paar rondjes gereden op een Cube Attain GTC Race, volledig carbon en Ultegra groep, maar wel 105 remmen, die ik voor 1500 zou kunnen kopen. Het voelde wel goed, maar ik kan het niet meer zo goed vergelijken met de twee fietsen van vorige week. Zouden jullie dit aanraden dan wel een goede deal vinden?

Ik ga sowieso nog even verder kijken en van de week ook eens naar een winkel die een collega van mijn pa aanraadde die er zelf ook heel veel verstand van heeft.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 23 jul 2016 23:20

Spacers zijn de ringen die je tussen het frame en de stuurpen plaatst om het stuur hoger te krijgen.

Een fiets die een paar jaar heeft stil gestaan heeft afhankelijk van de hoeveelheid zonlicht die erop gevallen is hooguit wat uitgedroogde bandjes. Dus als de fietsenmaker hem met een goede onderhoudsbeurt aflevert is er niks aan de hand. Maar het is dus niet de superdeal die je niet mag laten schieten. Niet doen dus als je er geen goed gevoel bij hebt.

Zo'n Attain is een prima fiets voor een goede prijs maar er is genoeg te koop voor die prijs.
Campagnolo Ultra Dork

KHZ
Forum-lid

KHZ 24 jul 2016 10:59

Ernie C. schreef:Spacers zijn de ringen die je tussen het frame en de stuurpen plaatst om het stuur hoger te krijgen.

Een fiets die een paar jaar heeft stil gestaan heeft afhankelijk van de hoeveelheid zonlicht die erop gevallen is hooguit wat uitgedroogde bandjes. Dus als de fietsenmaker hem met een goede onderhoudsbeurt aflevert is er niks aan de hand. Maar het is dus niet de superdeal die je niet mag laten schieten. Niet doen dus als je er geen goed gevoel bij hebt.

Zo'n Attain is een prima fiets voor een goede prijs maar er is genoeg te koop voor die prijs.
Ah, daar hebben ze gisteren ook wel wat mee geknutseld, maar dan om het stuur lager te zetten in plaats van hoger. En om daarmee het stuur 6 cm hoger te zetten lijkt me inderdaad wat overdreven.

Oké, bedankt.

En ja, daar loop je ook tegenaan haha. Misschien niet té veel verder rondkijken... Ik wil sowieso wel nog even op wat andere fietsen zitten.

Plaats reactie