Welk smeermiddel gebruik jij ?
Oftewel, als je de ketting totaal schoonhebt, dus ook de prut ertussenuit blijft alleen nog het dilemma bestaan van hoe krijg ik een smeermiddel weer overal tussen, vooral op de busjes vd scharnierpunten. Naar mijn idee alleen zoals ze het in de fabriek doen, een iets dikker smeermiddel verhitten inbeen grote bak en daar de droge schone ketting doorheen halen en snel laten afkoelen.
Dan heb je een dikker smeermiddel op de plek die nodig is.
Thuis zou je dat kunnen bereiken op de ouderwetse manier, ketting in een pannetje dikker smeermiddel (/vet) warm maken.
Maar dat doet bijna niemand meer (ik ook niet)
Sent from my SM-T810 using Tapatalk
Dan heb je een dikker smeermiddel op de plek die nodig is.
Thuis zou je dat kunnen bereiken op de ouderwetse manier, ketting in een pannetje dikker smeermiddel (/vet) warm maken.
Maar dat doet bijna niemand meer (ik ook niet)
Sent from my SM-T810 using Tapatalk
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24
En daarom hebben ze dikker smeermiddel opgelost in een oplosmiddel, zoals boeshield of morgan blue, of andere merken. De oplossing met het dikker smeermiddel kruipt tijdens het aanbrengen overal tussen, waarna het oplosmiddel verdampt. Het smeermiddel blijft dan achter. Omdat het een oplossing is van smeermiddel, moet je het overvloedig aanbrengen, anders blijft er (te) weinig smeermiddel achter in de lagertjes in je ketting. Door het overvloedig aanbrengen, komt er ook smeermiddel op de buitenkant van je ketting, waaraan vuil blijft plakken. Dus na het verdampen van het oplosmiddel, kun je de ketting aan de buitenkant nog met een doek afpoetsen.
Om de oplossing nog dunner te maken, kun je het ook eerst verwarmen. Mijn ervaring met boeshield is dat als ik het eerst 1 minuutje in de magnetron doe, waarbij ik het iedere 15sec. even eruit haal om te schudden, en de warmte goed verdeel totdat het flesje pakweg 30-35grC is, het boeshield nog net wat dunner is, mooiere druppels geeft, en beter tussen de schakels trekt. Na 1-2 uur wel de ketting aan de buitenkant afdoen natuurlijk.
Mvg,
Joris
Om de oplossing nog dunner te maken, kun je het ook eerst verwarmen. Mijn ervaring met boeshield is dat als ik het eerst 1 minuutje in de magnetron doe, waarbij ik het iedere 15sec. even eruit haal om te schudden, en de warmte goed verdeel totdat het flesje pakweg 30-35grC is, het boeshield nog net wat dunner is, mooiere druppels geeft, en beter tussen de schakels trekt. Na 1-2 uur wel de ketting aan de buitenkant afdoen natuurlijk.
Mvg,
Joris
Ik laatmijn ketting nooit zo ver komen dat hij "droog loopt". Als het mooi droog weer is smeer ik zo tussen de 4 en 5 honderd kilometer mijn ketting. Als het smerig en nat weer is, maak ik mijn fiets met meer water schoon, en dus ook mij ketting, dan smeer ik vaker. Een beetje op gevoel, maar ik luister bij het poetsen ook naar mijn ketting, als ik deze een beetje tordeer... Als ik hoor dat ie kraakt, goed schoon maken, en smeren.
Ik heb vandaag de lampenolie geprobeerd en moet zeggen dat de ketting (optisch) vele malen sneller schoon word vergeleken met de bio ontvetter.
Een klein beetje op een doek en de ketting er rustig doorheen laten lopen werkt echt goed, daarna met een droge schone doek nogmaals doorheen laten lopen, daarna wat druppels Morgan Bleu en hoppa
Een klein beetje op een doek en de ketting er rustig doorheen laten lopen werkt echt goed, daarna met een droge schone doek nogmaals doorheen laten lopen, daarna wat druppels Morgan Bleu en hoppa
Om de 500-700km (al naar gelang het gebruik en weersomstandigheden) gaat de ketting eraf en in bad met lampenolie waarna er de tweede ketting weer voor 500-700km op gaat.
Eventueel gaat ook de cassette mee in lampenolie bad.
Tussentijds is mijn drivetrain altijd in super staat. Ik neem de ketting zeer frequent af met goedkope schijmremreiniger van de Actions (3 euro per bus) op een doek. Vervolgens weer druppelsgewijs op elke schakel Boeshield en het loopt weer als een zonnetje.
De rest van de 29er boeit me minder (wel de derailleurs natuurlijk) tenzij er zoals eind vorig jaar een plak modder van een dikke halve centimeter op sommige buizen zat. Dan gaat de hele fiets onder de sproeier en een sopje. Zelfs vette klei loopt er dan redelijk snel af.
Voor het kettingbad gebruik ik van die alluminium bakjes. Voordeel is dat je niet zoveel lampelolie hoeft te gebruiken. Ik laat het dan wat weken en schommel de hele meuk zo af en toe. Na een paar uurtjes is het dan mooi geweest en de lampenolie zwart. Er komt tevens echt wel het nodige zand uit.
Ik hang de ketting dan op om te drogen (allereerst afgenomen met een schone doek) en voor het eerste gebruik smeer ik redelijk overdadig in 2 keer met wat opdroogtijd ertussen.
De gebruikte lampenolie gaat in een aparte fles en als die vol is naar het chemisch afval.
p.s. Welke Morgen Blue hebben we het hierover? Race, Wax?
Eventueel gaat ook de cassette mee in lampenolie bad.
Tussentijds is mijn drivetrain altijd in super staat. Ik neem de ketting zeer frequent af met goedkope schijmremreiniger van de Actions (3 euro per bus) op een doek. Vervolgens weer druppelsgewijs op elke schakel Boeshield en het loopt weer als een zonnetje.
De rest van de 29er boeit me minder (wel de derailleurs natuurlijk) tenzij er zoals eind vorig jaar een plak modder van een dikke halve centimeter op sommige buizen zat. Dan gaat de hele fiets onder de sproeier en een sopje. Zelfs vette klei loopt er dan redelijk snel af.
Voor het kettingbad gebruik ik van die alluminium bakjes. Voordeel is dat je niet zoveel lampelolie hoeft te gebruiken. Ik laat het dan wat weken en schommel de hele meuk zo af en toe. Na een paar uurtjes is het dan mooi geweest en de lampenolie zwart. Er komt tevens echt wel het nodige zand uit.
Ik hang de ketting dan op om te drogen (allereerst afgenomen met een schone doek) en voor het eerste gebruik smeer ik redelijk overdadig in 2 keer met wat opdroogtijd ertussen.
De gebruikte lampenolie gaat in een aparte fles en als die vol is naar het chemisch afval.
p.s. Welke Morgen Blue hebben we het hierover? Race, Wax?
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
Doe het ongeveer hetzelfde maar heb geen vaste interval.Zorro schreef: De gebruikte lampenolie gaat in een aparte fles en als die vol is naar het chemisch afval.
Overigens gebruik ik de lampenolie vaker.
(Laat deze na gebruik staan en het zwarte vuil zinkt)
Canyon Aeroad / Canyon Grizl / Octane One Prone / (Boardman SLR 9.8 op Saris H3)
Ohh. Ik gebruik m gewoon vaker hoor. Nooit over nagedacht eigenlijk.rchrd schreef:Hoe doen jullie dat met openen en sluiten van de ketting? Bij de missing link van de ketting staat dat die voor eenmalig gebruik is.
is het fietsen aan het her-ontdekken
Ik gebruik de missing link voor 1 kettingduur. Ik haal hem dus wel meerdere malen open en dicht. Bij mij nog nooit gebroken. Mocht dit wel gebeuren, ik heb altijd een reserve link bij me.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!