Alles over vakanties op én met de fiets

BRM 400 Boekelo Meppen - Enigerloh

ultra_ivo
Forum-lid

ultra_ivo 25 jun 2016 10:49

havana schreef:Als je die vastzet met loctite zul je er nooit een verliezen. Zelfde geldt voor boutjes van de kettingbladen.
Je wil niet weten wat er allemaal kapot kan gaan bij randonneursritten (aan mens of fiets).

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 25 jun 2016 12:00

Da's misschien ook de reden dat jullie met van die (in mijn ogen) gigantische hutkoffers rijden....

Fietsen?altijd
Forum-lid

Fietsen?altijd 25 jun 2016 12:08

Ik heb nog nooit zo'n rit gereden. Volgend jaar wil ik mijn eerste doen maar zulke boutjes meenemen die neem je toch nooit mee? Hoe vaak rijd je lek, vast niet elke 400 km dus een paar binnenbandjes is voldoende en misschien een kettinglinkje en pons voor de zekerheid. Of zeg ik nu iets doms?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Maak joe woar

ultra_ivo
Forum-lid

ultra_ivo 25 jun 2016 16:07

Ik heb altijd zo'n boutje bij me. Lekrijden is inderdaad niet elke 400km. Maar soms zijn er tochten dat er een waar lekke bandenfestijn is. Bij de afgelopen 600 was dat zo in de eerste groep, daar zaten ze tegen de 10 lekke banden voor een man of 6. Ik hield het op 1 stootlek vlak voor de Franse grens.
ik heb relatief weinig last van mechanische problemen onderweg, wellicht door het rijden met iets ouder materiaal dat goed ingesleten is en geen kinderziektes heeft. Desondanks neem ik genoeg mee om mezelf te kunnen redden. Het komt zelden voor dat je een brevet niet haalt omdat je teveel bij je hebt, het komt vaker voor dat iemand moet opgeven omdat hij te weinig bij zich heeft.

alien
Forum-lid

alien 25 jun 2016 20:23

havana schreef:Als je die vastzet met loctite zul je er nooit een verliezen.
Tja… "Nooit"…

Ik neem liever zo'n plaatje mee: weegt bijna niks, is zó te vervangen, maar als (áls!) er toch wat mee gebeurt, is het einde rit.

Bij een toertochtje van de fietsclub twee dorpen verderop is dat jammer. Bij een brevetje van tweehonderd kilometer: ach, volgende week wéér een kans!

Maar wat als het gaat om de kwalificatie voor een evenement dat ééns in de vier jaar gehouden wordt? Of een twaalfhonderdkilometerbrevet in een ver land waar je twee weken vakantie voor hebt opgenomen en een hele reis voor ondernomen hebt? Dan rijd je die niet uit omdat je te beroerd was een schoenplaatje in je zadeltas te steken. Omdat die twaalf gram teveel zijn, en je niet "voor lul" wilt rijden met een "hutkoffer" onder je zadel…

Mij best, hoor.

Over die hutkoffer gesproken: mijn gereedschaps- en onderdelenset voor een (lang) brevet past nog altijd in een Conti MTB Schlauchtasche (Google is je vriend). Dat de zadeltas zo groot is, is omdat ik 's nachts niet onderkoeld en ondervoed langs de kant van een Franse landweg wil eindigen. Ik snap dat het voor de "dertig-kilometer-op-zondag-met-de-toerclub-in-een-frisgewassen-rabopak" jongens wellicht nieuws is, maar het verschil tussen dag- en nachttemperatuur kan zó meer dan twintig graden zijn. Koud regenbuitje erbij, en knappe vent die dan twaalf uur blijft doorrijden op twee bananen omdat er nergens meer wat te eten te halen is.
Vorsprung durch Pedantik

Gei-Kek01
Forum-lid

Gei-Kek01 26 jun 2016 09:20

ultra_ivo schreef: Het komt zelden voor dat je een brevet niet haalt omdat je teveel bij je hebt, het komt vaker voor dat iemand moet opgeven omdat hij te weinig bij zich heeft.
Dat vind ik een mooie :winkthumb:
(al vaker op het www tegen gekomen,ben jij daar toevallig ook de auteur van?)

Deze ronde werd toch dit weekend gereden?
Ben benieuwd naar de ervaringen
What do you mean i ain't kind, just not your kind.

Liever te dik in de kist als een feesie gemist

alien
Forum-lid

alien 26 jun 2016 09:30

Start was gisterochtend om negen uur. De meeste deelnemers zullen zo langzamerhand wel binnen zijn.
Vorsprung durch Pedantik

ultra_ivo
Forum-lid

ultra_ivo 26 jun 2016 12:14

Gei-Kek01 schreef:
ultra_ivo schreef: Het komt zelden voor dat je een brevet niet haalt omdat je teveel bij je hebt, het komt vaker voor dat iemand moet opgeven omdat hij te weinig bij zich heeft.
Dat vind ik een mooie :winkthumb:
(al vaker op het www tegen gekomen,ben jij daar toevallig ook de auteur van?)
Ik heb 'm ook ergens gejat, ik weet niet wie die spreuk bedacht heeft.

slugbait
Forum-lid

slugbait 26 jun 2016 15:17

alien schreef:Start was gisterochtend om negen uur. De meeste deelnemers zullen zo langzamerhand wel binnen zijn.
Was de start niet om 9 uur 's avonds? De renners zullen nu ongeveer komen binnendruppelen in Boekelo.

alien
Forum-lid

alien 26 jun 2016 16:23

Inderdaad. Die had ik verkeerd in m'n agenda staan…
Vorsprung durch Pedantik

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 26 jun 2016 22:02

wat doe je/doen jullie aan preventief onderhoud om ellende onderweg te voorkomen?
Een schoenplaatje weg natuurlijk maar 10gram, maar wie heeft hem wel eens nodig gehad? Had je toen ook de boutjes bij je?

monique70
Forum-lid

monique70 26 jun 2016 22:24

Ik ben niet handig, dus ik doe heel veel aan preventief onderhoud (ofwel ik kijk goed hoe alles eruit ziet en of ik geen gekke geluidjes hoor en vertel mijn man wat ik anders wil, ieder zijn hobby)
Bandje en ketting kan ik nog wel wat mee onderweg, maar bij de meeste andere dingen zal mijn techniek het toch af laten weten. Bij hele lange ritten wil ik nog wel kettingolie meenemen, want ik heb een hekel aan piepjes.

En mijn 'hutkoffer' is vooral voor eten en kleding.
Parijs-Brest-Parijs 2023 😀

Plaats reactie