Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Ronde van Vlaanderen 2017

Quarantanove
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 26 jan 2015 19:14

Quarantanove 18 jun 2016 14:25

Fietsen?altijd schreef:Nee want dat zijn een etappekoersen en valt niet te vergelijken met een Ronde van Vlaanderen. Dit parcours word redelijk extreem veranderd en puur voor het geld. Dit is te begrijpen maar doet wel afbreuk aan het idee van een Klassieker.
Klopt , de RvV is een eendagskoers en geen etappe koers. Maar de etappekoersen verkopen hun etappeplaatsen ook alleen puur voor het geld.
De Ronde van Vlaanderen heeft de voorbije jaren bewezen blijkbaar groter te zijn dan zijn vertrek en aankomstplaats. Dus het goed verkopen van start en aankomst is geen probleem en de essentie ervan is niet aangetast. Immers het grote aantal hellingen in de Vlaamse Ardennen blijft onaangetast. De volgorde daarvan speelt geen rol.
Bij de aankomst in Meerbeke waren de Muur en de Bosberg de laatste hindernissen op ongeveer dezelfde afstand van die aankomst als nu de Oude Kwaremont en de Paterberg ; dus in principe is er niets veranderd.

Luctor et Emergo
Forum-lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 03 jan 2012 09:47

Luctor et Emergo 20 jun 2016 16:57

Wel opvallend ja dat mensen die klagen over het vertrek uit Brugge zich de start in Sint-Niklaas niet meer kunnen herinneren.

Ik zie het als een goede zaak dat de muur terugkomt. Al is het alleen maar vanwege het mooie plaatje en de historie. En mensen die zeggen dat de muur te vroeg komt: de koppenberg ligt ook ver van de finish, maar heeft zeker wel z'n waarde. Het gevecht naar de voet van de klim en de klim zelf doet al een eerste schifting ontstaan. Ik zie dat nu met de muur niet anders.

i-mac

i-mac 20 jun 2016 17:58

Ik hink op 2 gedachtes. Langs de ene kant begrijp ik het financiële aspect van de zaak, maar langs de andere kant begrijp ik niet goed waarom de organisatie iedere zoveel jaar wil veranderen van startplaats. Je vervangt Milaan of San Remo toch ook niet? Ok, bij Paris-Roubaix starten ze ook al lang niet meer in Parijs, maar dat veel eer te maken met de grote afstand die de renners anders moeten rijden.

En wat het aantal Belgen aan de start zal betreffen, ik denk niet dat er meer mensen uit Vlaanderen gaan starten dan voorheen. Nu al is meer dan de helft die de volledige RVV rijdt afkomstig uit het buitenland. Tenzij er nu opeens veel meer Nederlanders de afstand een beetje gemakkelijker vinden.

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2468
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 20 jun 2016 20:08

Als West-Vlaming zijnde, hier mijn mening: De ronde van Vlaanderen moet gewoon starten en aankomen ergens in de provincies West of Oost-Vlaanderen. Antwerpen heeft in de verste verte, niets maar dan ook niets met de Ronde te maken. Geldwolf Woutertje, heeft gewoon voor het geld gekozen. De ronde heeft zijn ziel verloren. De leuze: "de koers is van ons" bestaat niet meer. De koers is niet meer van ons, alleen het financiele telt nog. Nog enkele jaren en dan zullen we moeten betalen om langs het parcour naar de koers te mogen kijken ...

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk

Quarantanove
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 26 jan 2015 19:14

Quarantanove 20 jun 2016 21:21

Kiekeboe schreef:Als West-Vlaming zijnde, hier mijn mening: De ronde van Vlaanderen moet gewoon starten en aankomen ergens in de provincies West of Oost-Vlaanderen. Antwerpen heeft in de verste verte, niets maar dan ook niets met de Ronde te maken. Geldwolf Woutertje, heeft gewoon voor het geld gekozen. De ronde heeft zijn ziel verloren. De leuze: "de koers is van ons" bestaat niet meer. De koers is niet meer van ons, alleen het financiele telt nog. Nog enkele jaren en dan zullen we moeten betalen om langs het parcour naar de koers te mogen kijken ...

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk
Ik voorspel dat er geen toeschouwer minder zal komen nu het vertrek in Antwerpen is. Eerder meer. En de kijkcijfers zullen er zeker ook niet minder om zijn.
De rondes die het meest hun ziel hebben verloren zijn de Tour , Giro en Vuelta met hun starts ver buiten hun thuisland. Antwerpen is toch gewoon de grootste stad in het Vlaamse Gewest en ligt tegen de provinciegrens met Oost-Vlaanderen. Ik snap al die ophef dan ook niet.

Quarantanove
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 26 jan 2015 19:14

Quarantanove 20 jun 2016 21:25

Kiekeboe schreef:Als West-Vlaming zijnde, hier mijn mening: De ronde van Vlaanderen moet gewoon starten en aankomen ergens in de provincies West of Oost-Vlaanderen. Antwerpen heeft in de verste verte, niets maar dan ook niets met de Ronde te maken. Geldwolf Woutertje, heeft gewoon voor het geld gekozen. De ronde heeft zijn ziel verloren. De leuze: "de koers is van ons" bestaat niet meer. De koers is niet meer van ons, alleen het financiele telt nog. Nog enkele jaren en dan zullen we moeten betalen om langs het parcour naar de koers te mogen kijken ...

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk
Ik voorspel dat er geen toeschouwer minder zal komen nu het vertrek in Antwerpen is. Eerder meer. En de kijkcijfers zullen er zeker ook niet minder om zijn.
De rondes die het meest hun ziel hebben verloren zijn de Tour , Giro en Vuelta met hun starts ver buiten hun thuisland. Antwerpen is toch gewoon de grootste stad in het Vlaamse Gewest en ligt tegen de provinciegrens met Oost-Vlaanderen. Ik snap al die ophef dan ook niet.

hayes

hayes 21 jun 2016 10:38

Je hebt het gewest Vlaanderen en de provincies West- en Oost-Vlaanderen. Die zijn nog de restanten van het Graafschap Vlaanderen (ruwweg Frans Vlaanderen, West en Oost -Vl). Antwerpen bijvoorbeeld behoorde van oudsher bij Brabant samen met de Nederlandse provincie.

Ik heb de Ronde ook altijd opgevat als de Ronde van De oude Vlaanderens.

Soit, ondanks alle uitleg die er aan gegeven wordt. Er is verhuisd voor het geld. Laat ons daar net rond de pot draaien.
Als West-Vlaming vind ik het jammer dat Brugge verdwijnt als startplaats. Afwachten of de koers er door verandert...

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2468
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 21 jun 2016 11:44

Quarantanove schreef:
Kiekeboe schreef:Als West-Vlaming zijnde, hier mijn mening: De ronde van Vlaanderen moet gewoon starten en aankomen ergens in de provincies West of Oost-Vlaanderen. Antwerpen heeft in de verste verte, niets maar dan ook niets met de Ronde te maken. Geldwolf Woutertje, heeft gewoon voor het geld gekozen. De ronde heeft zijn ziel verloren. De leuze: "de koers is van ons" bestaat niet meer. De koers is niet meer van ons, alleen het financiele telt nog. Nog enkele jaren en dan zullen we moeten betalen om langs het parcour naar de koers te mogen kijken ...

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk
Ik voorspel dat er geen toeschouwer minder zal komen nu het vertrek in Antwerpen is. Eerder meer. En de kijkcijfers zullen er zeker ook niet minder om zijn.
De rondes die het meest hun ziel hebben verloren zijn de Tour , Giro en Vuelta met hun starts ver buiten hun thuisland. Antwerpen is toch gewoon de grootste stad in het Vlaamse Gewest en ligt tegen de provinciegrens met Oost-Vlaanderen. Ik snap al die ophef dan ook niet.
Tuurlijk zullen er niet minder toeschouwers zijn.
Je moet trouwens geen grote rondes vergelijken met een ééndagsklassieker zoals de RvV.
Karel Van Wijnendaele zou zich omdraaien in zijn graf, moest hij weten, dat zijn ronde al helemaal zelf niet passeert in West-Vlaanderen :dislike:
Het gaat gewoon om geld, en van het oorspronkelijke idee blijft er niets meer over.
http://www.karelvanwijnendaele.be/ronde ... nderen.php

mrcl
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 21 mar 2010 19:51

mrcl 21 jun 2016 12:17

Typisch voorbeeld van de spagaat waar het wielrennen vaker voor komt te staan nu: conservatief vs. commercieel. Hoewel ik zeker in het wielrennen veel waarde hecht aan de traditie en de cultuur, heb ik ook wel begrip voor de andere kant van het verhaal. Een Sagan is een boegbeeld voor de hele sport, maar verdient vandaag de dag wel gewoon 4 mln per jaar en dat moet wel betaald worden.

Initiatief kwam niet van Antwerpen, maar van Flanders:
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160617_02343716

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16417
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 21 jun 2016 13:40

Maar de organisatoren hoeven de renners helemaal geen startgeld te betalen. Die 4 miljoen moet door sponsors van de ploeg worden opgehoest en Sagan is alleen dat bedrag waard als er iemand dat voor hem neer wil leggen.

Dat Flanders met het initiatief komt is logisch en juist ook het probleem. Het boeit mij niks al zou Tokyo zich kandidaat stellen voor de start of finish van de RVV zolang Flanders Classics er niet in meegaat is het goed.
Campagnolo Ultra Dork

mrcl
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 21 mar 2010 19:51

mrcl 21 jun 2016 15:15

Ernie C. schreef:Maar de organisatoren hoeven de renners helemaal geen startgeld te betalen. Die 4 miljoen moet door sponsors van de ploeg worden opgehoest en Sagan is alleen dat bedrag waard als er iemand dat voor hem neer wil leggen.

Dat Flanders met het initiatief komt is logisch en juist ook het probleem. Het boeit mij niks al zou Tokyo zich kandidaat stellen voor de start of finish van de RVV zolang Flanders Classics er niet in meegaat is het goed.
Organisatoren hebben wel allerlei andere kosten, zeker met toenemende veiligheidseisen. Nogmaals: ik ben ook groot voorstander van de traditie en de cultuur van m.n. ook de Vlaamse koersen, maar de waarheid ligt -zoals wel vaker- in het midden.

Zie bijvoorbeeld onderstaande passage uit interessant artikel:
Financiële knelpunten
Het publiekssucces en de hoge kijkcijfers
voor wielerwedstrijden verblinden velen voor
de fi nanciële risico’s. Organisatoren van
wedstrijden tussen twee steden moeten een
vol jaar vechten voor een sluitend budget.
Ze kampen structureel met toegenomen
kosten voor ordehandhaving en veiligheid,
prijzengeld, verzekeringen, motards (pers op
motoren), seingevers, rotondes en verkeersdrempels.
Aan de inkomstenkant staan de
marketingbudgetten van sponsors en de
uitzendrechten onder druk – ook al omdat
het duur en complex is om wielrennen goed
in beeld te brengen – terwijl het publiek vrij
toegang heeft en er dus nauwelijks toegangsprijzen
gerekend kunnen worden. Een audit
bij de organiserende mediagroep Corelio in
2008 toonde aan dat zelfs zonder de directe
personeelskosten mee te rekenen de Omloop
Het Volk (openingswedstrijd van het Belgische
wielerseizoen, nu: Omloop Het Nieuwsblad,)
verliesgevend was en de Ronde zelf amper
quite draaide
. Knelpunten waren een structureel
tekort uit VIP-arrangementen, te weinig
overheidssteun en tv-rechten, en complexe
maar weinig lucratieve sponsoringpakketten.
Mede onder druk van de crisis van eind 2008
besloot Corelio dat het organiseren van deze
eendagswielerwedstrijden niet langer tot
haar corebusiness behoorde. In december
2008 nam mediagroep De Vijver de wieler
wedstrijden daarom over en in 2010 werd
Flanders Classics gestart als de overkoepelende
organisatie van zes Vlaamse voorjaarsklassiekers:
Omloop Het Nieuwsblad, Dwars
door Vlaanderen, Gent-Wevelgem, Ronde van
Vlaanderen, Scheldeprijs en Brabantse Pijl.
Volledige artikel: http://www.knag.nl/fileadmin/geografie/ ... ublish.pdf

liemburg
Forum-lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 09 aug 2011 18:55
Locatie: Putten

liemburg 29 jun 2016 15:46

de toertocht van 128km zal wel gewoon in Ouderaarde starten neem ik aan
Cube Peleton SLR
Specialized Rockhopper
Sensa Fermo

Plaats reactie