BRM 400 Boekelo Meppen - Enigerloh
Voor degenen die graag wat later hun langere afstanden rijden is er in Boekelo over een week een 400km brevet. Dit keer gaat het richting Duitsland, naar Meppen (ten oosten van Hoogeveen) en Enigerloh (ten noord-oosten van Hamm). Met een start om 21 uur is een rit door Duitsland altijd handig, je vindt daar veel 24 uurs tankstations en af en toe een fast food restaurant dat tot in de kleine uurtjes of zelfs de hele nacht geopend is. 3 van de 5 controles zijn dan ook bij een tankstation.
Voor de deelnemers aan de grote brevetten in de zomer (DCT en 1000km van Maastricht) is deze 400 een mooie extra voorbereiding.
Voor de deelnemers aan de grote brevetten in de zomer (DCT en 1000km van Maastricht) is deze 400 een mooie extra voorbereiding.
Op zondag rij je vooral in Duitsland. Vooral in de ochtenduren is het dan makkelijk, veel grotere bakkers in Duitsland hebben ook zitgelegenheid en serveren dan ontbijt. Een aanrader tijdens een 400, van zo'n ontbijt knap je goed op na de nachtrit.
Met name op het platteland is het in Duitsland niet ongebruikelijk om tussen de middag te eten in een restaurantje, daar zul je dus ook veel kans voor hebben. Daarnaast is er de gebruikelijke selectie aan Turkse, Italiaanse en andere restaurantjes die wat pittiger eten serveren.
Als ik de route zo bekijk is dit een route waar je links en rechts goed eten kunt krijgen.
Met name op het platteland is het in Duitsland niet ongebruikelijk om tussen de middag te eten in een restaurantje, daar zul je dus ook veel kans voor hebben. Daarnaast is er de gebruikelijke selectie aan Turkse, Italiaanse en andere restaurantjes die wat pittiger eten serveren.
Als ik de route zo bekijk is dit een route waar je links en rechts goed eten kunt krijgen.
Ik ken alleen het gebied rond Meppen goed, maar dit een dunbevolkte streek met voornamelijk kleine dorpjes. Er zijn wel supermarktjes/bakkerijen, maar die zullen op zondag allemaal dicht zijn. Waarschijnlijk zijn tankstations nog de beste optie om eten te vinden (of je hebt geluk en je vindt een "gasthof" die open is). Maar verder naar het zuiden, waar je vroeg in de ochtend langskomt, is het allemaal iets dichter bevolkt en heb je waarschijnlijk meer opties.
De tochtorganisator Gert heeft inmiddels een stukje voor hier geschreven:
De 400 van Boekelo is een redelijk makkelijk brevet. Op een enkele steile klim na is het rit met vlak of glooiend terrein. De avondstart maakt dat het eerste deel van de tocht voor een belangrijk deel in het donker gereden zal worden. De route is geschikt voor alle soorten fietsen inclusief velomobielen. De controles zijn voor een groot deel tankstations met fastfood restaurants.
De route start door eerst naar het noorden te gaan. Een prachtig stuk beschermd landsschapsgebied bij Itterbeck zal bij schemering gereden worden. Daarna valt de nacht terwijl de route door veengebieden richting Meppen gaat. Meppen is het noordelijkste punt van de route. Hier zal de eerste vrije controle plaats vinden. Dan gaat de route in de nacht naar het zuiden. Bij Teckelenburg is de enige steile klim. Wie kan het zonder duwen omhoog? Daarna gaat de route verder naar het zuiden tot Ennigerloh. Na Ennigerloh gaat het terrein over in een langzame glooiingen. Dit houden we tot de laatste controle bij Isselburg. Na deze controle is het iets minder dan 70 km naar het Noorden door de achterhoek zonder noemenswaardige hoogteverschillen.
De 400 van Boekelo is een redelijk makkelijk brevet. Op een enkele steile klim na is het rit met vlak of glooiend terrein. De avondstart maakt dat het eerste deel van de tocht voor een belangrijk deel in het donker gereden zal worden. De route is geschikt voor alle soorten fietsen inclusief velomobielen. De controles zijn voor een groot deel tankstations met fastfood restaurants.
De route start door eerst naar het noorden te gaan. Een prachtig stuk beschermd landsschapsgebied bij Itterbeck zal bij schemering gereden worden. Daarna valt de nacht terwijl de route door veengebieden richting Meppen gaat. Meppen is het noordelijkste punt van de route. Hier zal de eerste vrije controle plaats vinden. Dan gaat de route in de nacht naar het zuiden. Bij Teckelenburg is de enige steile klim. Wie kan het zonder duwen omhoog? Daarna gaat de route verder naar het zuiden tot Ennigerloh. Na Ennigerloh gaat het terrein over in een langzame glooiingen. Dit houden we tot de laatste controle bij Isselburg. Na deze controle is het iets minder dan 70 km naar het Noorden door de achterhoek zonder noemenswaardige hoogteverschillen.
Bij de eerste controle ben je aan het begin van de nacht, dan kun je nog wel een kroeg vinden. Bij de andere twee vrije controles zijn meerdere tankstations en soms een McDonalds. Die is op zaterdag 24uur open en op zondag vanaf 7u 's ochtends. Het ziet er dus naar uit dat Gert vrije controleplekken heeft uitgezocht waar altijd iets mogelijk is.Delange63 schreef:Dank voor de info!!
Ik begrijp dat er in de route vrije controles zitten. Wat betekent een vrije controle midden in de nacht (als alles dicht is)? Ik neem aan een foto van een markant punt?
Buiten Duitsland heb je verder nog het alternatief om ff te pinnen en het bonnetje in te leveren. Een foto is geen officiële variant maar wordt meestal geaccepteerd.
-
- Forum-lid
- Berichten: 3500
- Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11
Voor wat betreft de vrije contrôle: Tijdens de 400 vanuit Zwolle reed ik de controle in Emmen voorbij. Daarom ergens in het centrum een kroeg opgezocht die nog open was. Een kop koffie genomen en een bonnetje als bewijs gevraagd. Wel even checken op datum en tijd!
Heeft ook wel iets: met je wielerkleding tussen lallende en op tafels slapende kroegtijgers om 4:00 uur 's nachts...
Heeft ook wel iets: met je wielerkleding tussen lallende en op tafels slapende kroegtijgers om 4:00 uur 's nachts...
Fotocontrole werkt ook prima: zet je fiets voor de kerktoren, en neem een foto waarop je fiets en de klok te zien zijn. Ziehier mijn fiets in Charleville-Mézières om 5:42 tijdens de zeshonderd van Maastricht:

Dan zet je op je brevetkaart "FOTO" in het betreffende controlevakje, en vul je de tijd in. Bij aankomst laat je de foto aan de organisator zien, die ziet dat het goed is en markeert de controle als geaccepteerd (zie stempeltje en handtekening in het vakje rechtsboven):

Wel zorgen dat je tegen die tijd nog voldoende batterijlading hebt om de foto te laten zien.

Dan zet je op je brevetkaart "FOTO" in het betreffende controlevakje, en vul je de tijd in. Bij aankomst laat je de foto aan de organisator zien, die ziet dat het goed is en markeert de controle als geaccepteerd (zie stempeltje en handtekening in het vakje rechtsboven):

Wel zorgen dat je tegen die tijd nog voldoende batterijlading hebt om de foto te laten zien.

Vorsprung durch Pedantik