FSA borgring zit vast!!
Hoi,
Ik heb helaas m'n crankbout iets te hard aangedraaid, waardoor deze is afgebroken. Heb inmiddels een nieuwe bout plus borgring gekocht. Het gaat om een FSA team issue crankset met een self extracting crankbout. Gelukkig heb ik m'n crankarm nog wel er vanaf gekregen, maar nu krijg ik de borgring niet los!
Helaas heb ik niet zo'n handige Park pin spanner tool, maar heb van een tangetje wat gemaakt, zie https://drive.google.com/file/d/0B7XAV_ ... sp=sharing
Echter, er zit geen beweging in en krijg em met geen mogelijkheid los. Iemand slimme ideeën?
En just so be sure....de crankbout draai je linksom los, dan moet de borgring toch rechtsom losgaan?
Foto van alleen de crank: https://drive.google.com/file/d/0B7XAV_ ... sp=sharing
Dank!
Ik heb helaas m'n crankbout iets te hard aangedraaid, waardoor deze is afgebroken. Heb inmiddels een nieuwe bout plus borgring gekocht. Het gaat om een FSA team issue crankset met een self extracting crankbout. Gelukkig heb ik m'n crankarm nog wel er vanaf gekregen, maar nu krijg ik de borgring niet los!
Helaas heb ik niet zo'n handige Park pin spanner tool, maar heb van een tangetje wat gemaakt, zie https://drive.google.com/file/d/0B7XAV_ ... sp=sharing
Echter, er zit geen beweging in en krijg em met geen mogelijkheid los. Iemand slimme ideeën?
En just so be sure....de crankbout draai je linksom los, dan moet de borgring toch rechtsom losgaan?
Foto van alleen de crank: https://drive.google.com/file/d/0B7XAV_ ... sp=sharing
Dank!
Heb ik ook al geprobeerd, maar daarmee krijg ik em niet los. Zou kokend water de loctite kunnen oplossen, of kan het carbon daar niet tegen?
Over de draad: er staat een pijl naar links en de letters LH op de borgring (zie foto hierboven). Ik neem dus aan dat het een linkse draad is die vast gaat door naar links te draaien en los door em naar rechts te draaien?
Over de draad: er staat een pijl naar links en de letters LH op de borgring (zie foto hierboven). Ik neem dus aan dat het een linkse draad is die vast gaat door naar links te draaien en los door em naar rechts te draaien?
Die ring moet los en dat kan met gepast geweld, maar alleen als je zeker weet welke richting, ik zou dat gewoon aan FSA vragen en niks aannemen.
Normaal hoeft die ring nooit los (ook SRAM gebruikers tobben daar wel eens mee)
Normaal hoeft die ring nooit los (ook SRAM gebruikers tobben daar wel eens mee)
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Vlgns mij geeft de pijl naar links aan met welke Nm deze ring moet worden vastgedraaid. Maar voor de zekerheid zou ik het aan FSA vragen. Als je dan weet welke richting losdraaien moet zijn neem je een gebogen zegeringtang en plaats je deze in de twee gaten tegenover elkaar. Een draadeind M10 door het gat met aan beide kanten een moer en carrosseriering moeten ervoor zorgen dat de zegeringtang op zijn plaats blijft. Vervolgens draai je de zegeringtang in de juiste richting om de ring te lossen, dat zou vlgns mij moeten lukken. 
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Ik heb wel het originele tooltje van FSA om de borgbout los te draaien. Ook ter info: de FSA Lagerset om oude lagers uit de cups te slaan heb in incl. de draagring om de cups te plaatsen. - bij interesse kan je een PB sturen.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless 
Dank voor alle adviezen!
Ik ben bij 3 fietsenmakers langs geweest, waarvan 1 ook het bewuste tooltje had..maar niemand die em los krijgt...
Voor het idee van Orlok ben ik bij diverse bouwmarkten/ijzerhandels geweest, maar nergens een zegeringtang die sterk genoeg is of de juiste diameter puntjes heeft.
Blijft er 1 oplossing over ben ik bang: met een dremel eruit slijpen...
Ik ben bij 3 fietsenmakers langs geweest, waarvan 1 ook het bewuste tooltje had..maar niemand die em los krijgt...
Voor het idee van Orlok ben ik bij diverse bouwmarkten/ijzerhandels geweest, maar nergens een zegeringtang die sterk genoeg is of de juiste diameter puntjes heeft.
Blijft er 1 oplossing over ben ik bang: met een dremel eruit slijpen...
Met een Dremel is het uiteindelijk gelukt! Het is trouwens een linkse draad zoals ik al dacht...
Helaas had de FM alleen een rechts draaiende borgring...pffff. Ik heb Codagex (importeur FSA) al gemaild, want die onderdelen zijn lastig te vinden.
Iemand andere tips?
https://drive.google.com/file/d/0B7XAV_ ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0B7XAV_ ... sp=sharing
Helaas had de FM alleen een rechts draaiende borgring...pffff. Ik heb Codagex (importeur FSA) al gemaild, want die onderdelen zijn lastig te vinden.
Iemand andere tips?
https://drive.google.com/file/d/0B7XAV_ ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0B7XAV_ ... sp=sharing