Goedenavond,
Mijn lengte is 1.72 meter en heb een binnenbeen lengte van 78 cm. Welke maat fiets kan ik het beste kopen? Zelf denk ik frame maat 52.
Onlangs heb ik mijn 56 cm (traditioneel frame, geen sloping) verkocht, omdat deze te groot was. Om een zelfde fout te voorkomen vraag ik advies.
Alvast bedankt!
Welke maat?
- Le Grimpeur
- Forum-lid
Was het maar zo eenvoudig! Als je nu eens begint om jezelf, het liefst met hulp van iemand, je bijvoorbeeld op deze site ("klik") op te meten, dan weet je al wat meer. Je kunt je natuurlijk ook bij een betrouwbare FM op laten meten.
Advies geven op basis van uitsluitend je lichaams- en binnenbeenlengte is (helaas) zinloos.
Advies geven op basis van uitsluitend je lichaams- en binnenbeenlengte is (helaas) zinloos.
60 x Ventoux
- Le Grimpeur
- Forum-lid
Cdale schreef:Beste Robbie,
Ik ben slechts een fractie groter dan jij.. 2cm en een bbl van 79cm. Maar 52 is wel mijn/onze maat.
Opmeten kan zeker nooit kwaad.
Dat opmeten is nu juist van belang om achter de verhouding tussen de diverse lichaamsmaten te komen. Pas dan weet je of een frame met een relatief lange of korte bovenbuis en dito balhoofdbuis het beste bij je past. Zeker als je voor een nieuwe fiets gaat, kun je dan zo optimaal mogelijk je keuze bepalen.
60 x Ventoux
Hallo,
Ik heb alles gemeten volgens de fit calculator. Toch heb ik nog wat vragen. Wat is bijv. de eddy fit en de french fit? Ik neem aan dat het te maken heeft met de houding? Wedstrijd, sportief of comfortabel? Als ik dat weet kan ik gaan kijken naar de geometrie van diverse fietsen en kijken wat het meest overeenkomt.
Dit zijn alle metingen en uitkomsten:
Measurements-------------------------------------------
Inseam: 78.5
Trunk: 63
Forearm: 35
Arm: 65
Thigh: 58
Lower Leg: 52.5
Sternal Notch: 143.5
Total Body Height: 171.5
The Competitive Fit (cm)-------------------------------------------
Seat tube range c-c: 50.8 - 51.3
Seat tube range c-t: 52.4 - 52.9
Top tube length: 54.3 - 54.7
Stem Length: 11.2 - 11.8
BB-Saddle Position: 69.3 - 71.3
Saddle-Handlebar: 52.4 - 53.0
Saddle Setback: 3.7 - 4.1
The Eddy Fit (cm)-------------------------------------------
Seat tube range c-c: 52.0 - 52.5
Seat tube range c-t: 53.6 - 54.1
Stem Length: 10.1 - 10.7
BB-Saddle Position: 68.5 - 70.5
Saddle-Handlebar: 53.2 - 53.8
Saddle Setback: 4.9 - 5.3
The French Fit (cm)-------------------------------------------
Seat tube range c-c: 53.7 - 54.2
Seat tube range c-t: 55.3 - 55.8
Top tube length: 55.5 - 55.9
Stem Length: 10.3 - 10.9
BB-Saddle Position: 66.8 - 68.8
Saddle-Handlebar: 54.9 - 55.5
Saddle Setback: 4.4 - 4.8
Ik heb alles gemeten volgens de fit calculator. Toch heb ik nog wat vragen. Wat is bijv. de eddy fit en de french fit? Ik neem aan dat het te maken heeft met de houding? Wedstrijd, sportief of comfortabel? Als ik dat weet kan ik gaan kijken naar de geometrie van diverse fietsen en kijken wat het meest overeenkomt.
Dit zijn alle metingen en uitkomsten:
Measurements-------------------------------------------
Inseam: 78.5
Trunk: 63
Forearm: 35
Arm: 65
Thigh: 58
Lower Leg: 52.5
Sternal Notch: 143.5
Total Body Height: 171.5
The Competitive Fit (cm)-------------------------------------------
Seat tube range c-c: 50.8 - 51.3
Seat tube range c-t: 52.4 - 52.9
Stem Length: 11.2 - 11.8
BB-Saddle Position: 69.3 - 71.3
Saddle-Handlebar: 52.4 - 53.0
Saddle Setback: 3.7 - 4.1
The Eddy Fit (cm)-------------------------------------------
Seat tube range c-c: 52.0 - 52.5
Seat tube range c-t: 53.6 - 54.1
Stem Length: 10.1 - 10.7
BB-Saddle Position: 68.5 - 70.5
Saddle-Handlebar: 53.2 - 53.8
Saddle Setback: 4.9 - 5.3
The French Fit (cm)-------------------------------------------
Seat tube range c-c: 53.7 - 54.2
Seat tube range c-t: 55.3 - 55.8
Top tube length: 55.5 - 55.9
Stem Length: 10.3 - 10.9
BB-Saddle Position: 66.8 - 68.8
Saddle-Handlebar: 54.9 - 55.5
Saddle Setback: 4.4 - 4.8
- Le Grimpeur
- Forum-lid
In het kort komt dat hier op neer:
"The competitive fit" is hun advies voor een wedstrijdgerichte, aerodynamische houding, voor "wedstrijdrijders" dus prima geschikt.
"The Eddy fit" is óók een wedstrijdgerichte houding, doch hier ligt de nadruk wat minder op een aerodynamische (lees "diepe") zit, terwijl deze maatvoering ook iets meer op comfort gericht is (e.e.a. is genoemd naar de typische houding van Eddy Merckx destijds).
"The French fit" (Franse maatvoering) is gericht op hen die hoofdzakelijk lange toertochten en zogheten "randonneurs-ritten" rijden, een meer op comfort en minder op een aerodynamische positie gerichte maatvoering.
Je eigen conclusie m.b.t. deze begrippen was dus O.K.!
"The competitive fit" is hun advies voor een wedstrijdgerichte, aerodynamische houding, voor "wedstrijdrijders" dus prima geschikt.
"The Eddy fit" is óók een wedstrijdgerichte houding, doch hier ligt de nadruk wat minder op een aerodynamische (lees "diepe") zit, terwijl deze maatvoering ook iets meer op comfort gericht is (e.e.a. is genoemd naar de typische houding van Eddy Merckx destijds).
"The French fit" (Franse maatvoering) is gericht op hen die hoofdzakelijk lange toertochten en zogheten "randonneurs-ritten" rijden, een meer op comfort en minder op een aerodynamische positie gerichte maatvoering.
Je eigen conclusie m.b.t. deze begrippen was dus O.K.!
60 x Ventoux
Ik ben er inmiddels wel achter dat ik een 52 cm fiets nodig heb. Heb verschijdene modellen geprobeerd bij de fm en kom iedere keer op 52 cm uit. Ik heb mijn oog laten vallen op haibike hai Q race rc 2010. Deze fiets is ultegra afgemonteerd en heeft toch een heel schappelijk prijsje. Ook qua uiterlijk vind ik hem erg mooi. Wie is bekend met dit merk? Ik kan er namelijk niks over vinden op internet qua tests of reviews. Hoe zit het bijv. met de kwaliteit van de frames?