Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Misselijk; wat te doen?

r600
Forum-lid

Gebruikersavatar r600 17 mei 2016 22:28

Dank allen voor de reacties.
Het eten dat ik in mijn openingsbericht noemde, aten we niet in een keer op, maar in de loop van de tocht van 240 km.
We blijven experimenteren en zullen het vloeibare voedsel ook eens proberen.
Nogmaals dank!

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 17 mei 2016 22:37

@r600,

Ik zie nergens echt duidelijk verwoord wat je nu daadwerkelijk bedoelt met 'misselijk. Wat zijn de symptomen?
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

GJEvK
Forum-lid

Gebruikersavatar GJEvK 18 mei 2016 00:23

Nee_Nee schreef:
Tracing_NL schreef:@monique70; Helemaal mee eens, zeker bij lange tochten denk ik na 100 km: "mijn koninkrijk voor een paar tucjes"
Wat weerhoud je er van om er een paar mee te nemen?
Die dingen vallen al uit elkaar als je er naar kijkt :lol:

Ik merk zelf wel verschil tussen de avond ervoor goed eten, en een paar uur voor de rit ook goed eten. Meer dan een kommetje havermout zeg maar, denk eerder aan 3 of 4 pannenkoeken. Als ik daarna lang genoeg nog even relax (en dus niet net op de fiets stap als m'n maag volle bak aan de slag gaat die zooi te verteren) kan ik daar uren op volhouden (record AGR vorig jaar, na 4 uur maar een reepje genomen "omdat het weleens nodig zou kunnen zijn" maar nog nergens ook maar enig signaal van trek...).
En als ik dan na een uur of 3-4 toch begin wel iets te eten (reepje, snelle jelle, etc), voelt dat veel comfortabeler als de keren dat ik een lange tocht maak terwijl ik een normaal formaat ontbijtje op heb (dus bv na een kommetje havermout op pad). Dan moet ik veel eerder bij gaan eten, en dan kom ik geestelijk al na een paar uur op het punt uit dat ik die reepjes, snelle jelle, boterham met jam en/of krentenbollen wel spuugzat ben (eigenlijk nog voordat m'n lichaam kan protesteren).

Al is voor mij wel de belangrijkste "truuk": varieer. Sowieso niet 2 x achter elkaar hetzelfde soort (al vind ik de Booom Energy Bars amandel wel een uitzondering op deze regel :lol: ) maar ook zoveel mogelijk verschillende dingen. Dat hou ik sowieso het beste vol (mentaal, ik hou er overdag ook niet van om van 's ochtends tot 's avonds hetzelfde te eten dus waarom wel bij het sporten? Maar ook lichamelijk voelt dat wel beter). En ik drink het meeste water (3 liter water in m'n rugzak) en bij tochten heb ik een bidon van 0,75 liter waar ik sportdrank in tank. Maar die drink ik ook weer met slokjes afgewisseld met slokken water.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 18 mei 2016 01:48

Alan Smeets schreef:
beren040 schreef: "De grens wat je lichaam tijdens inspanning op kan nemen is ongeveer 60 gram glucose/maltodextrine per uur + 20-30 gram fructose.
Ik heb al meerdere malen referenties doorgegeven waar aangetoond wordt dat je veel meer koolhydraten kunt opnemen.

Even een praktisch voorbeeld: een kleine portie spaghetti bolognese (250 gram) bevat al 50 gram koolhydraten. Maak hier een normale of grote portie van en drink dan een glas appelsap of cola erbij en een kom vanille vla als dessert dan kom je makkelijk boven de 90 gram koolhydraten voor een avondmaaltijd.
Maar da's in rust neem ik aan.

Tijdens hele zware inspanningen kan de oxidatie van koolhydraten door het lichaam ook een heel stuk hoger liggen dan 90 gram per uur.
Gelukkig wel (maar dat was de vraag niet ;) )
Heb je 60 gram koolhydraten per uur nodig? Nee, alleen bij lange zeer zware inspanningen.
Elfstedentocht is toch vrij lang (niet zo intensief waarschijnlijk idd)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 18 mei 2016 01:51

r600 schreef: Echter, zodra het boven de 150 a 180 km komt (zoals gisteren de Elfstedentocht) worden we allebei behoorlijk misselijk, wat het fietsen niet makkelijk maakt.

We ontbijten goed van tevoren (havermout), eten tijdens te tocht vrij veel koolhydraten (havermoutkoeken, stroopwafels, wit brood, vijgen, cakejes etc.) en drinken zoveel mogelijk.

Wat doen we niet goed?
Graag jullie ervaringen en input....
-Misschien eet en drink je teveel?
-Misschien hap je lucht mee (gebeurt snel als je eet bij een inspanning die zo zwaar is dat je niet meer rustig door je neus kunt ademen tijdens het kauwen)
-En daaraan gerelateerd: misschien laat je te weinig boeren en scheten onderweg (ja, serieus)

Sha Kokken
Forum-lid

Gebruikersavatar Sha Kokken 18 mei 2016 09:14

Alan Smeets schreef:Heb je 60 gram koolhydraten per uur nodig? Nee, alleen bij lange zeer zware inspanningen.

0-30 min geen koolhydraten
30-75 min mond spoelen of zeer kleine hoeveelheid koolhydraten
60-120 min 30 gram koolhydraten per uur
120-180 min 60 gram koolhydraten per uur
150> 90 gram koolhydraten per uur
De koolhydraat inname is afhankelijk van de duur en intensiteit van de inspanning
(Jeukendrup 2015)
Is dat nog afhankelijk van je lichaamsgewicht?
Ik fiets soms met mannen die veel langer en zwaarder (+50%) zijn dan ik. Die trappen in elk geval meer vermogen maar verbruiken (volgens de verschillende apparaatjes) ook veel meer energie dan ik.
Logische conclusie zou zijn dat ik minder koolhydraten hoef te tanken tijdens dezelfde ritjes.

Of is dat te kort door de bocht?

Remko_oe
Forum-lid

Remko_oe 18 mei 2016 12:02

Hier ook de elfsteden gefietst, na 130km (vlak voor Bolsward) ging mijn buik protesteren.
Terug in Bolsward (na 140km), even van de fiets gestapt en toen ging het mis, stront misselijk en alles eruit gegooid. :)
Omstander stuurde me even naar de EHBO, daar het riedeltje doorgelopen wat ik gegeten en gedronken had en mijn voorbereiding.
Conclusie teveel sportrotzooi. Mijn maag kon die zoete troep niet echt aan..
Ik heb enkele bekers slappe thee gedronken en enkele boterhammen gegeten en na 30-40 minuten was ik weer in staat om op de fiets te klimmen.

Op de dijk kwam de man met de hamer, ik was wel blijven eten op de fiets, maar door de harde tegenwind ging ik wel helemaal naar de kloten.
Uiteindelijk in Stavoren en Hindelopen nog maar even een gelletje gegeten en de laatste kilometers op wilskracht uitgefietst.
Maar die sportrotzooi is wel een aanslag op mijn maag geweest. Had pas vanmorgen weer een normaal gevoel in mijn buik en was de eetlust weer normaal.

Als ik terugkijk was de verhouding suikers - water niet in orde.
Mijn maag kon de hoeveelheid suikers/koolhydraten niet meer verwerken.
Als ik gewoon water had gedronken in de ochtend met af en toe een gel etc, dan was het veel beter gegaan..

Friso
Forum-lid

Friso 18 mei 2016 12:52

Intensiteit waarmee je fietst speelt mijn inziens een sleutelrol in jouw klachten. Zelf de elfstedentocht dit keer op lage intensiteit gefietst, ik kon de hele dag door vast voedsel nemen. Bij hogere intensiteit lukt me dit echt niet en moet ik eerder over op vloeibaar voedsel. Ik zou eens proberen wat rustiger aan te doen en te kijken welk effect dit heeft.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 18 mei 2016 21:09

Sha Kokken schreef: Is dat nog afhankelijk van je lichaamsgewicht?
Ik fiets soms met mannen die veel langer en zwaarder (+50%) zijn dan ik. Die trappen in elk geval meer vermogen maar verbruiken (volgens de verschillende apparaatjes) ook veel meer energie dan ik.
Logische conclusie zou zijn dat ik minder koolhydraten hoef te tanken tijdens dezelfde ritjes.

Genoemde getallen gaan niet alleen over hoeveel je verbruikt, maar over hoeveel je (via de dunne darm) kunt opnemen.

Eea hangt ook nog af van getraindheid.

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 18 mei 2016 23:06

GJEvK schreef: Ik merk zelf wel verschil tussen de avond ervoor goed eten, en een paar uur voor de rit ook goed eten. Meer dan een kommetje havermout zeg maar, denk eerder aan 3 of 4 pannenkoeken.
3 of 4 pannenkoeken...als ik dat eet weet ik zeker dat ik geen meter meer kan fietsen.:)

Ik ben ook wel eens kotsmisselijk geweest van zo;n sportdrankje, ik moest nog net niet overgeven maar het scheelde weinig. Voor mij gewoon bananen, brood met pindakaas, volle kwark en dat soort dingen.
Veni. Vidi. Fietsie.

Sweety2008
Forum-lid

Gebruikersavatar Sweety2008 19 mei 2016 17:37

+1
Ghost Nivolet 6LC

Sha Kokken
Forum-lid

Gebruikersavatar Sha Kokken 19 mei 2016 20:38

scepticus schreef:
Sha Kokken schreef: Is dat nog afhankelijk van je lichaamsgewicht?

Genoemde getallen gaan niet alleen over hoeveel je verbruikt, maar over hoeveel je (via de dunne darm) kunt opnemen.

Eea hangt ook nog af van getraindheid.
Dank maar daarmee is mijn vraag niet beantwoord ;)

Plaats reactie