Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Fietsroute navigatie in de alpen

Flowiee
Forum-lid

Flowiee 13 mei 2016 16:20

Goedendag,

Ik ben van plan om over een tijdje richting frankrijk te rijden en daar een paar dagen lekker te gaan fietsen, nu heb ik 2 routes gevonden die ik wil volgen:

http://www.klimtijd.nl/fietsroute/serre-poncon
http://www.klimtijd.nl/fietsroute/3-cols

Als standplaats denk ik aan Barcelonnette of Le Lauzet-Ubaye.

Nu zou ik graag een navigatie willen huren die voor mij deze routes uitzet en begeleid. Ik dacht hieraan om deze vooraf via de computer uit te zetten en dan naar de navigatie te laden (heb iets gelezen dat Garmin dit kan, maar ben er nog niet in thuis, vandaar de vraag)

Dus hoe kan ik dit het makkelijkst doen? en is het mogelijk om de 2 routes in mijn navigatie te planten, op start te drukken en dat die dan gaat beginnen?

Groet,

Frido

ps. Graag zou ik ook fietsen willen huren in 1 van de 2 dorpjes, als iemand weet of dit mogelijk is hoor ik het graag!

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 13 mei 2016 18:03

begrijp ik het goed dat je jouw vraag als volgt kan samenvatten?:
1. kan ik ergens een garmin huren (versie waarbij ik van te voren uitgestippelde routes kan laden en mee kan navigeren?)
2. kan ik fietsen huren in de buurt van Barcelonnette of Le Lauzet-Ubaye?

ad.1: als je een beetje googlet kom je zo een aantal shops tegen die navigatiemateriaal verhuren: https://www.google.nl/webhp?sourceid=ch ... atie+huren
je kunt als je voor Garmin kiest voor de edge 520, edge 800, edge 810, edge 1000 gaan (daar kun je kaarten op installeren). Hier op het forum voldoende info te vinden hoe een route uit te stippelen en in een garmin te laden, o.a. hier: http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=21&t=67769
ad. 2: kan vast iemand anders je een antwoord op geven

Delange63
Forum-lid

Delange63 13 mei 2016 22:18

In Barcelonette is het geen probleem om Mtb te huren. Diverse zaken waar je terecht kan, wel een of twee dagen van te voer even reserveren. Geen idee of ze ook racefietsen verhuren.

Overigens is het rondje wat je in gedachten hebt prima te doen zonder navigatie. Vantevoren goed de kaart bestuderen en papiertje met afslagen/wegnummers voldoet.

De route langs het meer kan erg druk zijn, (vooral de dam/brug, weg is daar erg smal, er is wel een soort voetpad).

c.zaballa
Forum-lid

c.zaballa 13 mei 2016 22:26

Delange63 schreef:
Overigens is het rondje wat je in gedachten hebt prima te doen zonder navigatie. Vantevoren goed de kaart bestuderen en papiertje met afslagen/wegnummers voldoet.
.
+ 1

Het rondje Cayolle, Champs, Allos kan je makkelijk zonder navigatie fietsen. Je moet al aardig je best doen om dat te verprutsen. Het voordeel in de bergen is dat je vaak maar een paar wegen hebt, derhalve is het vinden van de juiste weg vaak een stuk makkelijker ;)
Gazelle Team TVM \'99

Herman_N
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 13 mei 2016 23:11

Helemaal eens. Ipv dat rondje rond het meer zou ik trouwens nog eerder naar de Cime de la Bonette gaan. De hoogste verharde weg van de Alpen. Niet alleen de hoogste, ook een van de mooiste bergpassen. Die ligt vanuit Barcelonnette onder handbereik. Ook daarvoor heb je geen navigatie nodig, de borden wijzen je vanzelf er naar toe. Desnoods doe je daarna of daarvoor nog even de Col de Vars. Het is wel geen rondje, maar een vakantie in Barcelonnette zonder de Bonette kan eigenlijk niet.

Jouw bericht lezend klinkt het alsof je voor het eerst in de bergen gaat fietsen. Vergis je niet, dat rondje over de 3 cols is heel zwaar. Houd er rekening mee dat je onderweg weinig gelegenheden hebt om te eten en te drinken. Mijn advies is trouwens om het rondje tegen de klok in te rijden. Die route vind ik net even mooier dan andersom.
Gesoigneerd de zomer in met dit prachtige tenue. Welke is mooier, blauw of groen? [url=https://cycloworld.myshopify.com/nl/col ... fankleding[/url]

GJEvK
Forum-lid

Gebruikersavatar GJEvK 16 mei 2016 21:57

c.zaballa schreef:
Delange63 schreef: Het voordeel in de bergen is dat je vaak maar een paar wegen hebt, derhalve is het vinden van de juiste weg vaak een stuk makkelijker ;)
Zeg dat tegen een vriend van me, die een halve berg terug omhoog moest omdat ie boven aan links in plaats van rechts had gemoeten :lol: :lol:

Flowiee
Forum-lid

Flowiee 17 mei 2016 19:50

Bedankt voor alle reacties!

Ik heb ondertussen over het rondje rond het meer inderdaad de wegnummers en afslagen genoteerd en dit lijkt me niet al te lastig.
Verder ook leuk dat mensen met nieuwe routes komen! De col de Vars en Col de le Bonette hou ik zeker in gedachten! Heeft iemand misschien een leuke route dat ik deze 2 kan pakken?

Zelf dacht ik iets van:

Barcelonnette - Jausiers
Jausiers - Col de la Bonette (en weer terug afdalen)
Jausiers - Col de Vars (en weer terug afdalen)
Jausiers - Barcelonnette

Verder is dit inderdaad mijn eerste fietstocht in de bergen, Is het dan verstandiger om de route langs het meer en de Col de vars + Col de la Bonette te pakken ipv de 3 cols route?

Groeten en bedankt voor alle leuke reacties!

Plaats reactie