Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Interval trainingsoefeningen

janlouws
Forum-lid

Gebruikersavatar janlouws 26 apr 2016 22:01

athhretjt schreef:Elke topsporter in aerobe sporten doet HIIT. Over effectiviteit is wetenschappelijk geen discussie meer mogelijk, dat is al zo vaak bewezen. Wat je verder doet aan training is een hele andere vraag, net als wat voor intervallen precies je kiest.
Maar we zijn niet allemaal topsporter. Als je begint met HIIT (en zeker 4x 8min :shock: ) dan rij je jezelf kapot.

athhretjt
Forum-lid

athhretjt 26 apr 2016 22:09

Juist niet. Ook in het begin heb je hoge intensiteit nodig om echt te verbeteren. Alleen rustige duurtraining in de opbouw is echt totaal achterhaald en nergens op gebaseerd.
Iedereen op elk niveau heeft baat bij HIIT.

Overigens voelt 4x8 voor de meeste mensen minder zwaar dan kortere intervallen.

vitamineb
Forum-lid

vitamineb 26 apr 2016 22:29

athhretjt schreef:Intervaltraining onder je omslagpunt/cp heb ik nooit het nut van begrepen. Intervaltraining wordt meestal high intensity interval training bedoeld, en dit is per definitie boven je omslagpunt. Er is heel veel wetenschappelijk bewijs dat dit effectief is.
Ik zelf denk dat dit voor een belangrijk deel is toe te schrijven aan het lange tijd bijna bereiken van je vo2max.
In studies lijken 4x 8 minuten met 2 minuten rust, in totaal zo hard mogelijk en sprintintervaltraining: 4 tot 6 keer 30 seconden maximaal sprinten met 4 minuten rust goed te werken. Geinig genoeg doet de sprint training heel veel voor je duurvermogen.

Leren lactaat afbreken? Mooie tekst, maar dat kan iedereen al vanaf zijn geboorte...
Heb je een bron voor die sprintintervallen? Lijkt me wel interessant om meer over te lezen. :like:

athhretjt
Forum-lid

athhretjt 26 apr 2016 22:41

De beste samenvatting van alles over HIIT zijn twee artikelen van Buchheit en Laursen in Sports Medicine: High-Intensity Interval Training, solutions to the programming puzzle. PDFjes zijn wel te vinden via google dacht ik.

Sprint interval training is nog veel meer over te vinden, vooral Google Scholar geeft meteen tientallen links.

LongTallErne
Forum-lid

Gebruikersavatar LongTallErne 27 apr 2016 21:00

En intervaltraining in combinatie met het limburgse heuvelland?
Op mijn best in de bergen...... bergaf dan wel ;)
MERIDA RIDE 400

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 apr 2016 08:11

Ligt er aan wat voor een soort interval training je er van wilt maken.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

KuotaKharma
Forum-lid

KuotaKharma 28 apr 2016 11:57

athhretjt schreef:Intervaltraining onder je omslagpunt/cp heb ik nooit het nut van begrepen. Intervaltraining wordt meestal high intensity interval training bedoeld, en dit is per definitie boven je omslagpunt. Er is heel veel wetenschappelijk bewijs dat dit effectief is.
Ik zelf denk dat dit voor een belangrijk deel is toe te schrijven aan het lange tijd bijna bereiken van je vo2max.
In studies lijken 4x 8 minuten met 2 minuten rust, in totaal zo hard mogelijk en sprintintervaltraining: 4 tot 6 keer 30 seconden maximaal sprinten met 4 minuten rust goed te werken. Geinig genoeg doet de sprint training heel veel voor je duurvermogen.

Leren lactaat afbreken? Mooie tekst, maar dat kan iedereen al vanaf zijn geboorte...
Dus als ik het goed begrijp is een training van een uurtje (15 minuten warm rijden, vervolgens 6x 30 sec maximaal met tussendoor 4 minuten rust (23 minuten) en dan nog 20 minuten uitfietsen) een erg effectieve training voor je duurvermogen? Klinkt bijna te mooi om waar te zijn...

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 apr 2016 12:03

Bij ongetrainde studenten gaat het duurvermogen er dan inderdaad op vooruit.

Mijn idee is dat het een prima training ter afwisseling is. Als je een drukke week hebt en je kan een keer 's avonds een uurtje fietsen, dan is dit een prima training. Hier heb je meer aan dat een uurtje in D2 gaan rijden. Het is alleen echt geen vervanging van duurtrainingen. Daarnaast ben ik geen voorstander van het vermijden van D3-Z4 werk.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 28 apr 2016 13:08

Effectief trainen is vergelijkbaar het bouwen van een piramide. Elke zone is een laag van de piramide. Voor een goed opgebouwde duurzame conditie moet je in elke zone trainen. D1 is de onderste zone met de laagste intensiteit. Daar moet je de meeste tijd aan besteden. Hoe hoger je komt, hoe hoger de intensiteit en hoe minder tijd je in de zone doorbrengt.

Je kunt prima High Intensity Interval Training boven je omslagpunt doen en dan terugvallen in de rust. Maar er is niet tegen om te intervallen op alle niveau's. Fartlek (Google is je vriend) is bijv een intervalvorm waar je per interval een trappetje omhoog gaat in intensiteit en daarna weer omlaag.

jappiex
Forum-lid

jappiex 28 apr 2016 15:12

Als ik heel veel interval zou doen zou ik echt veel te moe worden. Doe alleen interval als ik goed hersteld ben. Zo niet, dan lekker H / D1 / D2. Ik ben voor mijn eigen gestel niet overtuigd van heel intensief trainen.

athhretjt
Forum-lid

athhretjt 28 apr 2016 16:48

Niemand heeft het hier over veel HIIT. Twee keer per week lijkt al voldoende te zijn voor vrijwel maximaal effect.

Overigens, de piramide als traingsopbouw is ook niet onomstreden, het klinkt logisch, maar er zijn ook andere theorieën met meer onderbouwing.

dwangarbeider
Forum-lid

dwangarbeider 28 apr 2016 17:37

HIIT training veroorzaakt vrij hoge verzuring en je moet toch ook enigzins uitgerust kunnen beginnen aan zo'n training, anders red je de hoge intensiteit sowieso niet. Dus 2maal per week zal sowieso het maximum zijn en als je daarnaast ook nog eens een wedstrijd rijdt, blijft er nog hooguit één echt intense training over.

Daarnaast doe je dan een lange duurtraining en misschien er nog iets tussenin of een extra hersteldag naargelang je het aantal trainingen wel of niet aankan.
Want dat is uiteindelijk toch waar het schoentje wringt : hoeveel en hoe intensief kan je trainen zonder jezelf kapot te rijden. Het is immers de bedoeling om beter te worden, niet om je zo moe mogelijk te maken.

Het is eigenlijk allemaal niks nieuws ; afwisselen van duur en intensiteit, rekening houden met herstel en hoe meer je aankan, hoe verder je groeimarge reikt.
Zo werd er 20 jaar geleden ook al getraind.

Plaats reactie