Racefiets frame maat 70+
Beste,
Laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen; 2.12m, 115kg. Ik ben opzoek naar een racefiets, waarbij vooral het vinden van een geschikt frame voor problemen zorgt. Het is niet de bedoeling de Alpe d'Huez te beklimmen, maar meer voor die paar dagen per jaar dat de zon schijnt in Nederland. Verder ben ik student, wat wil zeggen dat het budget het niet toe laat een frame op maat te laten bouwen. Veeleisend, maar ik heb al gezien dat er van bijvoorbeeld JanJansen klassieke racer-frames bestaan met maat 70. Zo'n frame zou dan ook voldoende zijn, probleem is alleen dat deze niet zoveel te vinden zijn.
In het kort: Racefiets met framemaat 70 (of meer), alleen als frame of als totaal. Verder vindt ik het zeker niet erg zelf nog aan de fiets te moeten knutselen.
Alvast bedankt!
Laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen; 2.12m, 115kg. Ik ben opzoek naar een racefiets, waarbij vooral het vinden van een geschikt frame voor problemen zorgt. Het is niet de bedoeling de Alpe d'Huez te beklimmen, maar meer voor die paar dagen per jaar dat de zon schijnt in Nederland. Verder ben ik student, wat wil zeggen dat het budget het niet toe laat een frame op maat te laten bouwen. Veeleisend, maar ik heb al gezien dat er van bijvoorbeeld JanJansen klassieke racer-frames bestaan met maat 70. Zo'n frame zou dan ook voldoende zijn, probleem is alleen dat deze niet zoveel te vinden zijn.
In het kort: Racefiets met framemaat 70 (of meer), alleen als frame of als totaal. Verder vindt ik het zeker niet erg zelf nog aan de fiets te moeten knutselen.
Alvast bedankt!
Ten eerste, mijn sympathie, ik ben zelf 200 cm met een BBL van 100 cm en het is en blijft behelpen. Ik vraag me wel af of je echt niet kleiner kan dan een 70 cm frame. Tegenwoordig kan je met een sloping frame flink wat afsmokkelen van de klassieke formule BBL*0,66. Conor Dunne bijvoorbeeld, 204 cm, hebben ze toch mooi op en 62 cm framepje gekregen: http://www.stickybottle.com/uncategoriz ... o-peloton/ Waarschijnlijk heb jij nog iets meer nodig, maar 62 cm is nou ook weer niet het uiterste wat tegenwoordig gemaakt wordt. Misschien is deze lijst met andere grote maten frames daarom nog handig http://www.cyclingabout.com/list-of-xxl ... 2-63-64cm/
Als je toch per se een klassieke 70 cm wilt hebben, zal je altijd uitkomen op oud staal of custom.
Als je toch per se een klassieke 70 cm wilt hebben, zal je altijd uitkomen op oud staal of custom.
Vergeet ik nog te zeggen dat je met een investering van ca. 300 euro nog eens enkele centimeters kunt winnen. Iemand met jouw lengte kan makkelijk fietsen met langere cranks. Ik rij zelf met 200 mm cranks, gekocht bij http://www.hscycle.com/. Vindt het zelf een stuk beter dan de standaard maten gemaakt voor de kleinere medemens en je kan zo dus enkele centimeters naar beneden met de benodigde framemaat.
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
Dat zal een 68 of een 70 cm zijn. Maar vergelijk de balhoofdbuizen eens met de hoogte van het wiel, veel verschil zit er niet tussen:

Bij een sloping frame van dikkere buizen kijkt het allemaal net wat normaler en die oude frames waren ook vaak erg kort voor die lengte.

Bij een sloping frame van dikkere buizen kijkt het allemaal net wat normaler en die oude frames waren ook vaak erg kort voor die lengte.
Campagnolo Ultra Dork
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
ja die jan janssen ziet er ook wel kort uit.
hangt natuurlijk ook een beetje van het budget van de TS (student) af.
hangt natuurlijk ook een beetje van het budget van de TS (student) af.
De vraagprijs is hier ook niet mals. Een dergelijke fiets met een normale maat is misschien 150 euro waard. Voor 850 euro heb je een Ride met Sora bij 12go. Misschien niet hoogstaand maar stukken beter dan wat hier op zit.
Campagnolo Ultra Dork
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
ja, zie mijnErnie C. schreef:De vraagprijs is hier ook niet mals. Een dergelijke fiets met een normale maat is misschien 150 euro waard. Voor 850 euro heb je een Ride met Sora bij 12go. Misschien niet hoogstaand maar stukken beter dan wat hier op zit.
Ik vond enkel wat stalen Giants mt 66 voor rond 140€ op MP (met buiscommandeurs). Is 66 echt niet groot genoeg? Die JJ is schandalig overpriced... €595 voor een fietsje met buiscommandeurs... (Overigens is de rechter buiscommandeur ombouwen naar een thumbie goedkoop en makkelijk dus daarvoor zou ik het niet laten)
Koga Granlux 1995 Campa Mirage.