Om aan de benodigde sportstofjes te komen, nemen veel wielrenners --onder wie ik-- een combinatie in van sportdrank en gelletjes. Nou vroeg ik me daarover af: waarom oh waarom doen wij dat eigenlijk op die manier?
Zou het niet praktischer zijn en goedkoper als je de sportdrank wat geconcentreerder maakte, zodat daar alle calorieën in gaan zitten en het eten op de fiets niet nodig meer is? Geen gedoe meer met gelletjes, sportrepen, P*ijnenburgpraktijken.
Dit wordt (als ik het ooit goed gelezen heb) in sommige andere takken van sport al langer gedaan; waarom dan niet vaker ook in het wielrennen? Is het vooral omdat er commerciële belangen gemoeid zijn met de verkoop van sportvoedingsproducten, of is er een andere (praktische, fysiologische) reden voor?
Ik snap bijvoorbeeld het verhaal wel van de hypo-, iso- en hypertone vloeistoffen, die elk verschillen qua menselijke opnamesnelheid. Maar of je nu 1x sportdrank (hypotoon of isotoon) combineert met 1x gel of sportreep (hypertoon), óf 1x iets neemt wat er tussenin zit doordat je de zaken met elkaar gemengd hebt in die ene sportdrank.... ik gok dat dat niet veel uitmaakt?
M.a.w. geef mij een reden om níet morgen op pad te gaan met zware sportdrank in de bidons en zonder gelletjes of ander voedsel. Slecht weer is geen reden.