Alles over vakanties op én met de fiets
-
mugman
- Forum-lid
mugman
21 apr 2016 18:43
Vind het hele schijven verhaal een beetje overtrokken.
Ventoso heeft een snee aan de buitenkant van zijn linkerbeen
Val ik op het achterwiel van een medefietser dan zit de snee of aan de binnenkant of als hij aan de buitenkant zit wordt hij veroorzaakt door de cassette. Toch?
Een draaiend wiel met allerlei spaken is ook een probleem. Denk dat dit nog veel gevaarlijker is.
Opvangen met je handen en dan overal inkomen.
hoor je ook weinig over.
Denk dat de verwondingen heel ergens anders van komen maar dat het een argument is van iemand, of sponsoren die niet zitten te wachten op schijfremmen omdat de grote "sales" in conventionele remmen zitten (rij zelf ook een Canyon

-
joopi
- Forum-lid
joopi
21 apr 2016 20:13
Wat een belachelijke beslissing, paniekvoetbal van de bovenste plank. Verbied dan ook maar carbonvelgen op bergachtige parcoursen! Het is om te beginnen al zeer de vraag of Ventoso zijn verwonding aan een schijfrem heeft te danken. Op de fotos van het moment waarop het gebeurd zou moeten zijn is niemand te bekennen van de twee teams die PR met schijfremmen reden en hoe krijg je een wond aan de buitenkant van je linkerbeen als je van achteren tegen remschijf bent aangereden, zoals hij zelf zegt!? Volgens mij worden cyclos alleen maar veiliger, altijd (ook in de regen!) goed gedoseerd kunnen remmen met veel minder kracht dan velgremmen kosten, op mijn volgende fiets zullen ze zitten. Iemand met een MTB die nog terug wil naar velgremmen?
-
amclassic-fan
- Forum-lid HC
amclassic-fan
21 apr 2016 20:17
In de regen vallen renners omdat ze remmen aantikken, 2 weken geleden nog van een paar meter afstand kunnen aanschouwen. Met een schijfrem wordt dat echt niet beter, eerder slechter, omdat die wel meteen remt in tegenstelling tot een velgrem die het 1e moment niet meteen aangrijpt in de regen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’

-
bikerke
- Forum-lid
bikerke
21 apr 2016 20:19
Een verbod om met fietsen met schijfremmen te rijden is overdreven. Liever een mededeelnemer met een fiets met schijfremmen die 100% in orde is dan een fietser zonder remmen.
Wat is het volgende? Een verbod om in elkaars wiel te hangen? Dit is ook gevaarlijk. Men is toch wel ferm aan het overdrijven met verbieden/verpichten.
Laat de mensen toch zelf beslissen ipv allerlei stomme regeltjes uit te vaardigen.
-
jer81
- Forum-lid
jer81
21 apr 2016 22:29
bikerke schreef:Een verbod om met fietsen met schijfremmen te rijden is overdreven. Liever een mededeelnemer met een fiets met schijfremmen die 100% in orde is dan een fietser zonder remmen.
Gelukkig is de keuze niet tussen schijfremmen of geen remmen. De keuze is tussen schijfremmen en velgremmen. Die laatste is beproefde techniek en die eerste blijkt toch nadelen te hebben.
-
GJEvK
- Forum-lid
GJEvK
22 apr 2016 12:24
jer81 schreef:bikerke schreef:Een verbod om met fietsen met schijfremmen te rijden is overdreven. Liever een mededeelnemer met een fiets met schijfremmen die 100% in orde is dan een fietser zonder remmen.
Gelukkig is de keuze niet tussen schijfremmen of geen remmen. De keuze is tussen schijfremmen en velgremmen. Die laatste is beproefde techniek en die eerste blijkt toch nadelen te hebben.
De laatste heeft ook nadelen alleen was er (behalve een terugtraprem

) geen alternatief. Dat alternatief is er nu wel.
Ik vind het ook wel erg overdreven. Dat ze in het peloton, waar hard en op het scherpst van de snede wordt gereden, het voorlopig weer verbieden kan ik me wat bij voorstellen. Maar bij een cylco... ik zou eerder mensen verbieden die rijden alsof ze aan de Tour meedoen willen verbieden. Die zijn naar mijn mening gevaarlijker dan een paar schijfremmen.
-
daniel1975
- Forum-lid HC
daniel1975
22 apr 2016 13:24
joopi schreef: Volgens mij worden cyclos alleen maar veiliger, altijd (ook in de regen!) goed gedoseerd kunnen remmen met veel minder kracht dan velgremmen kosten, op mijn volgende fiets zullen ze zitten. Iemand met een MTB die nog terug wil naar velgremmen?
MTB schijven vergelijken met race is appels met peren: vaker in de troep remmen, VEEL meer grip met de band en met velgremmen kun je op de ATB alleen naar canti's en dat is echt 10 stappen terug. Dus vergelijking gaat mank; een dp rem is zoveel beter dan canti.
Gedoseerd remmen: rij je met een wat oudere Ultegra groep? Das aan-uit remmen. De nieuwe Ultegra&DA remmen en alle 10sp remmen+hoger doseren veel beter.
En qua schijfremmen: ook daar heb je aan-uit modellen en perfect doseerbare remmen (XT bijv).
Wat telkens in deze discussie terugkomt is remkracht en doseerbaarheid: dat verschil is mi-ni-maal!!! Weegt niet op tegen het getob wat je kunt hebben met een oliesysteem. (Al heel veel types en merken in mijn vingers/op mijn bikes gehad).
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
GJEvK
- Forum-lid
GJEvK
22 apr 2016 15:04
daniel1975 schreef:
Wat telkens in deze discussie terugkomt is remkracht en doseerbaarheid: dat verschil is mi-ni-maal!!! Weegt niet op tegen het getob wat je kunt hebben met een oliesysteem. (Al heel veel types en merken in mijn vingers/op mijn bikes gehad).
Maar dat is dan weer niet de discussie... die gaat over veiligheid

-
Einstein
- Forum-lid HC
Einstein
22 apr 2016 15:13
Bij deze heb ik gelijk mijn fiets met discbrakes ingeruild !
Wat moet dat moet.

Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
-
senior
- Forum-lid
senior
22 apr 2016 16:09
havana schreef:Volledig terecht, behalve pijn aan je been scheelt het ook aanzienlijk pijn aan de ogen

Niet over uiterlijk beginnen! Dat mocht bij het onderwerp triple of compact ook niet!!!

-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
wasbeer2006
22 apr 2016 21:51
Een verbod bij een cyclo lijkt me ook overdreven. Ik geloof niet dat de ongelukken daar met materiaal hebben te maken.
Bij de marmot klappen er altijd wel een paar banden door een te hete velg, dat probleem is wel weg met schijven.
Net als mensen die zo nodig in heuvel/berg cyclo,s hun full carbon 80mm hoge carbon velgen moeten showen. Das ook gevaarlijk.
Nogmaals ik snap het erbod bij de profs als losstaand punt, maar rijm het niet tesamen met het complete beleid.
-
Keezx
- Forum-lid HC
Keezx
22 apr 2016 22:10
Er is geen compleet beleid, het is paniekvoetbal van organisatoren die incidenten willen uitsluiten.
Dat mensen niet kunnen afdalen en een bocht missen kan je niet uitsluiten, maar een snijwond door een schijfrem (nog) wel, hoe klein die kans ook is.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig