Upgrade wielen bij aanschaf nieuwe fiets
Ik sta op het punt om een Bulls Harrier 1 te kopen, als beginnersfiets. Standaard zitten er Shimano WH 500 wielen onder. Nu hoor/lees ik daar niet al te beste berichten over en ik ben ook niet de lichtste (93kg).
Ik kan voor 60 euro upgraden naar Shimano RS 10 wielen en voor 100 euro naar Mavic Aksium.
Wat zouden jullie doen?
Gewoon de standaard 500 wielen nemen, de RS 10 of de Mavic's?
Ik kan voor 60 euro upgraden naar Shimano RS 10 wielen en voor 100 euro naar Mavic Aksium.
Wat zouden jullie doen?
Gewoon de standaard 500 wielen nemen, de RS 10 of de Mavic's?
Van WH-500 naar RS-10 is geen upgrade, dus je kunt eenvoudigweg geen vooruit verwachten.
RS-10 had ik op mijn huurfiets op Gran Canaria. Een regelrechte ramp, twee spaken gebroken in een week tijd en die dingen zijn zo slap als een vaatdoek. En dat terwijl ik op dat moment iets meer dan 70 kg woog.
Aksium is al een heel stuk beter.
Nog beter (en dat hoeft niet veel duurder te zijn) is een handgespaakt setje, bijvoorbeeld Open Pro velgen of CXP33 (beiden Mavic. Eenvoudige Shimano 105 naafjes erbij en klaar is kees.
Vraag je FM maar eens naar de mogelijkheden.
RS-10 had ik op mijn huurfiets op Gran Canaria. Een regelrechte ramp, twee spaken gebroken in een week tijd en die dingen zijn zo slap als een vaatdoek. En dat terwijl ik op dat moment iets meer dan 70 kg woog.
Aksium is al een heel stuk beter.
Nog beter (en dat hoeft niet veel duurder te zijn) is een handgespaakt setje, bijvoorbeeld Open Pro velgen of CXP33 (beiden Mavic. Eenvoudige Shimano 105 naafjes erbij en klaar is kees.
Vraag je FM maar eens naar de mogelijkheden.
Ik denk niet dat je enkel af kan gaan van een huur fiets?
Die fietsen worden vaak onderhouden om 2 jaar mee te gaan. Hoeveel fietsen makers draaien regelmatig de spaken even bij?
Ik ken alle 3 de wielen niet, maar vind slappe wielen ook wel passen bij verkeerd onderhoud.
Die fietsen worden vaak onderhouden om 2 jaar mee te gaan. Hoeveel fietsen makers draaien regelmatig de spaken even bij?
Ik ken alle 3 de wielen niet, maar vind slappe wielen ook wel passen bij verkeerd onderhoud.
Ik zou de Shimano's lekker bij de FM laten en voor de Aksiums gaan.
Ik heb alleen maar slechte ervaringen met de RS10 wielen.
Fulcrum R7 is ook een goede optie en hoeft niet meer te kosten dan de Aksiums.
Ik heb alleen maar slechte ervaringen met de RS10 wielen.
Fulcrum R7 is ook een goede optie en hoeft niet meer te kosten dan de Aksiums.
- robbebopper
- Forum-lid HC
Nou, ik vind 100 euro, om van de Shimano-wielen naar de Mavic Aksiums te gaan wel erg duur. Er zijn hier en daar al zaken waar je deze set voor 125 euro kunt kopen. In dat geval heb je twee setjes voor (bijna) hetzelfde geld.
http://www.hopmansfietsgigant.nl/100000 ... index.html
http://www.hopmansfietsgigant.nl/100000 ... index.html
Mavic Aksium 2009 en 2010 zijn hele goede betrouwbare wieltjes om van te genieten met jouw budget, al veel op gereden hier. Ze zijn comfortabel en bollen goed, ook aanzetten is goed en voelt niet te zwaar aan. Goede kwaliteit voor je geld en ze blijven gewoon heel en recht, althans bij mij dan 
Cannondale Six Carbon 105 2010
Scott Speedster S4 2005 105
Scott Speedster S4 2005 Tiagra (Total Loss) R.I.P.
da carbon rij lekker zeg!
Scott Speedster S4 2005 105
Scott Speedster S4 2005 Tiagra (Total Loss) R.I.P.
da carbon rij lekker zeg!
De RS10 wielen zijn echt een stuk beter dan de standaard 500 wielen wat idd niet veel bijzonders is.
Ik weet dat niet iedereen in testberichten gelooft, maar de RS10 zijn objectief gemeten voldoende stijf en zelfs stijver dan mavic aksium wielen. Natuurlijk zijn praktijkervaringen heel belangrijk, maar toch ook wel behoorlijk afhankelijk van de omstandigheden. Heb je net een afgeragde huurfiets of een wielset die veel in de eerste montage wordt gebruikt in combinatie met een duurdere groep die dus intensiever wordt gebruikt, dan kan het weleens tegenvallen.
Aangezien je een beginner bent zou ik eerst maar eens kijken of fietsen je bevalt, dan kun je altijd nog de wielen upgraden. Want heel voordelig zijn die meerprijzen ook niet. Voor ietsje meer kun je altijd nog wat mooiers kopen.
Ik weet dat niet iedereen in testberichten gelooft, maar de RS10 zijn objectief gemeten voldoende stijf en zelfs stijver dan mavic aksium wielen. Natuurlijk zijn praktijkervaringen heel belangrijk, maar toch ook wel behoorlijk afhankelijk van de omstandigheden. Heb je net een afgeragde huurfiets of een wielset die veel in de eerste montage wordt gebruikt in combinatie met een duurdere groep die dus intensiever wordt gebruikt, dan kan het weleens tegenvallen.
Aangezien je een beginner bent zou ik eerst maar eens kijken of fietsen je bevalt, dan kun je altijd nog de wielen upgraden. Want heel voordelig zijn die meerprijzen ook niet. Voor ietsje meer kun je altijd nog wat mooiers kopen.
Ik heb ook een fiets op het oog met dezelfde velgen en bij de fietsenmaker kon ik probleemloos upgraden voor EUR 40,- meerprijs naar Fulcrum Racing 7. Het is dus wel mogelijk, maar hangt vooral van de fietsenmaker af waar je hem koopt en of die daar in mee gaat.
Heb na jaren ATB'en de stoute schoenen aangetrokken en een racefiets aangeschaft.
Ik heb mijn fiets gewoon standaard uit de winkel meegenomen en moet vaststellen dat ik over de hele linie zeer tevreden ben. Dus geen alternatieve wielsets oid maar gewoon af fabriek fietsen.
De wielen die er standaard inzitten weerstaan dwarsrillen, hobbels en bobbels en hebben zo nu en dan flinke klappen te verduren. Uiteraard zal ik wanneer de standaard wielen het gehad hebben wie weet naar wat "betere" wielen gaan , maar ik verwacht er geen wonderen van.
Op de fiets doe je het namelijk voornamelijk zelf;-))
Ik heb mijn fiets gewoon standaard uit de winkel meegenomen en moet vaststellen dat ik over de hele linie zeer tevreden ben. Dus geen alternatieve wielsets oid maar gewoon af fabriek fietsen.
De wielen die er standaard inzitten weerstaan dwarsrillen, hobbels en bobbels en hebben zo nu en dan flinke klappen te verduren. Uiteraard zal ik wanneer de standaard wielen het gehad hebben wie weet naar wat "betere" wielen gaan , maar ik verwacht er geen wonderen van.
Op de fiets doe je het namelijk voornamelijk zelf;-))
De Aksium wielen bevallen mij erg goed. Nu zo'n 7500 km op weggetrapt en ze zijn nog steeds kaarsrecht en lopen nog prima. Ook nog geen spaakbreuk gehad. Zelf weeg ik 77 kg.
Ik zou voor een upgrade gaan, alleen is de meerprijs van 100 euro wel wat aan de hoge kant.
Ik zou voor een upgrade gaan, alleen is de meerprijs van 100 euro wel wat aan de hoge kant.