eerst : "zadel tot stuur " is geen reach
Horizontale afstand tussen BottomBracket en Balhoofdbuis is (Frame) reach.
"zadel tot stuur" is echter wel belangrijk, omdat dat (samen met de drop , zadelsetback, zadellengte ( meet je vanaf punt zadel, midden zadel, of midden zadelpen?) , stuurpenlengtes en stuurgegevens) feitelijk je zithoek bepaald ( vanuitgaande dat lichaamslengtes niet meer veranderen).
Als je huidige reach je nu goed bevalt, kan je beter deze nemen als richtlijn, dus size 54 of S (bij zelfde stuurpenlengte : andere lengte stuurpen > is ook ander stuurgedrag, maar dat heb je sowieso al snel bij andere fiets)
Stack is flexibeler dmv spacers tussen frame en stuurpen, hoek van stuurpen) ( en vervolgens verschuiven zadelpen voor juiste verhoudingen)
"fietsmodepolite" verbiedt dan wel weer (veel?) spacers, dus die zullen zich meer op stack richten om zo geen spacers te hoeven gebruiken (en dan dus heel passend frame ( dit is uiteindelijk altijd het beste, maar dan heb je meer nodig dan (frame)stack en (frame)reach, omdat zadelstanden/ stuur-instellingen daarbij compleet worden overgeslagen)) , wisselen in lengte stuurpen of dan maar minder lekker op fiets zitten

)
Aanvulling : uiteindelijk gaat t om 3 punten :
1 : welke Fiets-stack + Fiets-reach heeft je huidige fiets . Dus geen frame-maten, maar echt BB <verticaal> Stuurgrips als "echte"stack en BB <horizontaal> stuurgrips als "echte" reach.
2 : voldoet dit nog ? dmv eigen wensen aanpassen of ( beter/?) advies uit bikefitting.
3 : Als je "interesante " fiets ziet, welk frame is dan het beste passend ( en nu kan je de framde stack en frame reach gebruiken in de berekeningen, samen met stuurpen-, stuur-, spacers-gegevens en zadellengte, setback etc etc ) bij de nodige waarden, welke aanpassingen/concessies (bijv. wil ik wel/geen spacers?) zijn dan nodig om het passend te krijgen, en is het dan nog een goede/gewenste keus, of beter ander frame/fiets vinden?
MBT alu / carbon : met wat ermee vooral van plan bent maakt het voor alu of carbon niet uit, daar kan carbon ook wel tegen ( zolang je ophangen niet doet met zware frame"knijper")
Carbon heeft op dat punt het nadeel dat na flinke valpartij, er eventuele scheurtjes/breuken in onderliggende lagen niet zichtbaar zijn maar wel frame verslappen en "eventueel" op gegeven onverwacht moment kapot gaan. Bij alu is scheur=scheur.
Bij zelfde budget vind ik persoonlijk de alu frames nog wel beter dan de carbon varianten.