Geef hier je mening over wat je van het magazine vindt.

Fiets april

RuudRuud
Forum-lid
Berichten: 666
Lid geworden op: 26 dec 2013 11:29

RuudRuud 04 apr 2016 09:36

Fiets durft/kan niet kritisch zijn. Ze moeten toch gefinancierd worden door leveranciers en fabrikanten.. Dus ergens begrijp ik het wel. Ik lees die vergelijkende testen al niet eens meer. De stukken van Leon van Bon zijn wel plezierig om te lezen.

Wat mij echter het meest opviel deze editie, er wordt meermalen genoemd dat je schroefverbindingen in moet vetten omdat ze anders vast komen te zitten door straatvuil. Dat je ze van een lik montagevet moet voorzien, helemaal waar. Maar als je denkt/stelt dat ze vastztitten door straatvuil heb je echt het technisch-licht nog niet gezien. Als je onzin gaat promoten kun je het beter laten bij het eerste deel van de stelling, voorzie ze van een lik montagevet!

Zoals al eerder genoemd, het is een reclameblad zonder diepgang en knowhow! (Vind ik :) )

kawouter
Forum-lid
Berichten: 842
Lid geworden op: 22 jun 2010 10:53
Locatie: Arnhem

kawouter 04 apr 2016 10:33

Ik heb meegedaan aan de test en was in de nabespreking best wel kritisch (denk ik). Ik kon geen merkbaar verschil tussen goede velgremmen en de schijfremmen ontdekken. De Merida met velgremmen was bv afgemonteerd met huismerk, dat remde voor geen meter. Maar de shimano remmen en mijn eigen campa chorus remt echt minimaal gelijkwaardig.

Ik zou denk ik voor criteriums liever met velgremmen rijden, voor mijn gevoel is de reactietijd van de fiets tussen rem inknijpen en remmen zelf sneller bij velgremmen dan bij schijfremmen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37704
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 04 apr 2016 10:55

En wat hebben ze gedaan met je kritiek?
Less is bore

kawouter
Forum-lid
Berichten: 842
Lid geworden op: 22 jun 2010 10:53
Locatie: Arnhem

kawouter 04 apr 2016 10:58

heb het blad nog niet gekocht en gelezen.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4537
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 04 apr 2016 11:00

kawouter schreef: voor mijn gevoel is de reactietijd van de fiets tussen rem inknijpen en remmen zelf sneller bij velgremmen dan bij schijfremmen.
Interessant ... enige idee hoe dat komt / zou komen ?

kawouter
Forum-lid
Berichten: 842
Lid geworden op: 22 jun 2010 10:53
Locatie: Arnhem

kawouter 04 apr 2016 14:44

Ja - een theorie. De velgrem remt aan de buitenkant van het wiel, de schijfrem aan de binnenkant. Volgens mij is het zo dat als je met een schijfrem remt, het even duurt voordat je ook de buitenkant van het wiel aan het afremmen bent agv natuurkunde. Dit kan ook klinkklare onzin zijn en door de hydraulische leidingen komen.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 04 apr 2016 15:33

Een schijfrem moet meer frictie opbouwen, daar zit het IMO in.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

senior
Forum-lid
Berichten: 2213
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 04 apr 2016 16:48

kawouter schreef:Ja - een theorie. De velgrem remt aan de buitenkant van het wiel, de schijfrem aan de binnenkant. Volgens mij is het zo dat als je met een schijfrem remt, het even duurt voordat je ook de buitenkant van het wiel aan het afremmen bent agv natuurkunde. Dit kan ook klinkklare onzin zijn en door de hydraulische leidingen komen.
Het maakt het niet uit waar de rem zit. Als je naaf eerder remt dan je velg komt het er op neer dat de spaken aan het verbuigen zijn.

Gebruikersavatar
stef.l
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 13 okt 2014 11:43

Gebruikersavatar stef.l 04 apr 2016 21:46

Keezx schreef:Een schijfrem moet meer frictie opbouwen, daar zit het IMO in.
Het kan ook gewoon een kwestie van gewenning zijn. Hydraulische (schijf)remmen zijn doorgaans beter doseerbaar dan mechanische remmen. Zo remmen bij dezelfde kracht uitoefening mijn velgremmen op de racefiets ook beter dan de hydraulische velgremmen op mijn vakantiefiets.

Maar gedoseerd en met minimale kracht afremmen zoals ik met mijn magura's op de vakantiefiets bijv. kan lukt niet met mijn shimano velgremmen. De doseerbaarheid van hydraulische remmen is ook uitermate makkelijk instelbaar.

Een aantal keer heb ik met hydraulische schijfremmen gereden op een fiets. Ook daarbij vind ik persoonlijk de doseerbaarheid erg prettig. Voor mij voelt het natuurlijker. Mogelijk ook omdat ik de afgelopen jaren alvorens aanschaf van de racefiets langere tijd hydraulisch gereden heb.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5896
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 05 apr 2016 07:49

mao schreef:
kawouter schreef: voor mijn gevoel is de reactietijd van de fiets tussen rem inknijpen en remmen zelf sneller bij velgremmen dan bij schijfremmen.
Interessant ... enige idee hoe dat komt / zou komen ?
Bij de schijfrem zit het remblokje heel dicht langs de schijf. Als je de remt inknijpt, begin je dus direct te remmen. Dat, plus het feit da met hydrauliek er geen rek in de ‘kabel’ zit, zorgt voor een direct effect. Bij een velgrem rekt de kabel iets uit en zit het blokje net iets verder van de velg. Je moet dan dus de remhendel wat verder naar je toe trekken.

Ik las trouwens ook dat ze een test hadden gedaan met 28 kmh en een noodstop met velgremmen. Ze hadden dan de rem al voorzichtig ingeknepen zodat er direct zou worden geremd als ze de rem echt inknepen. De remweg was 3 meter! DRIE meter en dat dus met ‘good old’ velgremmen. Ik zeg WOW!!! Waarom zou je nog schijven willen als velgremmen al zoooooooooooo goed zijn?
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 05 apr 2016 08:44

En als je nou de schijf integreert in de velg? Dan heb je een maximale momentsarm (gunstig!). Daarnaast zou het wisselen van wielen wel eens sneller kunnen gaan dan met conventionele schijven. Het is denk ik lichter en aerodynamischer, en het oogt fraaier. Lijkt me een geldig plan.

Oh wacht:

Afbeelding

;)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5896
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 05 apr 2016 09:59

Een hydraulische velgrem dus. ;)

Ja, dit is technisch gezien de sterkste rem. Een direct mount hydraulische velgrem net achter de voorvork geeft technisch gezien de beste rem. Maar wat heb je precies aan een super rem als het contact van de band met de weg de beperkende factor is? Als we echt nog harder willen kunnen remmen, hebben we 45 mm banden nodig. Maar dat zal wel nooit als innovatie gezien gaan worden :roll:
Live fast; die young. mijn blog

Plaats reactie