Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

bobkat19
Forum-lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 nov 2013 13:12

bobkat19 30 mar 2016 21:15

Werken via een dealer heeft zeker zijn voordelen voor de eindconsument. Al komt dit altijd tegen een prijs. Of je die wilt betalen is ieders eigen keuze.

Maar ik denk dat een direct sales model via internet toch de toekomst is. Trek heeft dit al aangekondigd voor Noord Amerika en dat zal vroeg of laat ook uitgerold worden naar de rest van de wereld. BMW heeft dit voor haar elektrische auto's gedaan in Duitsland. Niet toevallig: in beide gevallen was een verbond van respectievelijk Trek- en BMW-dealers over de zeik. Waarom denk je dat V en D, Schoenenreus en al die andere winkels failliet gaan? Vanwege de Zalando's en de Amazons.

Je kunt wel blijven hangen in het verleden, maar je kunt ook zoals Canyon, Rose en Radon (toevallig allemaal Duits) een nieuwe weg inslaan, eentje met toekomst. Dat dat met horten en stoten gaat, ongetwijfeld. Wees daarvan bewust en koop anders veilig je overgeprijsde fiets lekker bij de fietsenmaker.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5402
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 30 mar 2016 21:16

Maar bij Rose kan je wel alles aan je fiets wijzigen. Van banden tot stuurlint. 8-). Dus waarom het bij canyon zo moeilijk is :dislike: ?
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16376
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 30 mar 2016 21:22

Rose heeft die andere dingen toch al in het assortiment. Bij Canyon kopen ze gewoon evenveel Mavic wielen als frames voor de complete fietsen in. Dat is kostentechnisch zeer efficiënt. Koop je van alles wat in dan blijf je automatisch met een hele berg Mavic wielen zitten ;) .
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
franklin
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 12 okt 2009 01:16

Gebruikersavatar franklin 30 mar 2016 21:52

bobkat19 schreef: Ik denk niet dat Canyon wakker ligt van dreigementen om orders te annuleren. Is het een aantal van jullie nog steeds niet duidelijk dat ze omkomen in het werk en in de orders? Dit topic heeft niet voor niets 1000+ pagina's. Als persoon a hem niet wil, dan willen personen b en c en d hem wel en graag ook nog.
Denk je dat werkelijk? Een goed bedrijf ligt daar juist wel wakker van en streeft na om iedere klant naar tevredenheid van dienst te zijn. Zijn al veel gevestigde namen in industrie kapot gegaan aan arrogantie en dan heb ik het niet alleen over fietsen. Op het moment dat je niet nastreeft iedere klant tevreden te stellen dan heb je als bedrijf een probleem. Duitsers kennende zitten ze echt wel in hun maag met alle leveringsperikelen. Invoering van nieuwe software verloopt nooit vlekkeloos, maar ik hoop dat ze binnen afzienbare tijd wel verbeteringen laten zien, want dan komt er bij mij ook een Canyon.
Focus Mares CX 1 2014
Cube ams super hpc race 2012

Gebruikersavatar
christoffel
Forum-lid
Berichten: 701
Lid geworden op: 30 apr 2007 21:43

Gebruikersavatar christoffel 30 mar 2016 22:11

Door al dat gedonder rij ik nu op een Giant Propel ipv een Canyon Aeroad.
En geloof me, ik ben niet de enige.

Niet dat ze ten onder gaan aan hun eigen succes, maar goed is dit niet. Al jaren hebben ze de levertijden niet onder controle. Sterker nog, het wordt almaar gekker.

Ik moet zeggen dat de arrogantie waarmee ze dit verdedigen ook niet helpt.
Gang is alles...

EddyGF
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 mar 2016 11:57

EddyGF 30 mar 2016 22:38

Helemaal mee eens Franklin elke klant is belangrijk! Ben inmiddels al wat verder in de vervanger. Zaterdag op een Trek fietsen.Wel wat meer geld investeren maar dan en een kwaliteit fiets met een firma die wel weet hoe die met zijn klanten om moet gaan.

Canyon en zeker Canyon NL zijn grote sukkels die een kwalitatief goed product door arrogantie om zeep helpen. Ben nu al weer blij dat ik er niets meer mee te maken heb :) Als je toch een probleem hebt met je frame dan ben je echt de klos. Maanden wachten op een oplossing. Een stelletje hobby gasten die in Eindhoven met je fiets aan de gang gaan. Nou bedankt!

Het klinkt aanlokkelijk maar als je de pech hebt dat hebt dat je fiets wat mankeert dan denk je had ik maar.......

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 31 mar 2016 00:44

bobkat19 schreef:Werken via een dealer heeft zeker zijn voordelen voor de eindconsument. Al komt dit altijd tegen een prijs. Of je die wilt betalen is ieders eigen keuze.

Maar ik denk dat een direct sales model via internet toch de toekomst is. Trek heeft dit al aangekondigd voor Noord Amerika en dat zal vroeg of laat ook uitgerold worden naar de rest van de wereld. BMW heeft dit voor haar elektrische auto's gedaan in Duitsland. Niet toevallig: in beide gevallen was een verbond van respectievelijk Trek- en BMW-dealers over de zeik. Waarom denk je dat V en D, Schoenenreus en al die andere winkels failliet gaan? Vanwege de Zalando's en de Amazons.

Je kunt wel blijven hangen in het verleden, maar je kunt ook zoals Canyon, Rose en Radon (toevallig allemaal Duits) een nieuwe weg inslaan, eentje met toekomst. Dat dat met horten en stoten gaat, ongetwijfeld. Wees daarvan bewust en koop anders veilig je overgeprijsde fiets lekker bij de fietsenmaker.
Het grappige is dat juist de internetbedrijven het directe klantencontact blijken te missen. Dus zie je dat een bedrijf als Amazon 400 winkels in de VS gaat openen, alleen internet is ook niet zaligmakend. En zeker voor producten als auto's en fietsen, waar onderhoud een belangrijk onderdeel van het vervolg traject na de aankoop is. Je wilt als fabrikant niet alleen dat de klant tevreden is na de aankoop (al heeft Canyon daar al de eerste uitdaging :lol: ) Je wilt dat de klanten in het onderhoudstraject ook een goed gevoel bij jouw product blijven houden. En dan gaat het niet alleen om de racefietsen en mtb's waarbij de technische kennis van gebruikers groter is en meer onderhoud zelf gedaan wordt. En waarbij de fiets een belangrijk product in het leven is, waarvoor je voor de service wel naar Eindhoven wilt reizen. Dan gaat vooral ook over al die gewone fietsen, waarvoor mensen naar de lokale fm gaan en waar Canyon nul invloed heeft op de klantbeleving bij de service van hun fietsen.

De toekomst is niet clicks en de toekomst is ook niet bricks, maar de toekomst is clicks and bricks en daarmee heeft Canyon een net zo grote uitdaging als die lokale fm, die niks van internet wil weten.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8950
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 31 mar 2016 07:31

Ik denk dat je gelijk hebt. Zie ook hier het succesvolle coolblue opereert. Die hebben nu geloof ik vijf winkels.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
JorBak
Forum-lid
Berichten: 198
Lid geworden op: 03 jan 2015 20:39

Gebruikersavatar JorBak 31 mar 2016 07:47

Het zijn niet alleen de problemen ten aanzien van levertijden die ik steeds schrijnender vind, ook de communicatie naar de klanten is totaal niet in orde. Bestellingen die zonder bericht worden opgeschort, soms tot 3 keer toe. Dat klopt gewoon niet. Hoe dan ook denk ik dat alles het imago rond het merk echt geen goed doet.

RuudRuud
Forum-lid
Berichten: 668
Lid geworden op: 26 dec 2013 11:29

RuudRuud 31 mar 2016 09:04

JorBak schreef:Het zijn niet alleen de problemen ten aanzien van levertijden die ik steeds schrijnender vind, ook de communicatie naar de klanten is totaal niet in orde. Bestellingen die zonder bericht worden opgeschort, soms tot 3 keer toe. Dat klopt gewoon niet. Hoe dan ook denk ik dat alles het imago rond het merk echt geen goed doet.
@JorBak: Wat heb je zelf voor problemen ervaren? Er zijn hier enkele mensen die een fiets keer op keer uitgesteld zien. Volgens mij zijn er echter nog steeds meer (ook van afgelopen periode) die de fietsen op tijd (of sneller), of met vertraging toch geleverd hebben gekregen.

@bricks or clicks. Als je jezelf echt goed ingelezen hebt zijn de winkels van internetshops afhaalpunten en servicepunten. De webwinkels willen dat zelf liever ook niet maar de klant wil het (nog). Dus gaan ze daarin mee.

Zullen we aan het einde van boekjaar 2017 nog eens kijken wat voor schade deze periode opgeleverd heeft voor Canyon? Ik verwacht niets. (los van huidige afschrijvingen en kosten om de problemen aan te pakken) De klant kijkt/denkt alleen maar op korte termijn.

Gebruikersavatar
JorBak
Forum-lid
Berichten: 198
Lid geworden op: 03 jan 2015 20:39

Gebruikersavatar JorBak 31 mar 2016 09:37

@ RuudRuud

Ik heb geen enkel probleem ervaren. Ben me wel aan het oriënteren op een nieuwe fiets en Canyon is (nog steeds) een serieuze kandidaat. Het zijn echter de verhalen hier op het forum waar ik mijn mening op baseer, en het zijn m.i. heel wat mensen die de problemen in communicatie en levertijden ervaren, in plaats van enkele. Overigens gaat het niet alleen om fietsen, ook onderdelen kunnen maanden op zich laten wachten.

RuudRuud
Forum-lid
Berichten: 668
Lid geworden op: 26 dec 2013 11:29

RuudRuud 31 mar 2016 10:00

JorBak schreef:@ RuudRuud

Ik heb geen enkel probleem ervaren. Ben me wel aan het oriënteren op een nieuwe fiets en Canyon is (nog steeds) een serieuze kandidaat. Het zijn echter de verhalen hier op het forum waar ik mijn mening op baseer, en het zijn m.i. heel wat mensen die de problemen in communicatie en levertijden ervaren, in plaats van enkele. Overigens gaat het niet alleen om fietsen, ook onderdelen kunnen maanden op zich laten wachten.
De onderdelenlevering was ik zelf 'slachtoffer' van. Onwijs irritant (want specifieke Canyon-zadelpen) maar achteraf niet meer dan dat, de volgende fiets in huize RuudRuud is zelfs weer een Canyon geworden (met standaard maten voor de zadelpen ;)). Communicatie was goed en snel, en ze dachten nog met mijn probleem (geplande levering zou twee maanden vroeger dan de verjaardag zijn) mee ook. (Nog niet geleverd, dus als ik de verhalen moet geloven komt ie in week 54 ergens...)

En daarnaast, stel 90% van de posters hier in dit topic ervaart problemen. Laten we dat op een man of 12 houden (echt een gok... misschien is het twee keer teveel, misschien zit ik er 25 man naast)

Denk je nou echt dat Canyon in de tussentijd niet eens twaalf fietsen heeft kunnen leveren? Dat ze verder niets doen dan alleen maar members van dit forum van fietsen voorzien? De vrachtwagens bij Canyon gaan gewoon de deur uit. Ik heb het idee dat de fietsen met speciale wensen (afwijken van de standaard) het probleem opleveren (maar heb daar geen bewijs voor).

Dus bestel ik de fiets standaard en pas ik later alles zelf aan indien nodig. (11-32 cassette eraf en andere zadelpen) Stel dat ik een andere stuurpen nodig heb dan vraag ik mejuffrouw RuudRuud of ze persee een Canyon-pen wil of dat een andere ook goed is. Als een andere goed is bestel ik een goed ander merk, als het toch Canyon moet zijn komt er for the time being een goedkoop pennetje op terwijl ik maanden wacht op de omruiling van Canyon.

Ben ik dan dom om het probleem van Canyon op te lossen? Zo zou je het kunnen zien. Het kost me dan nu een 50 - 150 euro extra terwijl ik op de fiets een prijsverschil heb van 400 euro. Als je het realistisch bekijkt (verschil in wielset) zelfs een prijsverschil van het dubbele of driedubbele daarvan.

Plaats reactie