Alles over vakanties op én met de fiets

Klim gebieden

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 22 mar 2016 00:37

dbo schreef:
canyon81 schreef:
joopi schreef:Prad am Stilfserjoch, Italie. Stelvio, Umbrail, Ofenpas, alle zijdalen van het Vinschgau (Val Martello, etc). ..
Of aan de andere kannt van de Stelvio: Bormio. Dan zijn de Gavia, Mortirolo en Torri di Fraele ook binnen bereik.
Alleen aan die kant van de Stelvio zijn er maar weinig campings te vinden is mijn ervaring.
dit is een prima camping (niet duur en mét een eigen goed restaurantje!).
http://www.cimapiazzi.it/en/
alleen soms vol met motormuizen (vooral in de weekenden en bij evenementen)

buzz
Forum-lid

Gebruikersavatar buzz 24 mar 2016 14:51

De Dolomieten zijn met name aantrekkelijk omdat je daar veel rondjes kan rijden zonder een overdosis aan hoogtemeters. Dit komt mede doordat de dalen er doorgaans flink hoog liggen. Populaire bestemmingen zijn o.a. Corvara, Vigo di Fassa (zelf 2x geweest), Canazei, Arabba, Caprile.

Van drie andere aantrekkelijke standplaatsen — Argelès-Gazost, Cluses en Bormio — heb ik nog wat routes op de plank liggen. Zal daar binnenkort eens wat topics voor openen, te beginnen met die van Bormio. ;)

buzz
Forum-lid

Gebruikersavatar buzz 27 mar 2016 16:47

En ook Cluses is inmiddels geopend. ;)

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 28 mar 2016 14:40

Jorisss schreef:heeft iemand nog tips voor vergelijkbare gebieden?
Vergelijkbaar met wat je in de openingspost noemt kom je al snel op de hogere Zwitserse passen en een Stelvio uit.

Toch wil ik wel een pleidooi houden voor de Noordelijke Apennijnen. Die zijn nog prima aan te rijden in 1 dag.
De strook iets noordwestelijk van Modena en tot zeg net voorbij Florence

Prachtig passo's (dat zijn geen cols natuurlijk ;) )

Abetone (18km klim) en Cirone (20km klim en leuk in combi met de Silara en Cisa) Passo Lagastrello, Passo della Futa, Scaluccia (geheim tip!!!!!) en Pradarena en tientallen kleinere cols.
Tikje zuidelijker Mandrioli en de Verna. Combi laatste twee is een weergaloos mooi rondje en rij je op 1 dag door verschillende landschappen.

Het houdt daar niet op. Stuk voor stuk schitterende cols

Voordeel van dit gebied: rustig, toch veel hoogtemeters, maar is iets lager dan de hele hoge Alpen en daardoor meer fietsbare dagen en betere temperaturen.
Goed eten, betaalbare overnachtingen en niet het standaard lijstje cols.

Daarom ook zeker de Poggio Ferrari doen :mrgreen:

Afbeelding

Poggio betekend heuveltje maar deze Poggio Ferrari knal je niet even op. Uit m'n hoofd ruim 500 hoogtemeters verschil :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Gastheerg op 28 mar 2016 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.

beren040
Forum-lid

Gebruikersavatar beren040 28 mar 2016 16:08

Gastheerg,
is dat een gebied waar je over weekje of vier al echt kan rijden?
Of is risico sneeuw/slecht weer daar te hoog dan?
Het ligt net iets noordelijker dan Toscane wat nu in de planning zit, maar van wat je omschrijft lijkt het een beter "trainingsgebied" te zijn....
Dolomieten is door sneeuw nog geen optie.
Allard

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 28 mar 2016 17:50

Het blijft vroeg in het jaar maar zelf zou ik die gok wel nemen. Zeker als je aan de rand gaat zitten zijn er altijd genoeg alternatieven.
Ik heb eens midden in de zomer de Stelvio niet opgekund vanwege sneeuwval en lawinegevaar. Afgelopen oktober (ieder wees op z'n voorhoofd) hem probleemloos opgefietst :-)

In het deel Apennijnen waar ik het hierboven over heb ligt ook de Cimone. Daar is al wel eens geskied toen de renners daar boven kwamen in de Giro (half mei dus).

M'n vrienden in Modena hebben de afgelopen week toch al de nodige beklimmingen gedaan in die buurt.

Als ik volgende maand zou gaan en NIET naar m'n vrienden in Modena dan zocht ik een leuke stek tussen Bologna en Firenze. Ergens bij Barberino di Mugello. Dan kan je bij goed en redelijk weer de Apennijnen intrekken en is het een dag slecht weer rij je met de auto in een klein uur tot net onder Firenze en spring je daar op de fiets om je benen op een zooitje Toscaanse kuitenbuiters stuk te rijden :mrgreen:

Is misschien allemaal wat korter maar klimmetjes als de Morelino vanuit Radda ga je niet snel vergeten :-) Zeker niet als je dat everzwijn tegenkomt wat mij bijna van de fiets liep :mrgreen:

Krijg helemaal zin om ook te gaan :winkthumb:

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 28 mar 2016 18:26

Vorig jaar op Camping La Futa gezeten. Prachtig fietsen daar inderdaad. Helaas was ik er zelf te moe voor (Pfeiffer) en was het misschien niet verstandig om toch dat ene ritje te maken met op het eind de Passo della Futa met 30+ graden (hele nieuwe dimensie van afzien) te maken maar de omgeving was echt genieten. Het is daar echt heerlijk rustig. en met een minder dan een uur rijden bezoek je de mooiste steden van Europa.

Barberino di Mugello vond ik persoonlijk niet zo spannend, sowieso heb je daar niet echt leuke kleine stadjes in de buurt dus je kunt dan beter ergens in de natuur gaan zitten. Het leukste aan Barberino di Mugello was de Designer Outlet die we hier in Roermond ook hebben. Dan hebben ze daar ook nog van die gebakjes die verdacht veel op een mini Limburgse vlaai lijken :mrgreen: .

Ik zou ergens gaan zitten waar je de Monte Cimone in ieder geval binnen fietsbereik hebt (Porretta Therme o.i.d?). 21km aan 6,5% kan prima concurreren met een Alpencol.
Campagnolo Ultra Dork

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 28 mar 2016 18:37

Ernie C. schreef:Barberino di Mugello vond ik persoonlijk niet zo spannend,
Klopt maar wie daar zoekt. Il Paiolo (lastig te vinden) heeft natuurlijk wel sublieme bistecca fiorentina.

Maar als we het over de Futa hebben dit blogje toch maar eens afstoffen :mrgreen:
Dit was eind april (blog pas thuis gemaakt)

In de voetsporen van Nencini

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 28 mar 2016 19:03

Leuk om te lezen. Trouwens vonden bijna alle Nederlandse wielrenners de Passo della Futa vanaf Firenzuola maar ook een aantal andere klimmen in de buurt vies tegenvallen (in positieve zin) in vergelijking met wat je zou verwachten als je naar de cijfertjes kijkt.

Hier nog een leuke site over fietsen in die omgeving: http://www.mugelloinbike.it/index/. Je kunt ook overal een kaartje krijgen met allerhande routes daar in de omgeving.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie