Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Klein Quantum Race en Rigida DP18 bodyvraag

mathias
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 jul 2014 00:13

mathias 06 mar 2016 15:46

Beste leden,

Vraagje...
Ik heb een Rigida dp18 wielset, shimano body, weet niet goed voor hoeveel tandwielen. maar wel lekker hoge velgen! een voorbeeld is zoals op deze set.
Afbeelding

Ik heb een Klein Quantum pro met 9 speed versnellingen. Er zit nu mavic classic Pro onder best mooi, maar te laag... Afbeelding

ik wil die Rigida DP18's wielen daarop monteren.
De Klein is nog echt in topstaat, echte foto volgt nog, maar het is er zo eentje... een beauty!
Afbeelding

de cassette die origineel op de fiets zitten kan ik niet overzetten op de dp18's, omdat die gewoon te breed is. de sluitring kan er niet op.

1. Kan ik hier een bredere body op zetten zodat die set toch op de racefiets kan? of moeten ze toch verkocht worden de velgen?

2. hoe herken je baanwielen van die DP18 en gewone wegwielen?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 06 mar 2016 17:42

Zal wel aan mij liggen, maar goed, dit is mijn antwoord als het goed begrijp.
2. Meet ze zelf eens op, dan weet je het antwoord.
1. Op baanwielen passen geen cassettes. Hebben geen body....

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 06 mar 2016 19:13

Rigida DP18 is een velg.
Post eens wat meer info over je naaf, dan kunnen we misschien meer zeggen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 06 mar 2016 19:22

scepticus schreef:Rigida DP18 is een velg.
Oh, ja? :roll:

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3536
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 06 mar 2016 20:47

Waar staat dat de DP18's baanwielen zijn?
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

mathias
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 jul 2014 00:13

mathias 06 mar 2016 21:58

http://www.bikepro.com/products/shimano ... table.html
Op deze website heb ik een typenummer gevonden van de DP18 velg waarvan het naaftype is:
Shimano FH-A410, RSX geschikt voor 7speed.
Ik heb nog een andere Rigida set liggen voor 9 speed, daarvan zou ik een body kunnen overzetten op deze Rigida DP-18, dan zou het natuurlijk wel moeten kunnen passen denk ik zomaar.

Ik denk dat ik eea verkeerd uitgelegd heb. De velg van het achterwiel was eigenlijk niet voorzien van een remrand... Wel wat remblokkrassen van de vorige gebruiker, maar die heeft er waarschijnlijk weinig op geremd ofzo. De velg op het voorwiel heeft een duidelijke remrand.

DP18 is inderdaad een velg :)

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 07 mar 2016 06:45

rikkert schreef:Waar staat dat de DP18's baanwielen zijn?
Rigida DP18 is een velg, dat is geen wiel. (Rigida maakt geen wielen.) Maar hij zit in een baanwiel. Zie de foto.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 07 mar 2016 07:02

mathias schreef:Op deze website heb ik een typenummer gevonden van de DP18 velg waarvan het naaftype is: Shimano FH-A410, RSX geschikt voor 7speed.
Ik heb nog een andere Rigida set liggen voor 9 speed, daarvan zou ik een body kunnen overzetten op deze Rigida DP-18, dan zou het natuurlijk wel moeten kunnen passen denk ik zomaar.
Naar mijn ervaring kun je bijna geen bodies van de ene Shimano-naaf overzetten naar een ander type, ook niet wanneer ze beide x-speed zijn en dus al helemaal niet, indien een ervan x-2-speed is. Bij 8/9 speed is (een deel van) de extra ruimte voor de langere body verkregen door het verschuiven van de rechterflens naar links. Stel dat de 8/9v body wel past, dan zal die of tegen de vork aanlopen of de ketting komt er tegenaan. :(

mathias
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 jul 2014 00:13

mathias 07 mar 2016 09:31

Thanks voor het meedenken. Ik ga er wel mee aan de slag, ik ga in elk geval de body eens overzetten kijken wat er gebeurt. Let wel, dit wordt wel meer een esthetisch verhaal
Alhoewel ik zwarte kleuren wielen/spaken/naven van Mavic wel mooier vind staan bij en wit frame, vind ik hoge velgen zoals de DP18 ook wel een mooie look geven :mrgreen:

desnoods zet ik de ultegra 9sp naven van een andere set over op deze set... wel allemaal omspaken en richten... :lol:

- Even off topic, zijn er suggesties voor kleur velgen? geen carbon mi
- Hoe onderscheid ik de baanvelg DP18 van een velg voor op de weg DP18?

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 07 mar 2016 09:33

mathias schreef: DP18 is inderdaad een velg :)
En dus geen naaf :lol:

Dus als je ons vraagt wat voor cassette of body er op een DP18 past: Keine Ahnung, want dat hangt van je naaf af, en niet van je velg. :lol:


Ik denk trouwens niet dat je heel makkelijk een 9-speed op een RSX 7-speed naaf gaat krijgen.

Diep in de krochten van het internet zijn er nog wel discussies over te vinden, zie hier.
mathias schreef:Thanks voor het meedenken. Ik ga er wel mee aan de slag, ik ga in elk geval de body eens overzetten kijken wat er gebeurt.
Beter heeeel erg goed kijken of het past. Passen de splines, hoe kom je uit me de breedte van de body, zou je de as moeten vervangen, (126mm vs 130mm), zou je het wiel opnieuw moeten centeren..... het is sowieso meer gedoe dan 'even' overzetten.
Alhoewel ik zwarte kleuren wielen/spaken/naven van Mavic wel mooier vind staan bij en wit frame, vind ik hoge velgen zoals de DP18 ook wel een mooie look geven :mrgreen:
Mavic Classic Pro's zijn poepchique wielen man! Iedere fixiehipster (en vroeger iedere bolle toerder van 100+kg) rijdt al op DP18's. Ik zou het wel weten als ik jou was ;)
Hoe onderscheid ik de baanvelg DP18 van een velg voor op de weg DP18?
Remrand.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

mathias
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 jul 2014 00:13

mathias 07 mar 2016 11:15

hehe, Thanks.
http://www.bikepro.com/products/shimano ... table.html
op die tabel zie ik staan dat de dp18 set voorzien is van 126 of 130mm even opmeten dus morgen.
je bedoelt dat die classic pro's echt poepchique zijn dus, ik zie ze eigenlijk nooit. maar die naven zijn echt top, rollen super. die velgen en spaken zijn bij een gewicht van 90kg niet kapot te krijgen. remrand ook nog goed... dus....

En toch vind ik hoge zwarte velgen wel mooi staan... #keuzes...
Misschien mavic cosmic elite op de kop tikken, zijn ook wel leuk die oudere types. stickers eraf en hop.

over die dp's, dan heb ik dus een achtervelg van een baanfiets, en een voorvelg van een wegfiets... rare combinatie afgehaald van een (weer verkochte) giant ooit.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 07 mar 2016 11:18

mathias schreef:CUT

- Hoe onderscheid ik de baanvelg DP18 van een velg voor op de weg DP18?
Een wiel bestaat (meestal) uit:
-een naaf met lagers waarom het wiel draait
-spaken die naaf met velg verbinden
-een velg waarop de band zit

Of het weg/baan/singlespeed is wordt bepaald door de NAAF..

Indien u over een wiel wil discussieren, het dan geen velg noemen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie